٢٢:٥٩ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
بررسي«طرح پذيرش دانشجوي پزشكي ازليسانس»بادانشجويان:
علوم پايه دردوره باليني كارايي ندارند
سيستم فعلي آموزش پزشكي اصلاح شود
دانشجوي پزشكي نبايد تستي گزينش شود

با تصويب وزارت بهداشت، «طرح پذيرش دانشجوي پزشكي از مقطع ليسانس» به صورت پايلوت در دانشگاه علوم پزشكي تهران اجرا مي‌شود.
اين طرح در حالي از نيمسال دوم سال تحصيلي جاري با پذيرش 60 دانشجو آغاز مي‌شود كه فرهنگستان علوم پزشكي كشور نيز پيش از اين با تصويب طرحي، بر لزوم پذيرش دانشجوي پزشكي از مقطع ليسانس تاكيد كرده بود، ضمن آنكه اين سيستم، براي آموزش پزشكي كشور چندان جديد و بيگانه نيز نمي‌باشد زيرا در قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در دوره‌اي كوتاه در يكي از دانشگاه‌هاي كشور اجرا شده و به نظر برخي از كارشناسان نتايج موفقيت آميزي نيز به همراه داشته است.
سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با توجه به اهميت اين مقوله ضمن بحث و بررسي با كارشناسان و مسؤولان امر در اين باره، با حضور در جمع دانشجويان پزشكي عمومي به بررسي چالشها و مزاياي اين طرح پرداخته است كه در پي مي آيد:
به اعتقاد يك رزيدنت سال دوم بيهوشي، دانشجويان پزشكي بايد علايق و توانايي‌هاي خاص داشته باشند، نبايد افرادي كه به خاطر چشم و هم چشمي مي‌خواهند پزشك شوند وارد اين رشته شود، بايد مثل كشورهاي پيشرفته مصاحبه‌هاي خاص و دقيقي با داوطلبان انجام شود تا هدف و انگيزه علمي و رواني آنان از ورود به دوره پزشكي مشخص شود.
وي معتقد است شان و منزلت پزشكان در جامعه فعلي تنزل كرده و مهمترين دليل آن را ورود بي رويه و بدون بررسي دانشجويان بي علاقه به اين رشته مي‌داند.
وي تصريح مي‌كند: كساني كه به اين موضوع دامن مي‌زنند خود پزشكان هستند كه فقط با كسب نمره لازم وارد پزشكي شده‌اند و هيچ گزينش جدي در مورد آنها صورت نگرفته است.
هيچ امتحان و تستي نمي‌تواند يك پزشك را به طور جدي محك بزند به جز بالين بيمار
يك دانشجوي سال هفتم پزشكي هم در اين مورد مي‌گويد: كنكور معيار مناسبي براي سنجش استعدادها و دانش فرد نيست، اما وقتي مقياس و تعداد افراد اين قدر بالاست چاره‌اي جز برگزاري كنكور نيست. حتي در برخي دانشكده‌هاي پزشكي كشورهاي اروپايي هم كنكور با همين سختي كنكور ما برگزار مي‌شود و پذيرفته شدگان هم از همان ابتدا وارد مقطع دكتراي پزشكي مي‌شوند.
انترن بخش اعصاب و روان بيمارستان امام (ره) معتقد است هيچ امتحان و تستي نمي‌تواند يك پزشك را بطور جدي محك بزند بجز بالين بيمار.
وي تاكيد مي‌كند گزينش دانشجوي پزشكي با اتكاي به تست زدن غلط است و در گزينش دانشجويان پزشكي از مقطع ليسانس بايد گزينش كتبي و شفاهي در مورد علوم پايه مورد نياز رشته پزشكي انجام گيرد. در غير اين صورت اين طرح هيچ كمكي به رشد پزشكي نخواهد كرد.
انترن بخش اورژانس نيز گزينش كتبي و مصاحبه حضوري را بهترين گزينه براي گزينش دانشجويان پزشكي از مقطع ليسانس معرفي و تصريح مي‌كند: هنگام گزينش بايد مشكلات و معضلات فعلي رشته پزشكي و تغيير وضعيت آن نسبت به سالهاي قبل به دانشجويان متقاضي گوشزد شود كه در اين صورت فكر مي‌كنم كه بسياري از داوطلبان از اين رشته منصرف مي‌شوند.
انترنتهاي بيمارستان امام با اشاره به مشكلات فعلي آموش پزشكي از مشكلات مالي، كمبود امكانات و بويژه تخت بيمارستاني، عدم برنامه ريزي دقيق و كاربردي براي آموزش كار آموزان انتقاد كردند.
يك رزيدنت سال دوم بيهوشي در مورد ميزان موفقيت و نتايج «طرح پذيرش دانشجوي پزشكي ازليسانس» مي‌گويد: به نظر مي‌آيد از نظر دروسي كه قرار است ارايه شود و طول مدت دوره آموزش هنوز برنامه مشخص و مدوني وجود ندارد و فكر نمي‌كنم طرح موفقي از كار درآيد و بهتر است در همين سيستم فعلي بدنبال راهكار براي مشكلات علوم پايه و تقويت آن باشيم.
