پژوهشگران 16 نوع سوخت هيدروكربني را در يك پيل سوختي گنجاندند
پيل سوختي اكسيد جامد ساخته شده توسط شركت فرانكلين در آينده از سوختهاي فسيلي به سوختهاي زيستي و سپس به هيدروژن انتقال مييابد.
به گزارش سرويس «فنآوري استراتژيك» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، شركت پيل سوختي فرانكلين، ارتقا، تست و نمايش فن آوري پيل سوختي اكسيد جامد انحصاري خود را روي 16 سوخت هيدروكربني با موفقيت به انجام رسانيد.
با پيشرفت حاصل شده، سوختهاي هيدروكربني در دو حالت مايع و گاز، بدون نياز به مبدل و سولفور زدايي و بدون نياز به اصلاح پيل سوختي از يك سوخت به سوخت ديگر قابل كاربري هستند.
تستها روي سوختهاي هيدروكربني بنزين با اكتان 93، E85 ، متانول، اتانول، پروپان، ديزل تجاري سال 2006، نفت سفيد، گاز طبيعي با بوتان، متان، هگزان، دكان، دي دكان، هگزا دكان،JP-8 و نفتا انجام شده است.
دليل موفقيت شركت فرانكلين در فن آوري آند Copeer Ceria تحمل بالا نسبت به تغيير ميزان سولفور تا 500ppm و پايداري ساختار آن در هنگام مواجه با سوختهاي هيدروكربني متفاوت است، در نتيجه در پيل سوختي اكسيد جامد (DOSOFC) سوخت هيدروكربني مستقيما ميتواند به آند تزريق شود.
به ادعاي شركت، اين سيستم با هزينه اوليه نگهداري كمتر، طراحي ساده تر و بازدهي بالاتر (بيش از دو برابر) نسبت به موتورهاي احتراق داخلي و در حدود 30 تا 40 درصد بيشتر از ساير فن آوريهاي پيل سوختي است و به زعم متخصصان، آنچه از توانايي امروز اين پيل سوختي به نظر مي رسد در آينده اين فنآوري از سوخت هاي فسيلي به سوختهاي زيستي و سپس به هيدروژن انتقال مي يابد.
به گزارش ايسنا، جان لو، مدير عامل شركت فرانكلين اظهار كرده است كه انعطاف پذيري نسبت به سوخت، مزيت كليدي فن آوري شركت بوده و توانايي اين فنآوري در به كارگيري انواع سوختهاي امروزي و در نتيجه انواع سوختهاي آينده، زمينه لازم جهت دستيابي به بازار بزرگتر براي آن نسبت به ساير فنآوريهاي پيل سوختي را فراهم ميكند.
١٢:١٨ ١٧/١١/١٣٨٥