پژوهش در آموزش و پرورش شهر تهران روبه پيشرفت است
استاد دانشگاه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران گفت: پژوهش در آموزش و پرورش شهر تهران طي سالهاي گذشته روبه پيشرفت بوده است.
عباس بازرگان، امروز درحاشيه دومين همايش پژوهشگران برگزيده شهرتهران در گفتوگو باخبرنگار ايرنا مركز استانتهران افزود: اميدواريم كيفيت پژوهش در آموزش و پرورش شهر تهران در آينده ارتقاء يابد.
وي تاكيد كرد: نميتوان گفت كه كاربرد يافتههاي پژوهشهاي آموزشو پرورش تا چه اندازه در كلاس و مدرسه مورداستفاده قرار گرفته، اما بايد گفت پژوهش -هاي انجام شده به لحاظ كيفي جايي براي بهبود دارد.
بازرگان درپاسخ به اين سوال كه برگزاري همايش پژوهش در هفته پژوهش تا چه اندازه در بهبود كيفيت پژوهش موثر است، گفت: قرن ۲۱شاهد جامعه يادگيري و ياددهي مداوم است، برگزاري همايشهاي اين چنيني در يادگيري مداوم معلمان و كادر آموزشي تاثيرات بسزايي دارد.
وي افزود: ضرورت دارد تا در قالب نظام آموزشي، آموزش مداوم معلمان در همايشها، به عنوان يك فعاليت مستمر و در جهت افزايش توان تخصصي معلمان بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
بازرگان با تاكيد بر اينكه پژوهش جزء جداييناپذير هر گونه فعاليت جدي در نظامهاي آموزش و پرورش جهان است، اظهار داشت: پژوهشهاي آموزشي بايد به عنوان امري كارآمد و جدي، برنامهريزي و اجرا شود.
وي يادآور شد: در سال ۱۳۶۹به همت وزير وقت آموزش و پرورش پايه پژوهش در آموزش و پرورش كشور زده شد و شوراهاي آموزش و پرورش در سطح استانهاي كشور تشكيل شد.
بازرگان افزود: به اين ترتيب ساختار اوليهاي براي نظام پژوهش در همان سال ۱۳۶۹در آموزش و پرورش بوجود آمد، اين نظام مثل هر نظامي نياز به ارزيابي و بهبود كيفيت دارد.
اين استاد دانشگاه درخصوص ويژگيهاي پژوهش علمي گفت: نظم، تجربي بودن، منطقي بودن، تكرارپذيري و تلخيصي بودن از جمله ويژگيهاي پژوهش علمي است.
بازرگان افزود: ارزشيابي مستمريادگيري چند سالي است كه درآموزشوپرورش مورد توجه قرار گرفته و كل نگري و فرآيندمداري از جمله ويژگيهاي مثبت اين نوع ارزشيابي است.
١٥:٥٥ ٢٣/٠٩/١٣٨٤