سي و هشتمين گردهمايي معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاهها برگزار شد
سي و هشتمين گردهمايي معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور از امروز به مدت دو روز با حضور معاونان وزارت علوم در دانشگاه تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر مسلمي نائيني، مدير كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم و دبير اين گردهمايي در جمع معاونان دانشجويي دانشگاهها، از تشكيل شوراي انتقال دانشجويان وزارت علوم طي هفته آينده خبر داد.
وي اظهار كرد: بر اساس مصوبه وزارت علوم پيشين، دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در خارج از كشور اگر فرزند هيات علمي باشند به صورت رايگان، اگر كارمند كشوري مانند كارمند وزارت امور خارجه باشند با هزينه دوره شبانه و اگر دانشجوي آزاد باشند با تصميم هيات امنا ميتوانند در داخل كشور تحصيل خود را ادامه دهند.
اما متاسفانه اكثر دانشگاهها به اين مصوبه عمل نكردند كه مورد اعتراض متقاضيان قرار گرفت، بنابراين تصميم گرفته شد كه انتقال به صورت متمركز انجام شود.
وي با اظهار تاسف از بي توجهي برخي دانشگاهها به مصوبات كميسيون موارد خاص وزار تخانه اظهار كرد: اين كميسيون ماهانه يك يا دو جلسه تشكيل ميدهد و مصوباتي دارد كه متاسفانه برخي دانشگاهها نسبت به آن مقاومت ميكنند.
مدير كل امور دانشجويان داخل در خاتمه خواستار سهولت نقل و انتقال دانشجويان شد و گفت: زماني كه دو دانشگاه در يك سطح هستند تا آنجا كه امكان دارد بايد انتقال انجام شود.
فضاي علمي بايد در دانشگاهها حاكم شود
در اولويت قراردادن انجمنهاي علمي به معناي حذف ساير تشكلهاي دانشجويي نيست
معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تحقق برنامه چشمانداز بيست ساله كشور را مبناي رسيدن كشور به قله رفيع علمي و اقتصادي دانست.
به گزارش خبرنگار سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد باقر خرمشاد امروز در سي و هشتمين گردهمايي معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاهها و موسسات عالي كشور، گفت: دانشگاهها بايد براي حاكميت بخشي انجمنهاي علمي، بايد فضاي دانشگاه را علمي كنند.
وي حفظ و ارتقاي روحيه اسلامي، مشاركت قانونمند اجتماعي و سياسي دانشجويان، ساماندهي اوقات فراغت دانشجويان، حمايت از تشكلهاي دانشجويي در حوزههاي مختلف، گسترش زبان و ادبيات فارسي و مطالعه فرهنگ و ايران شناسي و تقويت مراكز مشاوره دانشجويان را از برنامه فرهنگي دانشگاهها عنوان كرد.
معاون فرهنگي وزارت علوم با اشاره به قرارگرفتن كارهاي فرهنگي در اولويت برنامههاي دانشگاه، اظهار كرد: بايد در دانشگاهها تحرك فرهنگي ايجاد شود و اهميت دادن به فعاليتهاي جمعي و ساماندهي اوقات فراغت دانشجويان بايد در برنامههاي دانشگاه قرار گيرد.
وي با بيان مفهوم فرهنگ در جوامع گوناگون، افزود: فرهنگ مقولهاي پويا و متحرك است و همچنان كه از گذشته وجود داشته است ولي به طور مستمر در آن تغييراتي ايجاد ميشود.
دكتر خرمشاد محيط دانشگاه را محيطي باز دانست و ادامه داد: دانشگاه محل آمد و شد فرهنگهاست كه علاوه بر توليد علم و فرهنگ، به توزيع آن ميپردازد.
معاون فرهنگي وزارت علوم ايجاد نشاط و تحرك بخشي و خودباوري دانشجويان را از محورهاي كلان در دانشگاهها عنوان كرد و در اولويت قرار دادن انجمنهاي علمي را زمينهاي براي فعاليت دانشجوياني دانست كه تمايلي به شركت در عرصههاي سياسي و فرهنگي ندارند.
