جايگاه علوم تربيتي در قرآن طي نشست قرآنپژوهي بررسي شد
سومين نشست از سلسله نشستهاي قرآنپژوهي با موضوع قرآن و علوم تربيتي از سوي انجمن قرآن پژوهي و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي، با حضور انديشمندان عرصه علوم قرآن در دفتر انجمنهاي علمي حوزه برگزار شد.
به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجتالاسلام دکتر شاملي عضو هيات علمي مؤسسه آموزشي- پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به جايگاه معارف و آموزههاي قرآن در رشد و تعالي جامعه و نقش تربيتي آن، به تبيين رويکردهاي مختلف در تفسير معارف قرآني پرداخت.
وي با بيان اينکه دو رويکرد تربيتي و موضوعي در فهم و معارف قرآن وجود دارد، تصريح کرد: رويکرد ترتيبي در بهرهمندي از آموزههاي قرآن از صدر اسلام وجود داشت و مفسران بر اساس آيات يک سوره به تفسير و تأويل آن ميپرداختند.
حجتالاسلام دکتر شاملي افزود: از زمان علامه طباطبايي رويکرد موضوعي به مباني قرآني شروع شد و ايشان معتقد بودند که بهترين روش بهرهگيري از قرآن و حضور پررنگ آن در جامعه، استفاده از روش تفسير موضوعي قرآن است.
عضو هيات علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اينکه قرآن قلمرو هدايت بشري در همه زمينهها را شامل ميشود، گفت: دامنه مسايل تربيتي قرآن، همان هدايت قرآني است زيرا اصل و بنيان رسالت انبياء آموزش، هدايت و پرورش جامعه است.
١٠:٢٠ ٢٨/٠٦/١٣٨٦