رييس دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران:
ارتقاي برنامههاي آموزشي دانشكده به مشاركت اعضاي هيات علمي و دانشجويان نياز دارد
رييس دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: ارتقاي برنامههاي آموزشي دانشكده پزشكي به مشاركت اعضاي هيات علمي و دانشجويان نياز دارد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر سيد حسن امامي رضوي در خصوص اهداف و برنامههاي آتي اين دانشكده گفت: دانشكده پزشكي قديميترين و بزرگترين دانشكده پزشكي در كشور است و قدمت آن بيش از هفتاد سال است و تقريبا اكثر پزشكان صاحب نام كشور در اين دانشكده تحصيل كردند و فارغالتحصيل شدهاند.
وي افزود: دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران به لحاظ گسترده بودن، بيشترين تعداد دانشجو و بيشترين دورههاي تحصيلات تكميلي پزشكي ph.D در كشور را داراست.
به گفته وي، ساليانه حدود 200 دانشجوي پزشكي پذيرش ميكنيم و حدود 800 نفر اعضاي هيات علمي داريم كه عمده آنها در شاخه باليني ميباشند و در 15 بيمارستان آموزشي دانشگاه مشغول بكار هستند و وظيفه تربيت نيروها را برعهده دارند.
دكتر امامي رضوي گفت: يكي از برنامههاي اساسي در جهت اصلاح، وضعيت آموزش پزشكي عمومي است كه بايد چند موضوع عمده مورد بازنگري قرار گيرد كه يكي از موضوعات و مشكلات در آموزش پزشكي عمومي، طول دوره آموزش پزشكي ومحتوي برنامه است كه در هر دو مورد بايد اصلاحات را انجام دهيم و اجرا كنيم.
وي افزود: برنامه موجود آموزش پزشكي عمومي هم بايد از لحاظ كمي و كيفي مورد بازنگري قرار گيرد و برنامه جديد مستقر شود كه در اين زمينه هم از همكاري اعضاي هيأت علمي و فراگيران استفاده خواهد شد.
دكتر امامي رضوي همچنين اضافه كرد در برنامه اصلاحي درحال تدوين پروتكلي هستيم كه برنامه جامع آموزش پزشكي نام گرفته كه در برنامه ريزيهاي اوليه منتظر نظر هيأت رئيسه دانشگاه هستيم تا به اجرا برسانيم.
وي در خصوص برنامههاي ديگر اصلاحي آموزش پزشكي در دانشكده به طرح جامع اصلاحات جامع پزشكي تخصصي اشاره كرد و گفت در اين زمينه هم اقدامات اوليه انجام شده است و تقريبا برنامه استانداردهاي آموزشي در رشتههاي فاقد استاندارد كشوري در 14 رشته تدوين شده و در رشتههاي ديگر با همكاري دبيرخانه تخصصي آموزش پزشكي اين كارصورت خواهد گرفت.
وي همچنين طرح جامع منزلت آموزش در نظام دانشگاه را نيز يكي ديگر از برنامههاي آتي ذكر كرد و افزود در اين طرح چند موضوع از جمله اصلاح مقررات استخدامي و بكارگيري اعضاي هيأت علمي مورد توجه قرار ميگيرد كه در اين پروژه، در وهله اول نيازسنجي در رشتهها كه در چه رشتههايي نياز به افزايش تعداد اعضاي هيأت علمي داريم تا نيروهاي مورد نياز بكار گرفته شوند.
وي در اين طرح به اصلاح روش ارتقاء اعضاي هيأت علمي اشاره كرد و گفت با تدوين كارنامه عملكرد آموزشي اعضاي هيأت علمي در دو مقوله آموزش و پژوهش كه بصورت مدون و كاملاً مشخص در سايت دانشگاه در دسترس بوده كار ارزيابي اعضاء هيأت علمي صورت ميگيرد و اين كارنامه عملكرد آموزشي در ارزشيابي اعضاي هيات علمي مورد استفاده واقع مي شود.
وي همچنين در طرح منزلت آموزش در دانشگاه گفت، به دليل اينكه فارغالتحصيلان در زمينه آموزش پزشكي تجربهاي ندارند بحث توانمندسازي در زمينه آموزش پزشكي اعضاي هيأت علمي مطرح شده است و در ادامه افزود از ديگر برنامههاي دراز مدت برنامههاي اصلاحي در دانشكده پزشكي، بحث بسترسازي و ظرفيتسازي رشته Ph.D در آموزش پزشكي ميباشد.
رييس دانشكده پزشكي علوم پزشكي تهران در ادامه خاطرنشان كرد: علاوه بر برنامههاي درازمدت، برنامههاي كوتاه مدت از قبيل برگزاري آزمون دستياري تخصصي و ارزشيابي وضعيت اعضاي هيأت علمي نيز دردستور كار دانشكده قرار دارد.
وي مسائل فوق برنامه و امور رفاهي دانشجويان دانشكده پزشكي را نيز يكي از برنامههاي كوتاه مدت برشمرد و گفت: يكي از موضوعاتي كه به شدت داراي اهميت است استفاده از ابزارها و امكانات رفاهي، ورزشي، تفريحي براي دانشجويان بصورت گسترده است كه در يك محيط كاملاً مناسب انجام شود و دانشجويان فقط يك محيط خشك آموزشي نداشته باشند و پرورش كافي در همه زمينهها از جمله ورزشي، تربيت بدني، فرهنگي با كمك گروهها و تشكلهاي دانشجويي داشته باشند زيرا موضوع و بحث پرورش فكري دانشجويان كم اهميتتر از بحث آموزشي نيست.
وي گفت: با توجه به اينكه علم پزشكي بحث كلينيكال است اگر بستر فرهنگي مناسب براي اين بحث فراهم نباشد حاصل كار، نتايج خوبي نخواهد داشت. اگر پزشكاني كه تربيت ميشوند هم در زمينه علوم تربيتي و اخلاقي و هم به زمينههاي پرورشي آگاه باشند انسانهاي كامل و پزشكان حكيم خواهند بود.
وي گفت: ما در دانشگاه اساتيدي داريم كه الگوهاي جهاني هستند در زمينههاي اخلاقي، اعتقادي، عملكردي به آنها افتخار ميكنيم و در رشتههاي خودشان انسانهاي فرهيخته و داراي سابقه درخشان در طب دولتي و خصوصي و پرچمداران علم و اخلاق در كشور هستند و بعنوان متوليان سازمانهاي خاصي مثل صنف پزشكي و سرمايههاي دانشگاه ميتوانند الگوهاي تربيتي باشند، ما بايد بتوانيم ارتباط اين اساتيد را با دانشجويان بيشتر كنيم تا فارغ التحصيلان نخبه كشوري، مهمترين آموزشهاي پزشكي و اخلاقي را از اين اساتيد داشته باشند.
١٠:٣٤ ٠٨/١٢/١٣٨٤