دكتر خرمشاد تصريح كرد: در اولويت قراردادن انجمنهاي علمي به معناي حذف ديگر فعاليتهاي سياسي و اجتماعي دانشجويان نيست بلكه در راستاي خارج كردن انجمنهاي علمي از حاشيه نشيني است.
معاون فرهنگي وزارت علوم ايجاد خانه فرهنگ در محيطهاي دانشجويي را از ديگر كارهاي فرهنگي وزارت علوم برشمرد و ادامه داد: در ايجاد اين برنامه خوابگاهها در اولويت قرار دارند تا امكان ارائه خدمات فرهنگي به دانشجوياني كه دو سوم وقت خود را در خوابگاهها به سر ميبرند، وجود داشته باشد.
وي ادامه داد كه خانههاي فرهنگ با هدف ساماندهي در پرديسهاي دانشگاهي ايجاد ميشوند.
خرمشاد تاكيد كرد: براي فعال سازي كارهاي فرهنگي در خوابگاهها بايد تيم كارشناسي به منظور نظارت بر برنامهها وجود داشته باشد.
معاون وزيرعلوم از ايجاد دبيرخانهاي در وزارت علوم براي دريافت صورت جلسههاي شوراي فرهنگي دانشگاهها خبر داد و اضافه كرد: بايد در فعاليتهاي فرهنگي آموزش - محوري وجود داشته باشد تا در دانشجو جامعه پذيري به صورت قانونمند ايجاد شود.
معاون فرهنگي وزارت علوم در خاتمه خاطرنشان كرد: بايد هر كانون و تشكلي در چارچوب آييننامههاي موجود فعاليت كند تا مشكلاتي چون سياست زدگي در بدنه فعاليتها صورت نگيرد.
منشور فرهنگي و ارزشي دانشجويان در دانشگاهها بايد تدوين شود
شئونات دانشگاهي مورد غفلت واقع شده است
رييس دانشگاه تهران خواستار تدوين منشور فرهنگي و ارزشي دانشجويان در دانشگاهها شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، آيت الله عميد زنجاني، امروز در سي و هشتمين گردهمايي معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور، افزود: با تدوين اين منشور فرهنگي و ارزشي، خط مشي كلي و استراتژي مشخصي در اين زمينه به دانشجويان ارايه ميشود تا زماني كه دانشجو وارد دانشگاه ميشود با يك خط مشي كلي آشنا و ضمن رعايت اين خط مشي به آن پايبند باشد.
وي با بيان اينكه تدوين منشور فرهنگي دانشگاهها بسياري از نابسامانيهاي معاونتهاي دانشجويي را ساماندهي ميكند، اظهار كرد: متاسفانه شئونات دانشگاه مورد غفلت واقع شده است، شئونات دانشگاه بايد تعريف شود و به گونهاي باشد كه در دل دانشجو بنشيند و خود خواهان حفظ آن باشد نه آنكه به او تحميل شود.
وي تاكيد كرد كه دانشگاهها شديدا نيازمند تدوين دستورالعملي است كه مسايل فرهنگي، اخلاقي، ارزشي و شئونات دانشگاه را در مورد دانشجو دربر داشته باشد.
وي در ادامه با بيان اينكه بودجه دانشگاهها به صورت سرانهاي و براساس تعداد دانشجو تنظيم ميشود، گفت: اين بودجه را بايد به گونهاي تنظيم كنيم كه توان اجراي برنامههاي پيشبيني شده را داشته باشيم.
رييس دانشگاه تهران با بيان اينكه دانشجو يكي از اركان سه گانه دانشگاه است، اظهار كرد: نگاه جديد به بودجه دانشگاهها براساس سرانهاي شدن بودجه، نگاه جديدي است كه بسيار قابل توجه و با رويكردي عالمانه و عميقانه است.
وي افزود: درست است كه استاد محور اصلي دانشگاه است و دانشگاه با استاد محوري كارش را انجام ميدهد اما اين يك ديد تكليفي به قضيه است. با اين حال مخاطب دانشجو در دانشگاه است، بنابراين دانشجو از جايگاه ويژه و خاصي برخوردار است و در اين راستا در وهله اول مسايل آموزشي و پس از آن مسايل پژوهشي و در نهايت مسائل فرهنگي و ارزشي در مورد دانشجو در دانشگاه از اهميت بالايي برخوردار است.
