٠١:٠٦ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
چهل ويکمين دانشجوي دکتري ادبيات دانشگاه شيراز فارغ‌التحصيل مي‌شود
انتقاد مدير گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه ازطولاني بودن بررسي درخواست مجوزها در وزارت علوم

مدير گروه زبان و ادبيات فارسي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شيراز از فارغ‌التحصيلي چهل و چهل و يکمين دانشجوي دکتري ادبيات و زبان فارسي دانشگاه شيراز در روز چهارشنبه خبر داد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه فارس، دکتر کاووس حسن لي مدير قطب علمي پژوهشهاي فرهنگي و ادبي فارس با اعلام اينکه خسرو قاسميان و غلامرضا کافي به ترتيب ساعت 8 تا 10 و 10 تا 12 صبح چهارشنبه 23 خرداد از رساله دکتري خود دفاع مي کنند و فارغ التحصيل خواهند شد، اظهار داشت: گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شيراز به عنوان قديمي ترين بخش دانشگاه شيراز است که بيش از نيم قرن فعاليت علمي و آموزشي دارد.
وي با بيان اينکه در سال 1332 هسته اوليه دانشگاه شيراز با گروه زبان و ادبيات فارسي شکل مي گيرد اظهار داشت: در 50 سال گذشته چندين هزار نفر در دوره کارشناسي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شيراز فارغ التحصيل شدند که منشأ آثار مهم علمي، فرهنگي و اجرايي شده اند.
وي همچنين با اشاره به بيستمين سال آغاز کار کارشناسي ارشد رشته ادبيات فارسي در اين دانشگاه گفت: از سال 1366 دوره کارشناسي ارشد رشته ادبيات فارسي در دانشگاه شيراز داير شده که از اين تعداد 171 نفر دوره تحصيلي خود را به پايان بردند و 47 نفر هم اکنون مشغول تحصيل در اين دوره هستند.
دكتر حسن لي يادآور شد: از سال 1370 دوره دکتري زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه شيراز تأسيس شد و تا امروز 65 نفر در دوره دکتري زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شيراز پذيرفته شدند که از اين تعداد روز چهارشنبه هفته جاري 2 نفر ديگر فارغ التحصيل مي شوند که در مجموع تعداد آنها به 41 نفر مي رسد.
مدير گروه زبان وادبيات فارسي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شيراز معتقد است يکي از افتخارات دانشگاه شيراز اين است که براي نخستين بار در کشور گرايش هاي تخصصي در دوره دکتري ايجاد شده و اين گرايش ها حاصل مطالعات گسترده علمي است و در پي يک ضرورت مسلم تخصصي شدن رشته ادبيات فارسي ايجاد شده است.
او همچنين اعتقاد دارد: سالهاست ما اين موضوع را مطرح و پيگيري مي کنيم اما سنت گرايي و کهنه گرايي دانشکده هاي ادبيات ما به گونه اي است که هنوز هيچ کدام از دانشگاه هاي ديگر کشور نتوانستند برنامه هاي جديدي را در حوزه زبان و ادبيات ارائه و به اجرا بگذارند.
وي با انتقاد از وزارت علوم اظهار داشت: با وجود اينکه دوره کارشناسي ارشد را در چندين گرايش تعريف کرديم و بعد از مطالعات گسترده و بررسي هاي جدي به تصويب رسانديم و به سازمان سنجش و وزارت علوم فرستاديم اما 2 سال است که همچنان منتظر پاسخ وزارت علوم هستيم و متأسفانه اين وزارتخانه هنوز فرصت نکرده اين اتفاق مهم را بررسي کند و پاسخ دهد.
وي افزود: هم اکنون در دوره دکتري در 3 گرايش ادبيات عرفاني، غنايي وحماسي گرايش داريم، ضمن اينکه براي دوره فوق ليسانس نيز چندين گرايش را تعريف و تصويب کرديم که يکي از اين گرايش ها، گرايش ادبيات کودک است. به نحوي که در دانشگاه شيراز مرکز مطالعات ادبيات کودک تأسيس شده و علاوه بر اينکه اين مرکز ايجاد شده، گرايش ادبيات کودک در دوره فوق ليسانس هم تعريف و تصويب شده و منتظر جواب تهران هستيم.
