دستگاه گشتاورسنج ديناميكي بلبرينگ طراحي و ساخته شد
پژوهشگران گروه مهندسي فني دانشگاه تبريز براي نخستين بار در جهان موفق، به طراحي و ساخت دستگاه گشتاورسنج ديناميكي بلبرينگ شدند.
به گزارش ايلنا، دكتر احمد قنبري، مجري طرح، هدف از طراحي و ساخت اين دستگاه را انجام عمل گشتاور سنجهاي ديناميكي در بلبرينگ ها اعلام كرد و گفت: با توجه به اهميت گشتاورسنجهاي ديناميكي در عرصه تحقيقات و صنعت، برآورد صحيح از تغييرات لحظهاي گشتاور در سيستمهاي مهندسي، دادن اطلاعات دقيق براي طراحان سنسورهاي صنعتي و نبود اين المانها در تحقيقات علمي و صنعتي روي بلبرينگها، اين دستگاه طراحي و ساخته شده است.
وي گفت: با توجه به محدوديت استاتيكي گشتاورسنجهاي موجود، برآورد و تخمين درستي از گشتاور شروع در دست نيست. دستگاه طراحي و ساخته شده خواهد توانست تخمين بسيار واقعيتر از اين مقدار را ارائه دهد كه در طراحي و ساخت سيستمهاي مهندسي مخصوصا هوا فضا، صنايع نظامي، صنايع هواپيماسازي و ديگر صنايع به كار گرفته شود.
قنبري، پرشهاي گشتاور در سيستمهاي پيشرفته را باعث اختلال در عملكرد و سيگنالهاي توليدي خواند و گفت: دستگاه طراحي شده ميتواند تمام نوسانات گشتاور را تغيير داده و باتوجه به اطلاعات به دست آمده از اين اندازهگيري عملكرد سيستم و اطلاعات توليدي قابل تحليل ارائه دهد.
وي تشخيص عيبهاي بخشهاي مختلف از همديگر، استفاده به عنوان ابزار كنترل كيفيت از نظر عملكرد در سرعتهاي بالا، تحليل عوامل محيطي به صورت گشتاور ديناميكي، آشكار سازي عيبهاي مهندسي ايجاد شده در اجزاي بلبرينگها و دادن عملكرد مطمئن براي سيستمهاي مهندسي را از ديگر مزيتهاي اين دستگاه اعلام كرد.
قنبري نبود منابع كافي و لازم در زمينه بلبرينگهاي غلتشي، نبود سرفصل مناسب درسي در مراكز آموزش عالي و ساير آموزشها، بي اطلاعي عموم كاربران و طراحان از ساختمان هندسي داخل بلبرينگها و عوامل موثر در بهينه شدن شرايط كاري بلبرينگها را از جمله محدوديتهاي موجود در بلبرينگهاي غلتشي اعلام كرد و گفت: اين ديد از عمر كاري بلبرينگها و نحوه انتخاب و روش جا زدن و نگهداري آنها را مشكلتر كرده است.
وي استفاده از صنايع پزشكي، صنايع توليد نيرو، صنايع نفت، صنايع نظامي، صنايع هواپيما و هليكوپترسازي، صنايع هوا فضا، صنايع سنگين و صنايع پيشرفته انعطافپذير را از جمله كاربردهاي مختلف اين بلبرينگها اعلام كرد و افزود: دستگاه حساس سنسور خطي،سيستم الكترونيك پيشرفته، محركه هوشمند، سيستم طراحي شده مكانيكي جهت بارگذاري، محور و بدنه از جمله اعضاي تشكيل دهنده اين دستگاه است.
به گفته وي، اين دستگاه به مدت 2 سال با هزينه بيش از يكصد ميليون ريال طراحي و ساخته شده است.
١٠:٠٥ ١٠/٠٤/١٣٨٦