به همت پژوهشگران دانشگاهي
مدل بررسي صدمات وارده به ستون فقرات در كشور طراحي شد
با طراحي مدل ضايعات وارده بر مهرههاي ستون فقرات توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير امكان بررسي ميزان صدمات وارده به ستون فقرات در تصادفات رانندگي و دستيابي به راهكارهاي پيشگيري و كاهش اين آسيبها فراهم شد.
به گزارش سرويس پاياننامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس بابك رواجي، دانشآموخته كارشناسي ارشد دانشكده مهندسي پزشكي با اعلام اين مطلب اظهار داشت: شايعترين آسيب وارده بر سرنشينان خودرو در تصادفات از پشت، آسيب شلاقي گردن است كه در اين پروژه يك مدل رايانهيي براي بررسي بيشتر اين آسيب طراحي و به روش اجزاي محدود تحليل شده است.
وي ادامه داد: روش به كار رفته در توليد اين مدل در مقايسه با شيوه مرسوم ديگر كه در آن از اسكنرهاي سه بعدي استفاده ميشود كم هزينه تر است.
مهندس رواجي در تشريح دستاوردهاي پروژه اظهار داشت: براي كاهش صدمات وارده بر مهرههاي گردن ميتوان از صندليهاي Whips استفاده كرد. همچنين استفاده از كيسه هوايي(اير بگ) جانبي در خودرو براي كاهش صدمات زائده ادونتوئيد مهره دوم گردني نقش شاياني در كاهش صدمات وارده به مهره گردن دارد.
وي افزود: بررسيهاي ويژه پزشكان در مورد مهرههاي اول گردن در تصادفات رانندگي ميتواند در كاهش صدمات وارده نقش چشمگيري داشته باشد به عنوان مثال تصويربرداري سي تي اسكن يا ام آر آي آسيبهاي جدي وارده به مهرهاي گردن را نشان ميدهد ولي آسيبها و تركهاي جزئي در تصاوير ديده نميشود در حالي كه پزشك ميتواند با انجام بررسيهاي ويژه پزشكي تركهاي داخل مهرهها را ببيند.
گفتني است اين پروژه با راهنمايي دكتر حميدرضا كاتوزيان در دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است.
١٠:٥٠ ٢٤/٠٢/١٣٨٦