دكتر حسن لي با اشاره به وجود گرايشهاي ادبيات اسطوره اي و حماسي، عرفاني و غنايي و ادبيات معاصر گفت: من نمي دانم کسي که ادبيات اسطوره اي مي خواند چه نيازي دارد ادبيات معاصر بخواند و تا کي بايد به شيوه هاي مکتب خانه هاي قديم ادامه بدهيم! در حالي که 40 تا 50 سال پيش در هندوستان دکتراي فروغ فرخزاد مي دادند اما در اينجا مي گويند مگر ادبيات معاصر چقدر است که دکتري داشته باشد! اينکه کي بايد هواي تازه اي را در دانشکده ادبيات ايجاد کنيم نمي دانم!
مدير قطب علمي پژوهشي هاي فرهنگي و ادبي فارسي دانشگاه شيراز را در حوزه ادبيات دانشگاه ممتازي دانست و گفت: اين دانشگاه در حوزه زبان و ادبيات فارسي براي نخستين بار در ميان دانشگاه هاي کشور اين امتياز را داشت که حائز شرايط ايجاد قطب علمي باشد.
وي به فعاليت هاي برون مرزي و بين المللي دانشگاه شيراز در حوزه ادبيات فارسي اشاره کرد و گفت: بخش زبان و ادبيات فارسي دانشگاه براي گسترش زبان فارسي اقدامات گوناگوني انجام داده که يکي از آنها حضور در مجامع علمي جهاني و ارائه سخنراني و مقاله پيرامون زبان فارسي و ديگري ايجاد دوره هاي کوتاه مدت زبان آموزي در کشورهاي ديگر و يکي هم اعزام استاد با مأموريت هاي 2 ساله به کشورهاي مختلف براي گسترش زبان وادبيات فارسي است. که از جمله اين کشورها فرانسه، انگليس، برزيل، يمن، آمريکا، هند، پاکستان، عربستان، آذربايجان، ترکيه و برخي کشورهاي ديگر است.
وي سپس به موضوع رسالات چهل و چهل و يکمين دانشجوي دکتري دانشگاه پرداخت و گفت: عنوان رساله خسرو قاسميان دانشجوي دکتري، مثنوي پژوهي است و او تمام کتابهايي که از زمان مولوي به اين طرف در پيوند با مثنوي پديد آمده، نقد، بررسي و معرفي کرده است، به گونه اي که از اين به بعد هرکس بخواهد درباره مثنوي مولوي تحقيق کند، بايد خود را ناگزير کند که از اين پژوهش استفاده کند.
وي خاطرنشان کرد: تعداد کتابهايي که قاسميان در رساله خود بررسي کرده 114 عنوان با 210 جلد و 98 هزار و 210 صفحه کتاب مي باشد.
استاد راهنماي اين رساله دکتر محمد يوسف نيري و استادان مشاور او نيز دکتر نجف جوکار و دكتر کاووس حسن لي مي باشند.
مدير گروه زبان و ادبيات فارسي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شيراز در بيان عنوان رساله دکتري غلامرضا کافي نيز گفت: نقد و بررسي شعر عاشورايي از عصر صفويه تا امروز عنوان رساله ديگر فارغ التحصيل ما در روز چهارشنبه مي باشد.
وي افزود: کافي تمام اشعاري که در پيوند با موضوع عاشورا در ادبيات فارسي سروده شده، استخراج، بررسي و دسته بندي، تحليل و نقد کرده است.
کافي شعر عاشورايي را در رساله خود به 4 دوره تقسيم کرده است، عصر اول از آغاز واقعه عاشورا تا عصر صفويه، دوره دوم عصر صفويه، دوره سوم عصر قاجاريه و دوره چهارم دوره معاصر يعني از 1300 به اين طرف.
حسن لي با بيان اينکه فصل « پيشينه تحقيق » در رساله دکتري کافي فصلي درخشان است گفت: او در اين فصل همه کتاب هايي را که در حوزه ادبيات عاشورا و شعر عاشورا پديد آمده معرفي نقد و بررسي کرده است.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه، اتفاق جالب رساله کافي اين است که بر خلاف نظر عمومي که عصر صفويه را اوج شعر عاشورايي مي دانند، در اين رساله ثابت شده که اوج شعر عاشورايي در دوره قاجاريه است نه صفويه، ديگر اينکه در رساله ياد شده يغماي جندقي نوآورترين شاعر عاشورا به حساب آمده است.
استاد راهنماي کافي، دكتر کاووس حسن لي مي باشد که استادان مشاور او دکتر نيري و دکتر جوکار هستند.

٠٨:٣٩ ٢١/٠٣/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد