٠٣:٠٦ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
طرح پيشنهادي دکتر زلفي گل براي ارتقاي تحقيقات کاربردي دانشگاهي:
تفکيک اساتيد، سيستم ارزيابي و حق‌التدريس راهنماي دانشجويان داراي پايان نامه کاربردي

دکتر زلفي گل يكي از چهارده دانشمند بين‌المللي ايران براساس شاخص‌هاي موسسه اطلاعات علمي (ISI) به منظور سوق دادن پتانسيل‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها به سمت تحقيقات كاربردي طرحي را پيشنهاد کرد که براساس آن ضمن تفكيك اساتيد و دانشجويان داراي پروژه‌هاي كاربردي بايد سيستم ارزيابي و تشويقي خاصي جهت اين گروه از محققان دانشگاهي طراحي کرد.
دكتر محمدعلي زلفي گل، عضو هيات علمي دانشگاه بوعلي سينا همدان در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: با توجه به اين كه ضرورت انجام تحقيقات كاربردي در كنار تحقيقات بنيادي در قانون برنامه چهارم مورد تاکيد قرار گرفته و يكي از شعارهاي كليدي دولت نهم نيز سوق دادن پژوهش‌ها به سمت كاربردي شدن و در راستاي نيازهاي جامعه است بايد راهكارهاي هدايت بخشي پتانسيل‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها به سمت تحقيقات كاربردي مشخص شوند.
وي با اشاره به تقسيم بندي پژوهش‌ها به سه حوزه بنيادي، كاربردي و توسعه‌ يي گفت: كشور موفق، پتانسيل‌هاي مادي و انساني خود را بين تمامي اين تحقيقات توزيع كرده و يكي را فداي ديگري نمي‌كند. بدين منظور دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي ــ كه از طريق كنكور سراسري پذيرش مي‌شوند ــ‌ با پايان نامه كاربردي با اساتيدي كار كنند كه طبق بند 45 قانون برنامه چهارم توسعه، پروژه مصوب كاربردي داشته باشند و وزارتخانه يا سازماني خصوصي براي حمايت از آنها اعلام آمادگي كند كه با توجه به اعتبار آن طرح، بتواند از چند دانشجوي كاربردي براي انجام آن پروژه كاربردي استفاده كند.
وي در ادامه گفت: سيستم ارزيابي دانشجويان كاربردي بايد متفاوت باشد و داوران پايان‌نامه‌ها از آنها انتظار كتاب و مقاله نداشته باشند، همچنين ميزان حق التدريس چنين اساتيدي بايد متمايز از اساتيد تحقيقات بنيادي باشد.
دكتر زلفي گل با تاكيد بر ضرورت فاصله گرفتن دانشگاه‌ها از نظام بودجه بندي دولتي و درآمدزا شدن آنها اظهار كرد: انجام پروژه‌هاي صنعتي از سوي اساتيد خبره، بودجه‌اي مازاد براي دانشگاه به ارمغان مي‌آورد كه علاوه بر خودكفايي استاد به تجهيز دانشگاه منجر مي‌شود.
وي در پايان با اشاره به اهميت لحاظ كردن اين امر در سيستم‌هاي تشويقي نظير آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي و ترفيع آنها به ايسنا گفت: در اين طرح با پذيرش دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري از طريق كنكور، تنها اساتيد توانمند و داراي گرنت و طرح مصوب مي‌توانند با چنين دانشجوياني فعاليت داشته باشند.

١٢:٠٩ ١٨/٠٣/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد