دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي در گفتوگو با ايسنا:
نخستين استاندارد ملي آموزش پزشكي عمومي در كشور تهيه و تدوين ميشود
دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: استاندارد ملي آموزش پزشكي عمومي در دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي عمومي وزارت بهداشت در حال تدوين است.
دكتر ولي اله حسني، در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به نظر مثبت معاونت آموزشي و دبيرخانه آموزش پزشكي عمومي بر مسائل آموزشي تصريح كرد: پس از ايجاد دبيرخانه پزشكي عمومي مقرر شد سياستگذاري، برنامهريزي و تمام فعاليتهاي مرتبط با آموزش پزشكي عمومي از حالت چندگانگي خارج و به دبيرخانه محول شود.
وي با بيان اينكه اولين نشست شوراي آموزش پزشكي عمومي تير ماه سال جاري برگزار شد، تصريح كرد: اين نشست شش مصوبه داشت كه مهمترين آنها استاندارد سازي آموزش پزشكي عمومي كشور است كه بر اساس آن، استاندارد ملي آموزش پزشكي عمومي تهيه و تدوين ميشود.
وي هدف از تهيه اين استاندارد را تربيت پزشكاني توانمند براي حل مشكلات و نيازهاي جامعه عنوان كرد و گفت: در اين راستا استانداردهاي WFME توسط كارشناسان دبيرخانه و صاحبنظران دانشگاهها براي استاندارد نويسي طبق نيازهاي جامعه مطالعه و بررسي ميشود، در همين راستا كميتهاي كارشناسي هشت نفرهاي نيز طبق مصوبه ديگر همان نشست تشكيل شده است.
وي درباره اعضاي اين كميته كارشناسي، اظهار كرد: پنج نفر از بهترين كارشناسان مراكز توسعه دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي و دو كارشناس با حكم معاون آموزشي وزارت بهداشت اعضاي اين كميته را تشكيل ميدهند.
دكتر حسني افزود: بر اين اساس استاندارد ملي 9 گانه و در 9 حوزه آموزش پزشكي عمومي شامل رسالت، مديريت آموزشي، دانشجو، عضو هيات علمي، ارزشيابي، منابع، پژوهش، مراكز مهارت باليني و برنامه آموزشي در حال بررسي است.
وي با بيان اينكه دبيرخانه در حال حاضر در حال تدوين استاندارد ملي آموزش پزشكي عمومي است، گفت: تدوين اين استاندارد بسياري از مشكلات فعلي آموزش پزشكي عمومي را حل ميكند و طي آن كليه دانشگاهها ملزم به رعايت اين استاندارد هستند.
دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي با بيان اينكه بر اين اساس همه دانشگاهها تابع يك مقررات ميشوند، تصريح كرد: با اجراي استاندارد ملي در دانشگاهها و رعايت آن به صورت يكسان در همه دانشگاهها، ميتوان طرح ارزشيابي و رتبه بندي در دانشگاهها را به صورت سالمتر و علميتر اجرا كرد.
وي با بيان اينكه اجراي طرح اعتبارسنجي به اعتبار آموزشي پزشكي مراكز آموزشي ميافزايد، تصريح كرد: اجراي اين طرح باعث ميشود كه مراكز آموزشي در سطح جامعه و جهاني، زير يك پوشش فكري قرار بگيرند و آموزش پزشكي كشور دچار تحول شود.
دكتر حسني در ادامه گفتوگو با ايسنا با بيان اينكه در تدوين و تهيه استاندارد ملي آموزش پزشكي عمومي از تجربيات همه دانشگاهها استفاده ميشود، اظهار كرد: اين طرح در معاونت جديد آموزشي با جديت و شدت بيشتري دنبال ميشود و طي آن براي آگاهي از مشكلات و مسائل دانشگاهيان، شوراهاي اجرايي، هيات رييسه، استاد و دانشجو از نقطه نظرات آنها براي جلوگيري از آسيب در استاندارد نويسي، استفاده ميشود.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران، تاكيد كنفدراسيون جهاني آموزش پزشكي را بر اجراي استانداردهاي جهاني بر مبناي شرايط هر كشور ولي با تبعيت از يك الگوي فكري دانست و گفت: بر اين اساس برنامههاي آموزشي نيز با توجه به شرايط و نياز جامعه طراحي مي شوند.
وي خاطر نشان كرد: در يكي ازبخشهاي تدوين و تهيه استاندارد ملي آموزش پزشكي عمومي، مجموعهاي در21 فيلد باليني به صورت TASK ANALYZE با عنوان «پزشك عمومي در ايران، وظايف و نيازهاي آموزشي» تهيه شده است كه طي آن مشخص شده كه وظيفه پزشك عمومي و نيازهاي آموزشي در مباحث مختلف چه چيزي ميباشد، همچنين در هر بخش مسئوليت پيگيري، پيشگيري و درمان، بيماريابي و آموزش بيمار جزو وظايف پزشكي عمومي است و يا خير، به عبارت ديگر آينده نگري شده تا پزشكي كه تربيت ميشود بايد داراي چه مهارتهايي باشد و با چه كارهايي آشنايي داشته باشد و در تقويت سيستم ارجاع بسيار كمك كننده است.
١٢:٢٩ ١٠/١١/١٣٨٤