١٤:٤٨ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
رييس دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران:
ارتقاي برنامه‏هاي آموزشي دانشكده به مشاركت اعضاي هيات علمي و دانشجويان نياز دارد

رييس دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: ارتقاي برنامه‏هاي آموزشي دانشكده پزشكي به مشاركت اعضاي هيات علمي و دانشجويان نياز دارد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر سيد حسن امامي رضوي در خصوص اهداف و برنامه‏هاي آتي اين دانشكده گفت: دانشكده پزشكي قديمي‏ترين و بزرگترين دانشكده پزشكي در كشور است و قدمت آن بيش از هفتاد سال است و تقريبا اكثر پزشكان صاحب نام كشور در اين دانشكده تحصيل كردند و فارغ‏التحصيل شده‌اند.
وي افزود: دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران به لحاظ گسترده بودن، بيشترين تعداد دانشجو و بيشترين دوره‏هاي تحصيلات تكميلي پزشكي ph.D در كشور را داراست.
به گفته وي، ساليانه حدود 200 دانشجوي پزشكي پذيرش مي‏كنيم و حدود 800 نفر اعضاي هيات علمي داريم كه عمده آنها در شاخه باليني مي‏باشند و در 15 بيمارستان آموزشي دانشگاه مشغول بكار هستند و وظيفه تربيت نيروها را برعهده دارند.
دكتر امامي رضوي گفت: يكي از برنامه‏هاي اساسي در جهت اصلاح، وضعيت آموزش پزشكي عمومي است كه بايد چند موضوع عمده مورد بازنگري قرار گيرد كه يكي از موضوعات و مشكلات در آموزش پزشكي عمومي، طول دوره آموزش پزشكي ومحتوي برنامه است كه در هر دو مورد بايد اصلاحات را انجام دهيم و اجرا كنيم.
وي افزود: برنامه موجود آموزش پزشكي عمومي هم بايد از لحاظ كمي و كيفي مورد بازنگري قرار گيرد و برنامه جديد مستقر شود كه در اين زمينه هم از همكاري اعضاي هيأت علمي و فراگيران استفاده خواهد شد.
دكتر امامي رضوي همچنين اضافه كرد در برنامه اصلاحي درحال تدوين پروتكلي هستيم كه برنامه جامع آموزش پزشكي نام گرفته كه در برنامه ريزي‏هاي اوليه منتظر نظر هيأت رئيسه دانشگاه هستيم تا به اجرا برسانيم.
وي در خصوص برنامه‏هاي ديگر اصلاحي آموزش پزشكي در دانشكده به طرح جامع اصلاحات جامع پزشكي تخصصي اشاره كرد و گفت در اين زمينه هم اقدامات اوليه انجام شده است و تقريبا برنامه استانداردهاي آموزشي در رشته‏هاي فاقد استاندارد كشوري در 14 رشته تدوين شده و در رشته‏هاي ديگر با همكاري دبيرخانه تخصصي آموزش پزشكي اين كارصورت خواهد گرفت.
وي همچنين طرح جامع منزلت آموزش در نظام دانشگاه را نيز يكي ديگر از برنامه‏هاي آتي ذكر كرد و افزود در اين طرح چند موضوع از جمله اصلاح مقررات استخدامي و بكارگيري اعضاي هيأت علمي مورد توجه قرار مي‏گيرد كه در اين پروژه، در وهله اول نيازسنجي در رشته‏ها كه در چه رشته‏هايي نياز به افزايش تعداد اعضاي هيأت علمي داريم تا نيروهاي مورد نياز بكار گرفته شوند.
وي در اين طرح به اصلاح روش ارتقاء اعضاي هيأت علمي اشاره كرد و گفت با تدوين كارنامه عملكرد آموزشي اعضاي هيأت علمي در دو مقوله آموزش و پژوهش كه بصورت مدون و كاملاً مشخص در سايت دانشگاه در دسترس بوده كار ارزيابي اعضاء هيأت علمي صورت مي‏‏گيرد و اين كارنامه عملكرد آموزشي در ارزشيابي اعضاي هيات علمي مورد استفاده واقع مي شود.
وي همچنين در طرح منزلت آموزش در دانشگاه گفت، به دليل اينكه فارغ‏التحصيلان در زمينه آموزش پزشكي تجربه‏اي ندارند بحث توانمندسازي در زمينه آموزش پزشكي اعضاي هيأت علمي مطرح شده است و در ادامه افزود از ديگر برنامه‏هاي دراز مدت برنامه‏هاي اصلاحي در دانشكده پزشكي، بحث بسترسازي و ظرفيت‏سازي رشته Ph.D در آموزش پزشكي مي‏باشد.
رييس دانشكده پزشكي علوم پزشكي تهران در ادامه خاطرنشان كرد: علاوه بر برنامه‏هاي درازمدت، برنامه‏هاي كوتاه مدت از قبيل برگزاري آزمون دستياري تخصصي و ارزشيابي وضعيت اعضاي هيأت علمي نيز دردستور كار دانشكده قرار دارد.
وي مسائل فوق برنامه و امور رفاهي دانشجويان دانشكده پزشكي را نيز يكي از برنامه‏هاي كوتاه مدت برشمرد و گفت: يكي از موضوعاتي كه به شدت داراي اهميت است استفاده از ابزارها و امكانات رفاهي، ورزشي، تفريحي براي دانشجويان بصورت گسترده است كه در يك محيط كاملاً مناسب انجام شود و دانشجويان فقط يك محيط خشك آموزشي نداشته باشند و پرورش كافي در همه زمينه‏ها از جمله ورزشي، تربيت بدني، فرهنگي با كمك گروه‏ها و تشكل‏هاي دانشجويي داشته باشند زيرا موضوع و بحث پرورش فكري دانشجويان كم اهميت‏تر از بحث آموزشي نيست.

وي گفت: با توجه به اينكه علم پزشكي بحث كلينيكال است اگر بستر فرهنگي مناسب براي اين بحث فراهم نباشد حاصل كار، نتايج خوبي نخواهد داشت. اگر پزشكاني كه تربيت مي‏شوند هم در زمينه علوم تربيتي و اخلاقي و هم به زمينه‏هاي پرورشي آگاه باشند انسانهاي كامل و پزشكان حكيم خواهند بود.
وي گفت: ما در دانشگاه اساتيدي داريم كه الگوهاي جهاني هستند در زمينه‏‏هاي اخلاقي، اعتقادي، عملكردي به آنها افتخار مي‏كنيم و در رشته‏هاي خودشان انسانهاي فرهيخته و داراي سابقه درخشان در طب دولتي و خصوصي و پرچمداران علم و اخلاق در كشور هستند و بعنوان متوليان سازمانهاي خاصي مثل صنف پزشكي و سرمايه‏هاي دانشگاه مي‏توانند الگوهاي تربيتي باشند، ما بايد بتوانيم ارتباط اين اساتيد را با دانشجويان بيشتر كنيم تا فارغ التحصيلان نخبه كشوري، مهمترين آموزشهاي پزشكي و اخلاقي را از اين اساتيد داشته باشند.

١٠:٣٤ ٠٨/١٢/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد