٢٠:٥٦ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
رييس سازمان سنجش باانتقاد ازطرح حذف كامل كنكور:
شانس قبولي داوطلبان مناطق محروم باحذف كنكور كم مي‌شود
برگزاري آزمون براي جبران سوابق تحصيلي داوطلبان ضروريست

رييس سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه تغييرات طرح كنكور مجلس به هيچ عنوان در كنكور سال 87 اعمال نمي‌شود، اظهار كرد: موارد اين طرح به تدريج از كنكور سال 88 اعمال خواهد شد.
دكتر عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه درصورت تاييد نهايي، طرح مجلس از سال 90 اجرايي خواهد شد، تصريح كرد: براساس طرح مجلس، از سال 90 تنها سوابق تحصيلي داوطلب ملاك پذيرش در دانشگاه خواهد بود. اين در حاليست كه به دليل شرايط و امكانات آموزشي ميانگين معدل داوطلبان استانهاي محروم و كم‌برخوردار پايين‌تر از استانهاي برخوردار است.
كاهش درصد و شانس قبولي كنكوريهاي مناطق محروم در صورت عدم افزايش امكانات آموزشي
ظرفيت دوره‌هاي روزانه دانشگاههاي دولتي بايد عادلانه در كشور توزيع شود
وي با بيان اينكه كمبود امكانات آموزشي در مناطق محروم در كنكور از طريق سهميه مناطق تا حدودي جبران مي‌شود، اظهار كرد: برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش بايد به گونه‌اي باشد كه تا سال 90 يعني سال اجراي طرح كنكور، در جهت ارتقاي كيفيت آموزشي و پژوهشي مناطق محروم اقدام كنند، چرا كه از سال 90 معدل و سوابق تحصيلي داوطلبان تنها ملاك پذيرش در دانشگاه خواهد بود و بنابراين شرايط نسبتا عادلانه‌اي بايد در كليه مناطق كشور ايجاد شود، در غير اين صورت درصد قبولي داوطلبان استانهاي كمتر برخوردار بسيار پايين خواهد بود.
رييس سازمان سنجش با بيان اينكه آموزش و پرورش بايد در فرصت باقي مانده فاصله امكانات و خدمات آموزشي و پرورشي در مناطق مختلف كشور را به حداقل 20 درصد برساند، تصريح كرد: در آينده ملاك پذيرش ريز نمرات داوطلبان متناسب با رشته انتخابي آنان خواهد بود البته ريز نمرات امتحانات سراسري، نهايي، استاندارد آموزش و پرورش.
وي با بيان اينكه كل رقابت داوطلبان كنكور در حال حاضر براي حدود 80 هزار ظرفيت روزانه دانشگاه‌هاي دولتي است، اظهار كرد: تمام رقابت جدي داوطلبان براي پر كردن اين ظرفيت است و اين همان ظرفيتي است كه نياز مملكت را تامين مي‌كند و بنابراين بايد در كشور به طور عادلانه‌ تقسيم و توزيع شود.
متاسفانه درخصوص كنكور افراط و تفريطهايي صورت گرفته است
پورعباس درخصوص چگونگي اعمال نمرات داوطلبان براي پذيرش دانشجو، اظهار كرد: در صورت برگزاري امتحانات استاندارد توسط آموزش و پرورش مانند كنكور عمل مي‌شود و نمرات تراز شده و با ضريب مشخص و قابل تشخيص اعمال خواهد شد.
وي با بيان اينكه متاسفانه در خصوص كنكور افراط و تفريط‌هايي صورت گرفته است گفت: افراط اين بود كه در گذشته تنها ملاك پذيرش دانشجو، برگزاري آزمون سراسري يا كنكور بود و تفريط نيز به معناي اعمال صرف سوابق تحصيلي براي پذيرش دانشجو است، به عبارت ديگر بر اساس اين طرح، داوطلبان از سالهاي دوم، سوم و پيش دانشگاهي وارد مبارزه جدي و علمي براي ورود به دانشگاه مي‌شوند.
به گفته پورعباس، در زمان برگزاري صرف كنكور براي پذيرش دانشجو، خطر زير سوال رفتن آموزشهاي دوره دبيرستان و شان معلم وجود داشت، ولي در طرح كنكور مجلس يعني لحاظ تنها سوابق تحصيلي براي پذيرش دانشجو باعث مي‌شود تا دانش آموزان در سال دوم به فكر ارتقاي نمره و معدل خود باشد و تنها فكر و ذهن آنها به سمت و سوي مسائل علمي برود و به دنبال آن، تربيت و پرورش دانش آموزان به فراموشي سپرده شده و آموزش و پرورش مجددا دچار چالش جديدي مي‌شود.