انترن بخش داخلي بيمارستان امام (ره) نيز اجراي اين طرح آزمايشي در يكي از بزرگترين و معتبرترين دانشكده‌هاي پزشكي كشور را نادرست مي‌داند و تاكيد مي‌كند: اينكه بطور ناگهاني آن هم در دانشگاه مادر علوم پزشكي كشور اين تغيير را انجام مي‌دهند، نادرست است.
اين دانشجوي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌افزايد: سيستم ارايه مريض، خدمات درماني، سيستم آموزشي و تقريبا همه چيز در رشته ما نسبت به گذشته عقب گرد داشته و به خاطر همين فكر مي‌كنم بهتر است همين سيستمي را كه داريم درست كنيم نه اينكه سيستم جديدي را به اين بلاتكليفي اضافه كنيم.
يكي ديگر از انترنهاي بخش اورژانس نيز معتقد است: طرحي كه در دانشگاه شهيد بهشتي در مورد كوتاه كردن طول مدت آموزش پزشكي در حال اجراست طرح خوب و كاربردتري است.
يك دانشجوي سال هفتم پزشكي كه از دلايل و انگيزه‌هاي اجراي اين طرح بي اطلاع است نيز اين سوال را مطرح مي‌كند: آيا فقط به خاطر اجراي اين طرح در كشورهاي ديگر بايد آنرا در ايران هم اجرا كرد يا در سيستم آموزش پزشكي ما نقصي وجود دارد كه اين طرح مي‌تواند آنرا برطرف كند؟
وي خود را حائز رتبه 4 كنكور 7 سال پيش معرفي و تصريح مي‌كند: آگاهي از علوم پايه براي ما در حد كمي لازم است به اندازه‌اي كه بدانيم وقتي مشكلي پيش مي آيد بايد به كجا مراجعه كنيم ولي در اين حدي كه اكنون به ما ارايه مي‌شود واقعا زياد و غير ضروري است. نيازي نيست دانشجويان پزشكي به دنبال تحقيق و پژوهش در علوم پايه بروند و دانشجويان phd و كارشناسي ارشد رشته‌هاي علوم پايه اين تحقيقات را انجام مي‌دهند.
دانشجوي پزشكي ديگري كه در حال كارآموزي در بخش اورژانس درمانگاه وليعصر بيمارستان امام (ره) است، در اين باره مي‌افزايد: سيستم آموزشي ما كارآمد نيست، ما كه الان در دوره انترني هستيم، آموزش برنامه ريزي شده‌اي نداريم و بيشتر كارهاي يدي انجام مي‌دهيم.
يكي از دانشجويان پزشكي نيز مي‌گويد: دو سال و نيم درسهاي سخت علوم پايه را ارايه دادند ولي الان در بالين مي‌بينيم كه به درد ما نمي‌خورد.
دكتر مجيد صديقي فرد، رزيدنت سال اول بيهوشي با اين طرح كاملا موافق است و تاكيد مي‌كند: با اجراي اين طرح افراد در دوره ليسانس به بلوغ فكري و آشنايي كامل در مورد رشته پزشكي مي‌رسند و با انتخاب بهتر و اطمينان بيشتري وارد اين رشته مي‌شوند كه در اين صورت كمتر شاهد پشيماني دانشجويان از ورود به پزشكي خواهيم بود.
انترن بخش اعصاب و روان بيمارستان امام (ره) نيز از وضعيت فعلي آموزش پزشكي ناراضي است و آنرا ناكافي و بدون برنامه ريزي مي‌داند به طوري كه دوره كارآموزي انترنها به همراهي با بيمار و كاغذبازي خلاصه شده است.
در حاليكه برخي از كارشناسان و اساتيد علوم پايه باليني معتقدند اجراي اين طرح مي‌تواند باعث تقويت علوم پايه در آموزش پزشكان شود، اين دانشجوي پزشكي هم نقش علوم پايه در پزشكي را كمرنگ مي‌داند و مي‌گويد: همين مقدار از علوم پايه هم كه گذرانده‌ايم به دردمان نخورده و شايد همه آنها از يادمان رفته باشد.
يكي ديگر از انترنتهاي بخش اعصاب و روان موفقيت اين طرح را منوط به صحت و دقت در اجراي طرح، نحوه گزينش و پيگيري آن مي‌داند و مي‌افزايد: وضعيت فعلي داراي ريشه و سابقه در كشور است در حاليكه نسبت به ساير كشورها روش قديمي تري به حساب مي‌آيد و بايد به جاي اجراي طرحهاي آموزشي، بهبود سيستم فعلي آموزش پزشكي در اولويت قرار بگيرد.
وي با ابراز ترديد از موفقيت اين طرح خاطر نشان مي‌كند: افراديكه از دوره دبيرستان وارد رشته پزشكي مي‌شوند با انگيزه و انرژي بالايي آنرا آغاز مي‌كنند و ادامه مي‌دهند، اما در اين طرح افراد در دوره ليسانس دچار فرسايش و كاهش انگيزه براي يك آزمون جديد و ورود به پزشكي خواهند شد.
يكي از رزيدنتهاي طب اورژانس بيمارستان امام (ره) است كه از اين طرح استقبال مي‌كند و آنرا موفق ارزيابي مي‌كند به شرطي كه رشته جديدي در مقطع ليسانس ايجاد شوند كه در آن علوم پايه مرتبط با پزشكي تدريس شود و پس از آن دانشجويان پزشكي از بين فارغ التحصيلان آن گزينش شوند. ..

١١:٠٩ ٠٧/٠٨/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد