علي معلم:
مولانا بزرگترين ترانهسراي فارسيزبان است
علي معلم دامغاني مولانا را بزرگترين ترانهسراي فارسيزبان در همهي اعصار برشمرد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، معلم در برنامهي افطار با هنرمندان در فرهنگسراي رسانه، گفت: ترانههاي مولانا با هيچ ترانهاي در زمان ما قابل مقايسه نيستند.
اين شاعر دربارهي ضرورت توجه به ترانه، خاطرنشان كرد: با آنکه ما امروز در جهان رسانهيي زندگي ميکنيم، اما دربارهي شناخت هنوز چند حرف از حروف الفباي اين عرصه را کشف نکردهايم. در عصر ارتباطات و حضور چرتکهي عظيم کامپيوتر، جهان در آستانهي تحولي عظيم است؛ به همين دليل معتقدم که ترانه بيشتر ميتواند با مخاطب امروزي ارتباط برقرار کند.
او افزود: البته موجهاي جديد شعر معاصر اگر در ادبيات گذشته ريشه داشته باشند، تأثيرگذارتر خواهند بود؛ وگرنه خيلي زود فراموش ميشوند.
معلم همچنين خاطرنشان کرد: امروز اگر قصد سخن گفتن داريم، بايد حرمت مخاطب را نگه داريم و از کتابي سخن گفتن پرهيز کنيم. در ترانه قطعا براي مخاطب سخن ميگوييم و اين موجب ميشود که جذابيت بيشتري براي خواننده داشته باشد. زبان شعر با زبان تصنيف و ترانه تفاوت دارد. من شعر را به زبان فخيم و آنچه شيوهي شاعران گذشته بود، کار ميکنم و ترانه را به زبان سادهتر و قابل فهم براي عام.
شاعر "رجعت سرخ ستاره" در بخشي ديگر از سخنانش با بيان اين مطلب که امروزه ما در هر شهري حداقل 20 شاعر داريم و اين اتفاق مرهون انقلاب است، اضافه کرد: حياي شعر، خط و قرائت قرآن از جمله کارهايي است که پس از انقلاب صورت گرفته؛ چرا که موضوعاتي مانند انقلاب، جنگ، شهادت و...موضوعات بکري براي سرودن شعر بودند و فرصتهاي خوبي را براي شاعران معاصر ايجاد کردند. شايد همين امر موجب شد تا مردم پس از انقلاب به شعر اعتناي بيشتري داشته باشند.
او دربارهي اينكه چرا شاعران بنام کشور نسبت به چند دههي گذشته کمتر شدهاند، گفت: به نظرم هم سليقهي مردم بالا رفته و به سختي شعري را ميپسندند و هم تعداد شاعران ما نسبت به چند دههي قبل بيشتر شده است و اين خودبهخود باعث ميشود انتخاب کردن بهترينها سخت شود؛ چرا که مقايسه در سطح وسيعتري انجام ميشود.
معلم با تأکيد بر اين نکته که ما در زمينهي آموزش موسيقي و شعر در دوران کودکي و نوجواني دچار ضعف هستيم، اظهار داشت: ما متأسفانه در زمينهي آموزش، دچار قحطي موسيقيدان و آدمهاي کاربردي در زمينهي شعر هستيم. حتا اگر به رمانها و داستانهايي که در اين سالها به بازار عرضه شدهاند، توجه کنيد، به خوبي درمييابيد که نويسنده، شعر نميخواند و به همين دليل از نظر زباني بسيار عقب مانده و به نوعي در بيان منظورش خشک و ناتوان و گنگ است و اين قحطي آدمهاي فرهنگي ميتواند از قحطي نان هم خطرناکتر باشد.
علي معلم در پايان در پاسخ به اينکه چرا شعرها و ترانههايش را کمتر در جايي مکتوب ميکند، گفت: بسياري از دوستان شاعر دوست دارند که شعرهايشان مکتوب شود. در اين ميان، من فکر مي کنم که با مکتوب نکردن شعرهايم توجه بيشتري را به خود معطوف ميکنم. در جايي که هرروز صدها اثر چاپ ميشود، اينکه تو کتابهايت را چاپ نکني، بيشتر جلب توجه ميکند!
همچنين مراسم شبهاي شعر ستارههاي سحري در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
در اين مراسم، محمدرضا سهرابينژاد که حميدرضا شکارسري - مجري برنامه - از او به عنوان پديدهي شعر انقلاب نام برد، نخستين شاعري بود که به شعرخواني پرداخت.
در ادامه، جواد محقق در سخناني با اشاره به جايگاه بزرگ حضرت علي (ع)، گفت: يکي از نويسندههاي لبناني به نام جورج جرداق که کتابهاي زيادي از او به چاپ رسيده است، کتابي در ارتباط با حضرت علي (ع) در دست چاپ داشت که به دلايلي نتوانسته بود آن را به چاپ برساند؛ اما زماني که قسمتي از اين کتاب در يکي از مجلات به چاپ ميرسد، عدهاي از روحانيون و طلاب مسيحي جمع ميشوند و کمک ميکنند تا کتاب حضرت علي (ع) در لبنان به چاپ برسد و اين نشان ميدهد که حضرت علي (ع) چه جايگاه والايي دارند، که مسيحيان حاضر ميشوند براي کتابي که در ارتباط با زندگي ايشان است، هزينه کنند.
محقق سپس شعرهايي را براي حاضران خواند.
مهدي زارعي، سيدعباس سجادي، عبدالرحيم سعيدي راد و... از ديگر شاعراني بودند كه در اين مراسم شعر خواندند.
١٧:٤٥ ١٣/٠٧/١٣٨٦