ضرورت برگزاري آزمون در كنار سوابق تحصيلي براي جبران سوابق تحصيلي در پذيرش دانشجو
از لحاظ فني امكان جبران نمرات در بيش از يك مرتبه امكانپذير نيست
به اعتقاد رييس سازمان سنجش، حد اعتدال آن است كه در كنار سوابق تحصيلي، آزمون سراسري براي جبران سوابق تحصيلي داوطلبان برگزار شود. در اين صورت داوطلب علاوه بر توجه به سوابق تحصيلي خود از طريق كنكور يا آزمون سراسري اميدي براي جبران سوابق تحصيلي خود دارد.
وي با اشاره به مساله جبران نمرات داوطلبان در طرح مجلس تصريح كرد: از لحاظ فني داوطلب تنها يك مرتبه و در همان سال مي‌تواند نسبت به جبران سوابق تحصيلي خود اقدام كند. به عنوان مثال نمرات امتحانات خرداد ماه بايد در مرداد يا شهريور همان سال جبران شود. به عبارت ديگر در صورتي كه داوطلب جبران نمرات خود را به پايه تحصيلي بالاتر موكول كند به دليل افزايش سطح آگاهي داوطلبان شرايط عادلانه‌اي برقرار نخواهد بود، چرا كه از لحاظ فني يك دانش‌آموز پايه سوم دبيرستان نبايد نمرات سال دوم خود را جبران كند.
وي با اشاره به اعمال 15 درصدي معدل داوطلبان در نمره كل آزمون در كنكور 86 اظهار كرد:‌ در آزمون امسال افرادي مشاهده مي‌شدند كه با معدلي بالا ولي نمره‌اي پايين‌تر از نمره افرادي با معدل پايين در رتبه بالاتر و رشته مطلوبتر پذيرفته شده است و اين نشان دهنده تاثير معدل در پذيرش دانشجو است.
وي با بيان اينكه تاثير معدل تا سطح 60 يا 70 درصد نيز مي‌تواند افزايش پيدا كند، خاطرنشان كرد: با اين حال در صورت اعمال درصدي بالاتر از 70 تاثير آزمون سراسري خنثي مي‌شود، با اين حال در شرايط اعمال 60 درصد سوابق تحصيلي و 40 درصد آزمون سراسري براي پذيرش دانشجو تعادل برقرار خواهد شد.
پورعباس با بيان اينكه از لحاظ فني امكان جبران نمرات در بيش از يك مرتبه امكانپذير نيست، گفت: در طرح مجلس سوابق تحصيلي تا صد درصد براي پذيرش دانشجو اعمال خواهد شد.
وي در خصوص تضمين 40 درصد ظرفيت پذيرش در برخي از رشته‌ها به هر يك از جنسيت‌ها، تصريح كرد: نياز به متخصص زن در بعضي رشته‌ها و نياز به متخصصان مرد در رشته‌هاي ديگر دليل اعمال اين طرح بوده است. به عبارت ديگر در برخي از رشته‌ها 40 درصد ظرفيت به دختران و 40 درصد به پسران اختصاص داده شده است و 20 درصد باقي مانده نيز رقابتي بوده است كه اين طرح ملي در چند سال اخير اجرايي شده است.
وي در خصوص وظايف سازمان سنجش در صورت تصويب و تاييد نهايي طرح كنكور اظهار كرد: سازمان سنجش همچنان به عنوان سازمان پذيرش كننده دانشجو باقي خواهد ماند و تنها مسئوليت اين سازمان در خصوص برگزاري كنكور سراسري حذف مي‌شود. با اين حال همچنان مسئوليت ثبت نام كنكور، نمره كل سازي و پذيرش دانشجو بر عهده سازمان سنجش خواهد بود و تنها نمره خام براي پذيرش دانشجو از امتحانات استاندارد آموزش و پرورش اخذ مي‌شود.
رييس سازمان سنجش در خاتمه خاطر نشان كرد: همچنان مسئوليت برگزاري آزمون‌هاي كارشناسي ارشد،‌كارداني و ساير 96 آزمون سازمان سنجش بر عهده اين سازمان به عنوان يك سازمان آزمون ساز باقي خواهد ماند و از سال 90 نيز نمرات خام از وزارت آموزش و پرورش اخذ مي‌شود.

١١:٢٠ ١١/٠٨/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد