وزير بهداشت:
ظرفيتهاي دانشگاههاي علوم پزشكي تا چند روز آينده قطعي ميشود
ظرفيتهاي شبانه دانشگاهها نبايد بيتوجه به هزينهها افزايش يابد
وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي بر جذب مشاركت اعضاي هيات علمي در تصميم گيريهاي آموزشي دانشگاهها تاكيد كرد.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر كامران اقري لنكراني امروز در همايش معاونين آموزشي دانشگاههاي علوم پزشكي با اشاره به تحقيقاتي كه در دنيا درباره مشاركت اعضاي هيات علمي در تصميم گيريها انجام شده است، اظهار كرد: اين مشاركت رضايتمندي اعضاي هيات علمي را جذب ميكند كه در دانشگاههاي ما اين كار كمتر انجام ميشود.
وي خاطرنشان كرد: بايد در دانشگاههاي علوم پزشكي فضايي ايجاد شود تا اعضاي هيات علمي احساس مشاركت در تصميم گيريها كنند و حضورشان موثر باشد البته اين تصميم گيريها بايد عادلانه باشد.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد فضايي ايجاد كنيم كه از اين تصميم گيريها سوء استفاده شود تصريح كرد: بايد به اين مشاركتها نظارت شود تا اعضاي هيات علمي مشاركت علمي داشته باشند و به منافع شخصي خود نپردازند. اين موضوع در محيط آموزشي نشاط ايجاد ميكند.
دكتر لنكراني با بيان اينكه فضاي همكاري علمي در ميان اعضاي هيات علمي مدنظر است اظهار كرد: نوآوري آموزشي بايد در اين فضا ايجاد شود.
وي با اشاره به بازنگري آييننامه ارتقا خاطرنشان كرد: بايد امتياز آموزشي مفهوم و معنا داشته باشد و كسي از اين امتيازات بهره مند شود كه شايستگي آن را داشته باشد.
وزير بهداشت با اشاره به فعاليت شوراي آموزشي دانشگاهها گفت: در بعضي از دانشگاهها شوراي آموزشي دانشكده يا دانشگاه به صورت فعال عمل نميكنند در صورتي كه اين شوراها جزئي از اركان دانشگاهها هستند.
وي در ادامه افزود: ما بارها از معاونين و روساي دانشگاهها درخواست كردهايم كه حتما در شوراي گروهها حضور داشته باشند و به جلسات آنها اهميت دهند و در صورتي كه گروهي تقاضايي داشته باشد درخواست آن را جدي گرفته و توجه كند.
دكتر لنكراني با تاكيد بر اينكه ارزشيابي آموزشي تيغ دو لبه است گفت: اگر ارزشيابي غير عالمانه انجام شود دقت و علمي بودن آن زير سوال ميرود كه موجب آثار سوء ميشود.
وي با بيان اينكه فرمهاي ارزشيابي نيازمند تغييراتي است، تصريح كرد: آييننامه ارتقا و فرمهاي ارزشيابي بسته مرتبطي هستند كه ميتواند اثرگذار باشند.
دكتر لنكراني در عين حال تاكيد كرد: ارزشيابيهاي عاقلانه و علمي داراي اثرگذاري بيشتر و موجب ايجاد انگيزه و پيشرفت امور ميشود.
وي در ادامه افزود: گاهي اوقات ارزشيابي انجام ميشود ولي به خود فرد نتايج ارزشيابي ارائه نميشود كه اين روند ارزش ندارد و بايد با اطلاع دادن فرد از نتايج ارزشيابي به آن فرصت بازنگري داده شود.
وزير بهداشت با بيان اينكه حجم زيادي از كاركنان در ردههاي هيات علمي، دانشگاهها مربيان هستند، اظهار كرد: هر دانشگاهي متناسب با برنامه آموزشي خود بايد هرم اعضاي هيات علمي را تعريف كند.
وي با تاكيد به اينكه بعضي از بخشها نيازمند مربي هستند، خاطر نشان كرد: هر كاري بايد بر اساس عقل، منطق و تدبير باشد و با توجه به بررسي كه از پذيرش مربيان سال 82 انجام شده است، بعضي از اين پذيرشها خيلي نامناسب بوده است.
دكتر لنكراني در ادامه افزود: اگر اين هرم درست و منطقي نباشد در چند سال آينده اتفاقات نامناسبي رخ ميدهد.
وي گفت: تاكيد ما به فراخوان اعضاي هيات علمي فرصتي است براي جذب هيات علمي بوده است.
وي از قطعي شدن ظرفيتهاي دانشگاههاي علوم پزشكي تا چند روز آينده خبر داد.
دكتر لنكراني با بيان اينكه بعضي از دانشگاهها در سال گذشته ظرفيت خود را 30 درصد افزايش داده بودند، تصريح كرد: در مقابل بودجه آنها 10 درصد افزايش داشت كه تا پايان سال با كسري بودجه روبرو شدند كه بايد دانشگاهها به افزايش ظرفيت خود توجه ويژهاي داشته باشند.
