مدير آموزش الكترونيك دانشگاه شريف:
اقدام موثري براي سازماندهي و ارايهي استاندارد محتواي الكترونيكي انجام نشده است
محتواي الكترونيكي بايد با تكنولوژي روز ارتقاء يابد و براي انتقال آن از تمام امكانات ICT استفاده شود؛ ارگانها و مراکز آموزشي مختلف اقدامات پراكندهاي در اين زمينه انجام دادهاند و با کمال تأسف بايد گفت هيچ مرجعي براي سازماندهي و ارائه استاندارد لازم اقدام موثري انجام نداده است و هر روز شاهد از دست رفتن فرصتها و هرز رفتن نيروهاي مولد محتوا در کشوريم.
محمدرضا ركنالديني - مدير پروژهي راهاندازي آموزشهاي الکترونيکي دانشگاه صنعتي شريف - در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب محتوا را شامل مطالبي دانست كه اطلاعاتي به مخاطب داده و براي وي ارزش افزوده به همراه داشته باشد و در قالبها و فرمتهاي مختلف وجود دارد.
وي در خصوص تفاوت محتوا و اطلاعات اظهار كرد: اطلاعات در واقع يکي از مهمترين اجزاي محتوا است به عنوان نمونه اگر درآموزش تحت وب بهترين نرمافزار و سختافزار در اختيار باشد اما محتوا ضعيف باشد تمام آن هرز ميرود بنابراين محتوا بايد با تكنولوژي روز ارتقاء يابد و از تمام امكانات ICT براي انتقال آن استفاده شود.
او ادامه داد: محتوا بايد در دسترس باشد اما اگر پهناي باند كم بود، سرعت دسترسي پايين ميآيد در حالي كه وب بايد به گونهاي طراحي شود كه از نظر گرافيكي در حد عالي باشد و به خصوص صفحهي اول آن بايد طوري باشد که كاربر به راحتي آن صفحه را Load كند چرا كه 70 درصد ضرورت يك وب سايت محتواي الكترونيكي آن است كه در صورت نامناسب بودن آن وب سايت مورد استقبال قرار نميگيرد.
ركنالديني سازماندهي خوب در ساختار وب را مورد اهميت دانست و خاطر نشان كرد: ساختار وب بايد به گونهاي باشد كه مخاطب در دسترسي دچار سردرگمي نشود؛ سايتي خوب است كه مخاطب با كمترين كليك كردن به محتواي مورد نظرش دست يابد و اگر اين نکات در قالب وب رعايت نشود باعث كاهش ببيننده خواهد شد، در حالي که افزايش مخاطب يک معيار امتياز محسوب ميشود.
وي معتقد است: بايد به پشت صحنهي وب نيز توجه كرد چراكه فاكتور ايجادكنندهي محتوا حايز اهميت است و وب سرورها بايد با رعايت استانداردها هميشه به روز باشند. به عنوان مثال قابليت تغيير پلت فرم را براي محتوا ايجاد كنند.
اين كارشناس اظهار كرد: امروزه با توجه به رشد اينترنت محتواي الکترونيکي در قالبها و فرمتهاي مختلف به مردم ارائه ميشود که در اين راستا وب (web) بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است و بنابر اعتقاد متخصصان مربوط، علت موفقيت يک وب سايت مربوط به محتواي آن است.
به گفتهي او در اين بين ويژگيهاي ديگري نظير گرافيک سايت، در دسترس بودن، سازماندهي و ساختار سايت، سازگاري با مرورگرهاي مختلف و CMS و خيلي از پارامترهاي ريز و درشت يک وب نيز در جاي خود از اهميت ويژه اي برخوردارند.
وي همچنين اهميت محتوا را در آموزش مجازي، بالاتر از عناصر ديگر از قبيل سرويس و فنآوري دانست و تصريح كرد: با بهترين LMSها و سريعترين خطوط مخابراتي اما محتواي ضعيف هيچگاه به آموزش الکترونيکي خوب و مطلوب نخواهيم رسيد.
او از اينکه به اين مهم در کشور بهاي لازم داده نميشود ابراز تأسف كرد و گفت: بهعنوان نمونه در اواخر تابستان گذشته، شاهد برگزاري ضعف جشنوارهي تسما (توليد و ساماندهي محتواي الکترونيکي) توسط شوراي عالي اطلاعرساني بوديم که ميتوانست در اين جشنواره با اطلاعرساني مناسب و ارايهي محتواي قويتر به بهرهبرداري بهتر دست پيدا کند.
ركنالديني با اشاره به جشنوارهي تسما و اهدافي كه در خصوص محتواي الكترونيكي كشور دنبال ميكرد گفت: اين جشنواره بر روي محتواي الكترونيكي توجه كرده بود اما رسالت خود را به انجام نرساند؛ سايت تسما يك هفته قبل از جشنواره راهاندازي شد و بايد اطلاعات لازم با لينكهاي فعال در سايت قرار ميگرفت اما سايت فاقد محتوا بود.
اين کارشناس ICT در نهايت ابراز اميدواري کرد که دستاندرکاران كشور فکري براي موضوع محتواي الکترونيکي اعم از توليد، سازماندهي، استانداردسازي و به خصوص فرهنگسازي آن بينديشند.
١٠:٢٤ ٠٨/٠٨/١٣٨٦