صداي واقعي براي دنياي مجازي!
با ابتكار پژوهشگر ايراني در استراليا محقق شد:
دنيايي واقعيتر در بازيهاي رايانهيي با ورود «صداي فضايي»
با دستاورد جالب استاد و محقق ايراني دانشگاه استراليايي «وولونگونگ» در عرصه بازيهاي ويدئويي و رايانهيي، دنياي اين بازيها مهيجتر و واقعيتر ميشود.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، استاد فرزاد صفايي، محقق ايراني كه در حال حاضر استاد رشته مهندسي ارتباطات در دانشگاه وولونگونگ است با همكاري دستيارانش موفق به طراحي يك فنآوري جديد صوتي استثنايي شده است كه ميتواند چندين گفتوگوي شبيه سازي شده را در يك فضاي مصنوعي پخش كند.
اين فنآوري كه «صداي فضايي» ناميده ميشود، صداهاي اطراف را در محيط رايانهيي حتي در صحنههاي شلوغ و پرازدحام توليد ميكند.
صفايي در اين زمينه ميگويد: بازيهاي امروز اساسا مانند فيلمهاي صامت هستند. البته صداهايي از انفجارات و يا صداي موسيقي در صحنه پشت شنيده ميشود اما شما به عنوان كاربر نميتوانيد واقعا يا يكديگر صحبت كرده يا همكاري كنيد.
دكتر صفايي، رييس مركز شبكهها و كاربردهاي نوظهور در اين دانشگاه در ادامه اظهار كرد: اين فنآوري بهگونهاي است كه وقتي كاربر در محيط مجازي قرار دارد و شخصيت مجازي را كنترل ميكند، صداي هر شخصيت مجازي ديگري كه در محيط بازي است با كيفيت بسيار مطلوب شنيده ميشود.
در محيط مجازي و پرازدحام بازي اين فنآوري ميتواند صداي هر فرد را در طيف شنوايي كاربري كه در حال بازي است، تشخيص دهد و آن را منتقل كند.
به گفتهي پرفسور صفايي اين فنآوري محدوديتهاي كنفرانسهاي صوتي را ندارد چرا كه صدها شخصيت در محيط با چندين گفتوگوي شبيه سازي شده حضور دارند كه درست مانند عالم واقعي است كه وقتي در يك محل شلوغ قرار ميگيريد ميتوانيد از گفتوگوهايي كه در فاصله نزديك در اطرافتان صورت ميگيرد، آگاه شويد.
از فنآوري «صداي فضايي» همچنين ميتوان براي ارتباطات شبكهاي اجتماعي مانند Second life و محيطهاي درگير در همكاري، آموزش و تعليم مانند دانشگاه مجازي يا نمايشگر شبكهاي بهره گرفت.
به گزارش ايسنا، صفايي خاطرنشان ميكند كه نسخههاي بعدي اين فنآوري شامل نرم افزارهاي ويدئويي خواهد بود كه به كاربران امكان ميدهد تصاوير خود را به جاي شخصت مجازي جايگزين كنند.
١٥:٣١ ٢٨/٠٧/١٣٨٦