رييس دانشگاه تهران در خاتمه و بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه تقارن دهه عاشورا با دهه پيروزي انقلاب اسلامي تنها يك تقارن زماني نيست، گفت: تعامل اين دو حادثه براي تاريخ نشانه عظمت انقلاب اسلامي است. انقلاب ايران به رهبري حضرت امام (ره) برگرفته از حماسه كربلاست و ريشههاي انقلاب اسلامي را با هر ديدگاهي تجزيه و تحليل كنيم به حماسه كربلا بر ميگردد.
تشكيل «اتاق فكر معاونين» دانشگاهها
تهيه آييننامه تكريم از استادان نمونه
مشاور فرهنگي و اجتماعي وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تشكيل «اتاق فكر معاونين» دانشگاهها و تهيه «آييننامه تكريم از استادان نمونه» خبر داد.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر خواجه سروي امروز در سي و هشتمين گردهمايي معاونان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي، همچنين بيان كرد: شوراي فرهنگي معاونان فرهنگي و اجتماعي دانشگاهها با حضور جمعي از استادان دانشگاهها با عنوان «اتاق فكر معاونين» تشكيل ميشود.
وي در ادامه از ايجاد شوراي فرهنگي و اجتماعي مراكز آموزش عالي كشور خبر داد و قانونمند كردن مسائل فرهنگي و اجراي آنها را از وظايف اين شورا برشمرد.
به گفته دكتر خواجه سروي، آييننامه تكريم از استادان نمونه در حال تهيه است تا جايگاه استاد و دانشگاه در كشور احيا شود.
به گفته وي، به منظور احيا و ارتقاي جايگاه علوم انساني و تجديدنظر در سرفصلهاي علوم انساني و مطالعات بين رشتهاي براي رفع نياز كشور نظرسنجي در سطح دانشگاهها و وزارتخانه صورت گرفته است.
دكتر عليخاني، معاون پژوهشكده مطالعات فرهنگي وزارت علوم از برگزاري جشنواره فارابي در حوزه علوم انساني در سال آينده خبر داد.
وي خاطرنشان كرد كه بايد به حوزه علوم انساني و فرهنگي توجه شود و مسايل فرهنگي و اجتماعي در پروژههاي تحقيقاتي مورد بررسي قرار گيرد.
معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گردهمايي معاونين دانشجويي و فرهنگي دانشگاههاي كشور اظهار كرد: گوشت يخ زده غذاي دانشجويي بايد با گوشت تازه عوض شود كه اين كار در برخي دانشگاهها انجام شده است.
دكتر ملاباشي افزود: ظرفيت برخي خوابگاهها در مرحله انفجار است و بايد فكري براي آن شود.
دكتر قمصري، معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه تهران نيز در اين نشست اظهار كرد: دانشگاه تهران داراي 15 كانون مركزي و 25 كانون در پرديسها، 130 نشريه فعال است و اين در حالي است كه 320 نشريه ديگر داراي مجوز فعاليت هستند.
وي از كاهش ورود دانشجويان شاهد و ايثارگر به دانشگاهها خبر داد و گفت: امسال 190 دانشجوي شاهد و ايثارگر به دانشگاه وارد شدهاند.
مدير كل تربيت بدني وزارت علوم نيز در اين نشست از عدم لحاظ بودجه اين اداره انتقاد كرد و گفت: مذاكراتي با معاونت طرح و توسعه وزارت علوم و سازمان مديريت انجام دادهايم كه اصلاحيهاي در نظر بگيرند و يا مسئولان وزارت علوم بودجه ورزشي را در برنامه سال آينده خود بگنجانند.
رييس دفتر مركزي مشاوره دانشجويان وزارت علوم نيز معتقد است: مشاوره با رويكرد معنوي و توجه به نقش دين در مشاوره عامل موفقيتهاي زيادي است.
وي با اشاره به پژوهشي كه در سال 83 انجام شد، گفت: 6/26 درصد دانشجويان ورودي 83 كه در اين پژوهش شركت داشتهاند در روابط عاطفي دچار شكست شدهاند.
١٦:٥٩ ١٢/١١/١٣٨٤