شناخت علمي بازارهاي هدف از وظايف اصلي رايزنان بازرگاني است
هدايت ظرفيتهاي توليدي به سمت وسوي رقابت جهاني و افزايش بهرهوري و به دنبال آن توسعه اقتصادي از وظايف مهم رايزنان بازرگاني در كشورهاي هدف است.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، دكتر ميركاظمي، وزير بازرگاني، شناخت علمي از بازار با كمك سازمان توسعه تجارت وسفارت كشور مربوطه و انجام تحقيقات كامل ارائه خدمات مفيد و موثر به تجار و بازرگانان را از عمده وظايف رايزنان بازرگاني جمهوري اسلامي ايران دركشورهاي هدف عنوان كرد.
وي، خطاب به رايزنان گفت: پر كردن ظرفيتهاي خالي كشور، اعزام هياتهاي تجاري به كشورهاي هدف و شناساندن بازارهاي مربوطه به آنها وظيفه سنگيني است كه به عهده شما گذاشته شده است.
ميركاظمي، در جلسهاي كه به منظور معرفي رايزنان بازرگاني دوره جديد برگزار شد، به ظرفيتهاي خوب جمهوري اسلامي ايران چه از نظر خدادادي و طبيعي و چه به شكل ظرفيتهاي توليدي ايجاد شده و فناوريهاي پيشرفته در صنايع مختلف اشاره و تصريح كرد: وجود 30 تا 35 درصد ظرفيتهاي خالي و نيروهاي انساني تحصيل كرده و رشد دانش در كشور شرايط مناسبي را براي حضور در بازارهاي بين المللي فراهم كرده است.
وزير بازرگاني، درون نگري و سياست جايگزيني واردات را از مشكلات عمده در توسعه اقتصاد كشور در سالهاي گذشته عنوان و خواستار تغيير در روند سرعت خدمات و توليد محصولات شد.
وي، اجراي اصل 44 قانون اساسي و توجه به ابلاغيه مقام معظم رهبري در خصوص تعامل با اقتصاد جهاني را يك انقلاب اقتصادي دانست و پر بهرهوري منابع اقتصادي درسطح خرد و كلان و بهرهبرداري از منايع تخصيص يافته در سطوح ملي تاكيد كرد.
ميركاظمي، عدالت اجتماعي، كاهش فاصله طبقاتي و ايجاد فرصتهاي برابر را در گرو توجه به توسعه و جذب سرمايهگذاري مردم و سرمايهگذاري خارجي و به دنبال آن پشتيباني از بازارهاي هدف دانست و گفت: ورود بخشهاي تجاري كشور به بازار جهاني بدون توجه به تحولات منطقه سرعت توليد محصولات و نياز مشتريان با توجه به پيچيدگي رقابت در سطح بين المللي بسيار مشكل است.
وزير بازرگاني، آشنايي صادركنندگان با بازار كشور هدف وانجام آموزشهاي لازم در اين خصوص تلاش براي حضور پايدار كالاهاي توليد شده و هدايت توليد از نظام كششي به نظام فشاري را با برنامهريزي دقيق واصولي رايزنان بازرگاني خواستار شد.
وي، اعتماد سازي را از وظايف مهم رايزنان عنوان و گفت: ارائه اطلاعات كامل و پيگيري ويژه مشكلات تجار و صادركنندگان در ايجاد تعامل ميان اين دو موثر است و اين تعامل توسعه صادرات و به تبع آن توسعه اقتصادي و رفاه عموم مردم را به دنبال خواهد داشت.
ميركاظمي، شناخت كامل از ايران و ظرفيتها و فنآوريهاي توليدي موجود را از سوي رايزنان قبل از اعزام به كشورهاي هدف الزامي دانست وافزود: افزايش ميزان صادرات و تدوام جهشهاي آن بدون تلاش و ارتباط با بازارهاي بين المللي امكان پذير نيست.
وي، در ادامه حساسيت نسبت به تحولات اقتصادي كشور هدف و اطلاع رساني هر چه بيشتر را در ارتقاي سطح كيفي خدمات موثر عنوان و آشنايي و حضور هدفمند و متناسب در بازار را از سوي صادركنندگان مهم ارزيابي كرد.
ميركاظمي، انتخاب و پذيرش رايزنان دوره جديد را براساس شايستگي و نه جانبداري فردي اعلام و بر ضرورت تداوم آموزشهاي مناسب ارائه شده در حين خدمت تاكيد كرد.
در اين جلسه، همچنين ارائه گزارشهاي محتوايي و عملكردي اعم از اعلام فرصتها و آمارهاي تجاري شاخصهاي اقتصادي تعداد هياتهاي اعزامي و ملاقاتها و تحليل اوضاع اقتصادي و استراتژي بازار كشور هدف از سوي رايزنان به عنوان عملكرد رايزن مربوطه در آن كشور تلقي شده كه رايزنان بايد در طي خدمت به آن بپردازند.
رايزنان بازرگاني انتخاب شده دوره جديد از ميان 496 دواطلب برگزيده و 10 نفر با بررسي صلاحيتهاي و طي دورههاي آموزشي به وزارت امور خارجه معرفي شدند.
دوره آداب تشريفات كنسولي و رفتارهاي ديپلماسي، دوره قوانين و مقررات صادرات و واردات دامپينگ، امور گمركي حمل و نقل بين المللي و ترانزيت كالا، مكاتبات و مذاكرات تجاري و چگونگي فن اداره جلسات، دوره اطلاع رساني تجاري و روشهاي دستيابي به منابع اطلاعات تجاري و نحوه تنظيم گزارشهاي بازرگاني با استفاده از شبكه جهاني اينترنت، دوره فشرده مباني و اصول سازمان تجارت جهاني WTO ، دوره اصول و چارچوب حقوقي قراردادهاي بين المللي بازرگاني و خدمات فني مهندسي و دورههاي آموزش لابي توجيهي حفاظتي ماموران اعزام به خارج از كشور و دوره آموزش سياستهاي پولي و مالي در سطح منطقهاي و بين المللي از جمله اين دورهها است.
١٤:٥٦ ١٢/٠٣/١٣٨٦