دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
خلاقيتپروري درنظام آموزشي كشور،جايگزين حافظهپروري ميشود
نقشه جامع علمي ونوسازي نظام آموزشي ازمهمترين اولويتهاي امسال شوراست
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: در نظام آموزشي كشور، خلاقيت پروري جايگزين حافظهپروري مي شود.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمد رضا مخبر دزفولي كه در جمع مسئولان پژوهشي سازمان بسيج اساتيد سراسر كشور سخن ميگفت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي را مولود مبارك انقلاب اسلامي و منشاء بسياري از تحولات مهم و سازنده در عرصه هاي علمي، اجتماعي و فرهنگي دانست و تصريح كرد: پيشرفت و تحولات چشمگير در صحنه هاي علمي نظام جمهوري اسلامي و تحولات تحسين برانگيز و مؤثر در حوزه هاي مهمي همچون انرژي هستهيي، نانوتكنولوژي، سلول هاي بنيادي و سدسازي حاصل تلاش جهادگران عرصه هاي علمي و نتيجه تدابير خردمندانه و حكيمانه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري و متأثر از تلاش و تدابير فعاليت هاي گسترده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در طول دو دهه گذشته بوده است.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران ضمن اذعان به وجود فاصله ميان وضع موجود و وضع مطلوب افزود: عليرغم تمامي فراز و فرودها، ناكامي ها و نارسائي موجود، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در سايه رهنمودهاي مقام معظم رهبري به عنوان معمار و هدايتگر انقلاب، مجدانه امروز به دنبال رفع نواقص، كمبودها و تحقق وضع مطلوب است.
وي از جمله مصدايق وجود فاصله ميان وضع موجود و وضع مطلوب را عدم تحقق تمامي مطالبات رهبري و نبود مصوبه در خصوص تمامي اين مطالبات طي ساليان اخير اعلام كرد و افزود: شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكنون تنها 30 مصوبه راجع به 80 مطالبه مقام معظم رهبري در طي ساليان اخير داشته است كه اميدواريم بتوانيم اين مطالبات به خصوص مطالبات مشخص و مهم فرهنگي را در صحنه عمل محقق كنيم.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن فراخوان تمامي مديران، پژوهشگران و اساتيد دانشگاهي به ويژه بسيج اساتيد به تلاش علمي گسترده از مهندسي فرهنگي، نقشه جامع علمي كشور و نوسازي نظام آموزشي، به عنوان مهم ترين اولويت هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 1386 ياد كرد.
وي ضمن تعريف مهندسي فرهنگي به عنوان يك نوع مديريت در صحنه و شناسائي وضع موجود براي رسيدن به وضع مطلوب افزود: بايد بتوانيم در سايه تحقيق، پژوهش و استفاده از ديدگاههاي نخبگان و انديشمندان راه برون رفت از وضع موجود و رهائي از آسيب هاي اجتماعي را پيدا و عملي كنيم.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با برشمردن نقشه جامع علمي كشور به عنوان يكي از مطالبات جدي مقام معظم رهبري تأكيد كرد: بايد مسائل مهمي همچون نقش نظام مديريتي، عناصر پژوهش، وضعيت محققين، اساتيد و دانشجويان در اين طرح مورد بررسي قرار گيرند. در حال حاضر فقط 6 تا 7 درصد پذيرش دانشگاهها مربوط به دانشجويان دوره دكتري و كارشناسي ارشد مي باشد و بايد اين مقدار براي رسيدن به وضع مطلوب حداقل تا 30 درصد افزايش يابد.
به گزارش ايسنا به نقل از دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دكتر مخبر در ادامه، نوسازي نظام آموزش كشور را از دغدغه هاي مقام معظم رهبري دانست و افزود: اين مساله به عنوان كليدي ترين محور تحقق نهضت نرم افزاري و توليد علم يكي ديگر از اولويت هاي سه گانه شوراي عالي در سال 1386 است.
وي با اذعان به اين واقعيت كه نظام آموزش و پرورش كشور در گذشته، مبتني بر تقليد و متأثر از الگوهاي حاكم بر نظام آموزشي غرب بوده است، اظهار اميدواري كرد كه در سايه تلاش، تحقيق و پيگيري روزافزون محققان و مسؤولان حوزه آموزش و پرورش كشور، شاهد تحولات مثبت و سازنده همچون جايگزيني اصل خلاقيت پروري به جاي حافظه پروري به عنوان محوري ترين جريان نوسازي آموزش و پرورش كشور باشيم.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود به مسائل دانشجويان خارجي پرداخت و آنها را شهروندان ايراني خواند و افزود بايد اين دسته از دانشجويان در سايه حمايت هاي معنوي و مادي بتوانند در سطح مطلوب از انقلاب اسلامي و آموزه هاي اسلامي الگوگيري كنند.
دكتر مخبر در پايان به سوالات مسئولين پژوهشي سازمان بسيج اساتيد پاسخ گفت.ح/الف
١٣:٥٦ ٠٣/٠٢/١٣٨٦