فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات، ابزارهاي نيرومند و فعال كنندهي اصلاح و تغييرات آموزشي
جهاني سازي و تغييرات فناوري، فرآيندهايي كه در پانزده سال اخير سرعت يافتهاند، باعث ايجاد يك اقتصاد جديد جهاني شدهاند كه با فناوري تقويت شده و سوخت (انرژي) آن به وسيلهي اطلاعات تامين و با دانش رانده ميشود.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نويسنده وبلاگ" The First Persian ICT Library" به نشاني http://ict-girls.blogfa.com در ادامه نوشته است: ضرورت اين اقتصاد جهاني مستلزم نوع و هدف موسسات آموزشي است. از آنجايي كه روند كنوني به سوي كاهش اطلاعات ناقص و دسترسي به اطلاعات صحيح رو به رشد است، مدارس ديگر نميتوانند شاهد صرف زمان براي انتقال يك مجموعه اطلاعات تجويز شده از معلم به دانش آموز در طي يك مقطع ثابت زماني باشند، بلكه مدارس بايد فرهنگ "آموزش براي يادگيري" را ترويج دهند.
به عنوان مثال فراگيري دانش و مهارتهايي كه آموزش مستمر را درطول حيات فرد ممكن ميسازند. طبق گفتهي آلوين تافلر بيسواد قرن ٢١، كساني نخواهند بود كه خواندن ونوشتن نميدانند بلكه كساني هستند كه نتوانند يادبگيرند يا ياد دهند.
نگراني در مورد كيفيت و روش آموزشي با ضرورت توسعهي فرصتهاي آموزشي آنهايي كه بيشترين آسيبپذيري را براثر جهاني سازي دارند همزيستي دارد. عموما تغييرات جهاني سازي دركشورهاي درحال توسعه، بر روي گروههاي كم درآمد، دختران و زنان و به خصوص كارگران كم مهارت، همچنين همهي گروهها براي كسب و به كارگيري مهارتهاي جديد فشار ميآورد. سازمان جهاني كار نيازهاي آموزشي وپرورشي در اقتصاد جديد جهاني را به عنوان "آموزش پايه براي همه "، "مهارتهاي كاري براي همه" و "آموزش مادام العمر براي همه " تعريف ميكند.
١٢:٠٥ ٢٣/٠٢/١٣٨٦