به همت متخصصان ايراني
دوربين مراقبت هوايي با امكان تهيه تصوير ثابت در حين پرواز در كشور ساخته شد
به همت پژوهشگران كشور، دوربين مراقبت هوايي و سكوي پايدار شده ژيروسكوپي طراحي و ساخته شد كه به تهيه تصوير ثابت در حين پرواز كمك ميكند.
مهندس محسن كارگر حجتآبادي از مجريان طرح در گفتوگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره اين اظهار كرد: در اين طرح با استفاده از ژيروسكوپ بسيار دقيق، تمام حركات هواپيما يا محلي كه دوربين به آن متصل است، اندازه گيري شده و با استفاده از موتورهاي تركر نوسانات تصوير به واسطه حركات سريع بدنه هواپيما و هلي كوپتر گرفته شده و دوربين، مستقل از حركات هوايي همچنان روي هدف پايدار بوده و تصوير تثبيت شده باقي خواهد ماند.
وي افزود: موتورهاي تركر به عنوان موتورهاي قدرتي بر خلاف موتورهاي معمولي كه سرعت بالا و قدرت كمي دارند، از سرعت كم و قدرت بالايي برخوردارند و با تلاش پژوهشگران شركت صنايع الكترونيك شيراز در داخل كشور ساخته شدهاند.
كارگر حجتآبادي تصريح كرد: تصويربرداري هوايي به وسيله بالگرد و هواپيما مستلزم قرار دادن دوربين روي يك سكوي پايدار شده است. در اين قبيل پروازها سه نوع حركت مزاحم وجود دارد كه در صورت نبود يك سكوي پرواز كه دوربين به روي آن قرار گرفته باشد، تصويربرداري را غيرممكن ميكند كه در اين طرح سكوي پايدار شده ژيروسكوپي ساخته شده كه هر سه نوع حركات مزاحم را جبران ميكند.
وي با اشاره به اينكه ايده اين طرح از سوي شهيد كاظمي، فرمانده فقيد نيروي زميني سپاه ارائه شده بود، خاطر نشان كرد: در ايران در زمينه مراقبت هوايي مشكلات زيادي داشتيم و قبل از انقلاب از تصاوير ماهوارهيي استفاده ميشد كه به دليل عدم مالكيت، تنها بخشي از آنها خريداري شده و با تاخير به دست ميآمد؛ در حالي كه با نصب اين سيستم وقايعي نظير حوادث طبيعي، كنترل مرزهاي طويل، مراقبت از حركت اشرار و قاچاقچيان و تحركات نظامي كه به سرعت رخ ميدهند، مشكلات قبلي، پوشش داده شده و با مشاهده از بالا با مقياس وسيع، هوشمندانه مديريت ميشوند.
مديرعامل شركت رايان رشد در ادامه به ايسنا گفت: با افزودن دوربينهاي مادون قرمز ساخت متخصصان داخلي به اين سيستم و نصب آن در زير دماغه هلي كوپتر و هواپيما علاوه بر استفاده از قابليت پايدار شدن سكوها براي ثبات تصويري مستقل از نور محيط با پوشش بيشتري در ساعات مختلف شبانه روزي ضمن انجام ماموريت، تصوير تهيه مي شود و دامنه قدرت عملياتي هواپيماها و بالگردها افزايش مييابد.
كارگر حجتآبادي در ادامه گفت: قيمت نمونههاي خارجي رقمي بين 400 تا 700 هزار دلار است در حالي كه سيستم ابداعي با هزينهاي بالغ بر 100 ميليون تومان - حدود يك چهارم نمونه خارجي - ساخته ميشود.
وي خاطر نشان كرد: كشور ما از نظر تعداد بالگرد و هواپيما غني است، اما به دليل محدوديت در سيستمهاي الكترونيكي، كارآمدي اين تجهيزات به روز نيست و با ايجاد گرايشهاي مختلف اين صنعت در دانشگاهها، ميتوان تجهيزات را كارآمد تر كرد.
كارگر حجتآبادي در ادامه با اشاره به تلاشهاي دولت در زمينه اشتغالزايي اظهار كرد: دولت معتقد است كه براي ايجاد شغل براي هر فرد به 3 تا 4 ميليون تومان نياز دارد، در حاليكه اينها مشاغل رده پايين هستند و براي ايجاد مشاغل هايتك (High tech) به سرمايه گذاري بيشتري نياز است؛ به طوري كه در مورد اين طرح براي صد نفر محقق تحصيلكرده شغل ايجاد شد.
اين پژوهشگر در بيان ارزشهاي افزوده اين طرح به مواردي چون ارزش افزوده ريالي توليد شده، سرمايه گذاري مبتني بر تحقيقات براي اين مشاغل هايتك و كارآمدي ابزارهاي موجود و افزايش توانمندي آنها اشاره كرد.
گفتني است، اين طرح كه از سوي شركت صنايع الكترونيك شيراز و شركت صنعت الكترونيك و اپتيك كيش و با همكاري چند شركت ديگر انجام شده، رتبه سوم بخش پژوهشهاي كاربردي بيستمين دوره جشنواره بينالمللي خوارزمي را كسب كرده است.
١٤:١٤ ٢٠/٠١/١٣٨٦