شيوههاي نوين ارائه خبر در تلويزيون و خلاقيتهاي بصري؛
گزارشي از نگاه تعدادي از دستاندركاران خبر سيما و كارشناسان
بخشهاي خبري تلويزيون به مثابه ديگر برنامههاي آن نيازمند توجه به همه ابعاد برنامهسازي از جمله انتخاب عوامل اجرايي، نورپردازي، دكور و تصوير مناسب ارائه شيوههاي نوين در ميان خبرها و خلاقيت براي پخش آن بخش خبري است؛ عواملي كه همگي نشان دهنده متفاوت و جذابتر بودن آن بخش خبري براي مخاطب است و در جذب او براي تماشاي آن بخش خبري موثر است.
سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران در همين راستا با تعدادي از كارشناسان و عوامل دستاندركار خبر در خصوص اهميت خلاقيتهاي هنري و بصري و ارائه شيوههاي نوين بيان اخبار گفتگو كرده است.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، واله نعمتيان يكي از سردبيران شبكه خبر، روشهاي جديد ارائه خبر در تلويزيون را در پيگيري اخبار از سوي مخاطب و جذابيت بيشتر براي او موثر ميداند.
وي دربارهي جذابيتهاي بصري و هنري در اخبار تلويزيون ميگويد: نور، دكور مناسب و همچنين نحوه نشستن و اجراي گوينده و نماي پشت سر او بايد در بخشهاي خبري جدي گرفته شود.
نعمتيان، با مهم خواندن نماهاي گرفته شده از گوينده توسط تصويربردار اظهار ميكند: اگر نماهايي كه تصويربردار از گوينده ميگيرد ثابت باشد قطعا جذابيت لازم را نخواهد داشت.
وي كه در سردبيري اخبار زيرنويس و كوتاه بامدادي شبكه خبر فعاليت داشته، نرسيدن سريع و به موقع تصوير به خبر، نبود آرشيو تصويري غني و دريافت تصاوير از شبكههاي خارجي را از مشكلات پخش اخبارتلويزيون ايران ميداند و ميگويد: ارسال تصاوير از طريق موبايل خبرنگار و يا دوربين تصويربردار در صحنه به شكل اينترنتي در جهت رفع مشكل رسيدن تصوير به خبر موثر است.
حسن عابديني، مدير كل اخبار شبكه العالم،با بيان اين مطلب كه اساس كار در حوزه تلويزيون بر پايه سه محور هنر، فن وعلم است ميگويد:در زمينه ارائه اخبار در تلويزيون بايد جذابيتهاي بصري، دانش زيبايي و تقويت نيروي انساني و حرفهاي براي فعاليت در آن حوزه و شيوههاي انتقال پيام مدنظر قرار گيرد.
وي در اين باره كه در اخبار تلويزيون ملي تا چه اندازه به انتخاب تصاوير متناسب با خبر توجه ميشود اظهار ميكند: به نظر ميرسد كه ميتوان با بهرهگيري از زيرساختهاي نرمافزاري و سختافزاري روند كار را بهبود بخشيد.
مدير كل شبكه اخبار العالم، وجود ديدي خبري تصويربردار فعال در حوزه خبر و توان حرفهاي او را ضروري ميداند و ميافزايد: نورپردازي زاويه دوربين و نحوه كات زدن تصويربرداري كه در محيط خبري كار ميكند كاملا با تصويربردار يك سريال، فيلم سينمايي و مستند متفاوت است.
عابديني ميافزايد: معمولا در شبكههاي خبري بينالمللي پخش گرافيك و زيباييشناسي خبر عهدهدار اين امور است.
حسين قندي، استاد روزنامهنگاري نيز در خصوص گويش اخبار و طراحي دكوراسيون برنامههاي خبري ميگويد: نوع بيان خبرها و لحن گويندگان بر و قضايي كه در آن اخبار خوانده ميشود بر مخاطب تاثير غير قابل انكار دارد اما آن چه مهم است دروازهباني خبر است.
وي با اشاره به آموزشهاي تئوريك دانشكدههاي ارتباطات اظهار ميكند: ابتدا بايد خبرنگاران، گزارشگران و سردبيران برنامههاي راديويي و تلويزيون تحت آموزش تخصصي در اين حرفه قرار بگيرند و در اين صورت نميتوان ابتكارات نو و تازهاي را در محافل رسانهاي انتظار داشته باشيم.
به اعتقاد اين استاد روزنامهنگاري، يكي از ضعفهاي بخشهاي خبري صدا و سيما در توجه نكردن به ويژگيهاي مخاطب است.
هيروشي شيمارزاكي، رييس دفتر سازمان راديو و تلويزيون ژاپن، درباره نحوهي به كارگيري خلاقيتهاي هنري در اخبار اين شبكه ميگويد: تكنيكهاي خبري بسياري وجود دارد و يك نمونه آن اين است كه همه گزارشگران مجبورند اخبارشان را به نوعي تهيه كنند تا براي بچهها تا بزرگترها قابل فهم باشد.
وي با مهم خواندن استفاده از تصوير در زمان پخش خبر اظهارميكند: اين مساله در حالي است كه در صدا و سيماي ايران گوينده خبر مدتها بدون اين كه تصويري باشد صحبت ميكند.
رييس دفتر سازمان راديو و تلويزيون ژاپن با تاكيد بر اين كه در بخشهاي خبري بايد به تمام وجوه بصري دقت داشت ميگويد: نور، رنگ، پس زمينه، رفتار صميمانه و ظاهر مجري بسيار مهم است و البته گويندگان ژاپن مثل گويندگان بسياري ديگر از كشورها زيبا نيستند تا ذهن بيننده به هنگام خواندن خبر مغشوش شود.
شيمازاكي، شيوههاي اخبارگويي در بخشهاي مختلف را متفاوت ميخواند و ميافزايد: در بخش سياسي تصوير كافي نيست و لازم است خبرنگار فعال يا گوينده بخش سياسي جزييات بيشتر خبر را به طريق ساده در اختيار بيننده قرار دهد اما در بخش ورزشي تصوير اهميت بيشتري پيدا ميكند.
وي درباره پس زمينهاي كه در پشت گويندگان اخبار تلويزيون استفاده ميشود اظهار ميكند: براي بخشهاي خبري مختلف، استوديوهايي با طرحهاي متفاوت داريم به عنوان مثال در بخش شبانگاهي از پس زمينهاي استفاده ميشود كه موقعيت زمان را نشان دهد.
شيمازاكي ميافزايد: پس زمينهي شمار تاريك يا روشن و پس زمينه داراي رنگهاي تند هرگزدر بخش خبري تلويزيون ژاپن استفاده نميشود.
١١:٥٢ ١٥/٠١/١٣٨٦