١١:٢٢ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
عضو هيات علمي ‌دانشگاه:
دانشگاه‌هاي كشور در حوزه‌ي IT در لبه‌ي دانش فني و علم روز قرار دارند

يك عضو هيات علمي دانشگاه درباره‌ي فاصله‌ي دانشگاه و صنعت IT كشور گفت: سازمان‌هاي تحقيقاتي حرفه‌يي و صنعتي مي‌توانند واسطه‌ي ميان دانشگاه‌ها كه به توليد و مطالعه‌ي علم علاقه دارند و صنعت كه علاقه‌اش توليد و فروش خدمات فن‌آوري اطلاعات است ايجاد كنند؛‌ اين زنجيره در كشور با ضعف همراه است.
دكتر فروهر فرزانه - عضو هيات علمي ‌دانشگاه صنعتي شريف - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب درباره‌ي وضعيت توليد علم در حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات و مخابرات در كشور و ضرورت بازنگري در دروس دانشگاهي در اين حوزه اظهار كرد: توليد علم در حوزه‌ي مهندسي مخابرات با سابقه‌ي 30 ساله در كشور رو به روست؛ وجه تمايز آن در 10 سال اخير، حضور و جذب دانشجويان مستعد و نخبه بخش رياضي فيزيك در رشته‌ي مهندسي برق است كه از ميان آن‌ها بيشترين جذب دانشجو در رشته‌ي مهندسي مخابرات بوده است و باعث شده تا توليد علم به طرز فزاينده‌اي رشد داشته باشد.
وي ادامه داد: در بخش‌هايي كه شامل مخابرات بي‌سيم باند وسيع، امواج الكترومغناطيس مي‌شود، توليد علم خوبي را شاهد بوديم‌ و تعداد مقالات چاپ شده به نسبت بالا است.
او درباره‌ي ضرورت بازنگري در سيلابس‌هاي رشته‌هاي مهندسي مخابرات تصريح كرد: استخوان‌بندي مربوط به بازنگري‌ها به دهه‌ي 60 بازمي‌گردد، اما به صورت ادواري بازنگري جزيي داشته‌ايم و اخيرا در دانشگاه شريف بازبيني كلي در تمام زمينه‌هاي تخصصي مرتبط با مهندسي برق صورت گرفته است و در نظر داريم از ابتداي سال تحصيلي 87-86 اين برنامه‌ي جديد را اجرايي كنيم.
فرزانه روند تحول دانش فني را سريع ارزيابي كرد و افزود: به طور قطع روند تحول دانش فني سريع است و به نظر مي‌آيد كه با اين روند هر سه تا چهار سال برنامه‌ي آموزشي بازنگري شود اما چيزي كه مربوط به پژوهش در رشته‌هاي فن‌آوري اطلاعات، مخابرات و رايانه مي‌شود، برنامه‌ي پيش تعريف شده‌اي نيست و به سرعت مي‌تواند خود را با روند رو به رشد تطبيق دهد چراكه در توليد علم تحول سريع‌تر و تطبيق‌پذيري دانشگاه‌ها بيشتر از بخش آموزش است.
او بيش از 80 درصد طرح‌هاي تحقيقاتي كه به توليد علم منجر مي‌شود را متعلق به دانشگاه‌ها دانست و تصريح كرد: دانشگاه‌ها بيشترين سهم را در توليد علم دارند در حالي كه از نظر مالي بسيار ضعيف‌اند؛ طبق آخرين برآورد انجام شده كمتر از 20 درصد اعتبارات پژوهشي كشور در دانشگاه‌ها صرف مي‌شود، دانشگاه‌ها هم به طور سرانه يك‌شانزدهم بودجه‌ي ساير ارگان‌ها به كارهاي پژوهشي و توليد علم مي‌پردازند.
فرزانه، دانشگاه‌ها را در حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات در لبه‌ي دانش فني و علم روز دانست و گفت: دانشگاه‌هاي خوب و بزرگ ما در لبه‌ي دانش فني و علم روز IT هستند اما اين به معناي اين نيست كه محصولات و خدماتي را توليد كنند و مستقيما به بخش صنعتي ارايه دهند.
او ادامه داد: بودجه و اعتبار پژوهشي دانشگاه‌هاي سطح عالي دنيا كه احيانا خدماتي به صنعت كشور خود مي‌دهند با دانشگاه‌هاي ما به نسبت 10 به يك تا صد به يك فرق دارد؛ غافل بودن دانشگاه‌ها به ثبت اختراع از ديگر عواملي است كه نه تنها در حوزه‌ي مهندسي مخابرات و IT بلكه در تمام علوم باعث شكاف ميان صنعت و دانشگاه‌ها شده است.

١١:٥٧ ١٩/٠٦/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد