جديدترين گزارشهانشان داد:
«چين»بيش از«ژاپن»فضا راآلوده ميکند
يک چهارم گازهاي گلخانهاي توليدي چين براي توليدمحصولاتي است که عمدتا به کشورهاي غربي صادرميشود
بر اساس جديدترين گزارش گروه تحقيقاتي مرکز تيندال، حدود يک چهارم از گازهاي گلخانهاي توليد شده در چين حاصل فعاليت اين کشور در زمينه توليد محصولاتي است که عمدتا به کشورهاي غربي صادر مي شود.
به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، در اين گزارش که با مشارکت گروهي از پژوهشگران زيست محيطي، اقتصاددانان و متخصصان مهندسي صنايع و با برخورداري از حمايت مالي دولت بريتانيا تهيه شده، آمده است که بخش صادرات چين به تنهايي بيش از تمامي اقتصاد ژاپن گاز دياکسيدکربن CO2 توليد مي کند.
مرکز تندال با تاکيد بر اينکه بخش صادرات چين عمدتا براي تامين تقاضاي مصرف کنندگان غربي فعاليت دارد، خريداران غربي را عامل غيرمستقيم بخشي از آلودگي ناشي از فعاليت هاي اقتصادي چين معرفي ميکند.
نويسندگان گزارش مرکز تندال با تکرار اين شعار که حفظ محيط زيست وظيفه تمامي بشريت است، توصيه کردهاند که کشورهاي ثروتمند جهان در تلاش براي کاهش آلودگي، عامل آن در هرکجا که باشد، پيشگام شوند.
کشورهاي کم درآمد جهان به خصوص چين اصرار داشته اند که سهم آنان در کاهش آلودگي بايد با جمعيت اين کشورها تناسب داشته باشد.
چين، که احتمالا آلوده ساز ترين کشور جهان است، گفته است که اگر جمعيت اين کشور در نظر گرفته شود، توليد سرانه گاز ديوکسيد کربن در چين يک دوازدهم توليد سرانه آن در آمريکاست.
انتشار گزارش مرکز تيندال نشان مي دهد که 23 درصد از آلودگي چين نيز حاصل تقاضاي کشورهاي پيشرفته غربي براي کالاهاي ساخت اين کشور است.
براساس اين گزارش، ميزان گاز دياکسيد کربن که در بخش صادرات چين توليد مي شود کمابيش دو برابر گاز توليدي در انگليس است و به اين ترتيب، خريداران غربي کالاهاي چيني به طور غيرمستقيم بيش از تمامي جمعيت انگليس باعث گرمايش آب و هواي زمين ميشوند.
بيبيسي همچنين نوشت: گزارش ديگري در زمينه آلودگي محيط زيست حاکي از آن است که صنعت کشتيراني جهان کمابيش دو برابر صنعت حمل و نقل هوايي گاز دياکسيد کربن توليد مي کند.
اين گزارش توسط موسسه بين المللي اينترتانکو تهيه شده که اکثر شرکتهاي دارنده تانکرهاي حمل و نقل نفت در آن عضويت دارند.
اينترتانکو گفته است که ميزان آلودگي ناشي از فعاليت صنعت کشتيراني در طول 60 سال گذشته به سرعت رشد کرده است.
در حال حاضر، حدود 90 هزار شناور، از تانکرهاي عظيم گرفته تا کشتيهاي کوچکتر باربري، در سطح آبهاي جهان فعاليت دارند.
پيش از اين سازمان بينالمللي حمل و نقل دريايي ميزان توليد دياکسيد کربن صنعت کشتيراني و حمل و نقل هوايي را يکسان تخمين زده بود اما بررسي اينترتانکو دقيقتر بوده است.
ميزان آلودگي ناشي از حمل و نقل هوايي، که بيشتر آن شامل حمل مسافر است، به دليل افزايش سفرهاي هوايي در يکي دو دهه اخير به شدت رشد کرده است.
آلودگي ناشي از سفرهاي هوايي اعتراض گروه هاي حمايت از محيط زيست را در پي داشته که افزايش رفاه اقتصادي و کاهش هزينه سفرهاي هوايي را به عنوان عامل اين آلودگي سرزنش کردهاند.
به گزارش ايسنا، انتشار آمار جديد در باره تاثير زيستمحيطي صنعت حمل و نقل دريايي نشان ميدهد که افزايش تجارت جهاني نيز به نوبه خود عاملي در توليد بيشتر گاز دياکسيدکربن بوده است.
گاز دياکسيدکربن عمدتا ناشي از استفاده از سوختهاي فسيلي، از جمله محصولات نفتي و زغالسنگ است.
بسياري از کارشناسان محيط زيست معتقدند که افزايش بيش از حد ميزان اين گاز در جو زمين مانع از تبادل حرارت بين زمين و فضاي خارج از جو شده و در نتيجه، گرمايش آب و هواي زمين را در پي داشته است.
مقابله با روند گرمايش زمين از طريق کاهش آلودگي در حال حاضر يکي از مسايل مهم نه تنها در مباحث علمي، بلکه در زمينه روابط سياسي و اقتصادي بينالملل است.
١١:٣٦ ٢٨/٠٧/١٣٨٦