وي در ادامه افزود: دانشگاههاي علوم پزشكي بايد ظرفيت شبانه خود را با توجه به شهريهاي كه در هيات امنا تصويب ميشود اعلام كنند و ظرفيتهاي شبانه را نبايد بي توجه به هزينه دو برابر كنند.
وزير بهداشت تاكيد كرد: به ظرفيتهايي كه ميتواند براي دانشگاه سودآور باشد توجه نميشود كه بايد اين موضوع در ستاد وزارتخانه پيگيري شود.
وي با اشاره به بودجه آموزشي دانشگاههاي علوم پزشكي اظهار كرد: طي 20 ماه گذشته 115 ميليارد تومان اضافه بر اعتبارات مرسوم آموزشي به دانشگاه تزريق شده است .
وي در ادامه افزود: در زمينه اعتبار هيچ زماني اين چنين رشدي نداشتهايم و اين ميزان با احتساب متمم سال 84 ، 184 ميليارد تومان بوده است و در صورتي كه دانشگاهي به نبود بودجه اعتراض كند قبول نميكنيم.
وي با بيان اينكه ميزان بودجه تزريقي به دانشگاهها تقريبا برابر با بودجه يكساله آموزشي وزارت بهداشت بوده است تصريح كرد: با افزايش اين ميزان بودجه فعاليتهاي آموزشي دانشگاهها دو برابر نشده است و بحث اعتبار در آموزش موضوع اصلي نيست.
دكتر لنكراني با اشاره به دانشگاههايي كه داراي پيشرفتهاي خوبي بودهاند گفت: به اين دانشگاهها سال گذشته كمك جدي انجام نشده است ولي امسال مبناي ما در خصوص كمك بودجهاي به دانشگاههايي است كه پيشرفتهاي خوبي داشته باشند و به دانشگاههايي كه طي 20 ماه گذشته پيشرفت خوبي داشتهاند تنها بودجه مورد نياز را تزريق ميكنيم.
وي با بيان اينكه توقع ما از سيستم آموزشي اين است كه مطابق با جهت گيريهايي كه مقام معظم رهبري تنظيم كردهاند حركت كنند اظهار كرد: در بحث پروسه آموزشي و ابعاد استاد، دانشجو، ارزشيابيها و بازخوردها اشكالات مشخصي وجود دارد و توقع ما نگاه علاج جويانه به مشكلات است.
وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه وظيفه وزارتخانه كار ستادي و مشخص كردن استانداردهاست خاطر نشان كرد: كار اصلي بايد در خود دانشگاهها انجام شود.
دكتر لنكراني با تاكيد بر اينكه بايد براي توانمندسازي فارغ التحصيلان فكر جدي انجام شود خاطر نشان كرد: نقاط ضعفها بايد مشخص و براي بهبود آنها سرمايه گذاري شود.
وي با اشاره به ارتقاي دبيرخانه شوراي تخصصي اظهار كرد: دو صدايي براي معاونين طراحي شده است و دبيرخانه زير نظر وزير قرار دارد تا بتواند صدايي مستقل داشته باشد.
وي با تاكيد بر اينكه دبيرخانه تخصصي يكي از نقاط بحران نظام سلامت است افزود: توزيع نامناسب آموزش تخصصي يكي ديگر از بحرانهاي نظام سلامت محسوب ميشود.
وزير بهداشت با بيان اينكه در تربيت دستيار ضعف عمدهاي وجود دارد تصريح كرد: با توجه به 570 بيمارستاني كه زير نظر وزارت بهداشت قرار دارد فقط 100 بيمارستان احتياج به جراحي اعصاب دارد كه بايد با استفاده از راههاي ميانبر در اين موضوع دست داشته باشيم.
وي از احياي معاونت دانشجويي و فرهنگي در وزارت بهداشت خبر داد و افزود: كار معاونت آموزشي بسيار سنگين است كه بر اين اساس بخش دانشجويي و فرهنگي مغفول مانده است.
دكتر لنكراني تاكيد كرد بايد نگاه معاون آموزشي نگاهي نوآور، عالمانه به موضوع باشد و كارهاي اصولي در بخش آموزش انجام شود.
وي با اشاره به 18 هزار دانشجوي پزشكي، گفت: از اين تعداد 2 هزار و 700 دانشجو مربوط به دانشگاه آزاد اسلامي است.
وي با تاكيد بر اينكه رشته پزشكي بسيار مهم است تصريح كرد: ولي اين موضوع نبايد موجب غفلت ما از ساير رشتهها از جمله بهداشت شود.
وزير بهداشت در خاتمه تاكيد كرد: بايد كاردان چند پيشه بهداشت را تربيت كنيم.
١٣:٠٠ ١٢/٠٢/١٣٨٦