دو استاد فيزيك در نامهاي به رييسجمهور خواستار شدند:
برگزاري مجدد دوره كارداني اپتيك انجمن فيزيك در ايران و رفع محدوديتهاي موجود در عرصه عينكسازي
دو تن از استادان فيزيك دانشگاههاي شريف و تهران در نامهاي به رييس جمهور با انتقاد از اعلام وزارت بهداشت مبني بر صدور مجوز عينكسازي تنها به بينايي سنجها و با تاكيد بر لزوم برگزاري مجدد دوره كارداني اپتيك انجمن فيزيك در ايران و رفع محدوديتهاي موجود در عرصه عينكسازي، تاكيد كردند: عينكسازي بر علم فيزيك و مهندسي اپتيك و مكانيك و مواد مبتني است؛ لذا ساخت صحيح و استاندارد عينك در گروه پزشكي كه آموزش طراحي و محاسبات فني در برنامه آنها گنجانده نشده است، ميسر نيست.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر رضا منصوري و محمد تقي توسلي در اين نامه كه رونوشت آن را به وزراي علوم، بهداشت، بازرگاني و صنايع و رييس انجمن چشم پزشكي نيز ارسال كردهاند، ميافزايند: انجمنهاي علمي تشكلهايي صنفي هستند كه براي ارتقاي سطح علمي و اطلاعاتي اعضا، برقراري ارتباط با اعضاي انجمنهاي مشابه، شناساندن فعاليتهاي نوعي خود به جامعه ملي و بينالمللي فعاليت ميكنند. اين فعاليتها معمولا از طريق برگزاري كنفرانسهاي سالانه، سمينارها، دورههاي آموزشي و كارگاههاي كوتاه مدت، انتشار خبرنامه، مجله و كتاب صورت ميگيرد. انجمنهاي علمي تشكلهاي غيرانتفاعي هستند كه هزينههاي فعاليتهاي خود را با اخذ حق عضويت، برگزاري كنفرانس، سمينار، كارگاه، ارائه خدمات به ساير نهادها، كمكهاي موسسات ذيربط تامين ميكنند. انجمن فيزيك ايران نيز چنين تشكلي است. اگرچه تاسيس آن به سال 1312 برميگردد، ولي از سال 1362 با سازماندهي جديد فعاليتهاي مذكور را به طور مستمر پيگيري كرده است. انجمن با برگزاري كنفرانسهاي سالانه خود در شهرهاي مختلف كشور باعث آشنايي بيشتر فيزيك پيشگان كشور با يكديگر و دانشگاههاي مختلف شده است و با انتشار مقالهنامههاي داوري و ويرايش شده، خبرنامه و كتابهاي مختلف در رشد و توسعه ادبيات علمي سهم شايان توجهي داشته است. همچنين با برگزاري كارگاهها و سمينارهاي تخصصي و دعوت از متخصصان برجسته از داخل و خارج كشور براي ارتقاي سطح علمي اعضا تلاش كرده است. از جمله فعاليتهاي انجمن اهداي جايزههاي مختلف به فيزيك پيشگان جوان، فعاليت در ترويج فرهنگ عامي و همكاري در ايجاد خانههاي علم و فيزيك سراها در نقاط مختلف كشور بوده است.
در ادامه اين نامه آمده است: يكي از فعاليتهاي مفيد و مستمر انجمن فيزيك در زمينه ارائه خدمات به ساير نهادها و به جامعه، برگزاري دورههاي كوتاه مدت و درازمدت آموزش عينك سازي علمي بوده است. وقتي برخي از اپتيك پيشگان انجمن بعد از طرح توليد شيشه اپتيك و همكاري در فاز تحقيقاتي و توليد صنعتي آن متوجه شدند كه در كشور نهادي براي تربيت نيروي فني براي صنايع بسيار مهم اپتيك وجود ندارد و حتي عينك سازي هم به طور استاد شاگردي آموزش داده ميشود، در انجمن فيزيك تصميم گرفته شد كه براي رفع اين دو مشكل اقدام شود. با برقراري ارتباط با برخي از عينكسازان و اعضاي اتحاديه عينك سازان و فروشندگان عينك توافق شد كه دورههاي شش ماهه عينك سازي شامل دروس نظري، آزمايشگاهي و كارآگاهي براي عينك سازاني كه ديپلم متوسطه دارند، برگزار شود. اين فعاليت از اوايل دهه هفتاد شروع شد و به تدريج از محل اخذ شهريه و مساعدتهاي اتحاديه عينك سازان، آزمايشگاهها و كارگاههاي موردنياز دوره تجهيز شد و بعداً دورههاي يك ماهه بازآموزي و نوآموي براي عينك سازان با سابقه نيز داير گرديد. استقبال دلگرم كننده عينك سازان از اين دورهها و درخواست برخي از اعضاي اتحاديه باعث شد كه برنامه دو سالهاي تحت عنوان "دوره كارداني اپتيك" تدوين و به شوراي عالي برنامهريزي مشترك وزارتخانههاي فرهنگ و آموش عالي وزارت بهداشت و درمان وقت جهت تصويب ارايه گردد كه در سال 1376 مصوب شد. پس از تجهيز آزمايشگاهها و كارگاههاي دوره دو ساله و جمعآوري و آموزش مدرسين موردنياز، در سال 1380 براي دوره كارداني تحت نظارت دانشگاه جامع علمي و كاربردي دانشجو پذيرش شد. هدف اصلي اين دوره تربيت عينكساز علمي و فني و تربيت نيروي ماهر جهت تحقيقات و صنايع اپتيك بسيار نوپاي كشور بود. لازم به ذكر است كه در اغلب كشورهاي پيشرفته صنعتي، عينك سازي يكي از بسترهاي رشد و توسعه كارگاههاي ساخت قطعات اپتيكي و شركتهاي توليد كننده دستگاههاي اپتيكي بوده است. دوره كارداني تاكنون چهار گروه فارغ التحصيل داشته و اغلب قريب به اتفاق آنها مشغول كارند و چند فارغ التحصيل نيز كارگاه عدسي تراشي و ساخت قطعات اپتيكي داير كردهاند. دوره كارداني اپتيك به سبب داشتن آزمايشگاهها و كارگاههاي متعدد بسيار پرهزينه است و شهريه كمي كه از دانشجويان اخذ ميشود كفايت هزينهها را نميكند و بخش عمدهاي از هزينهها به صورتهاي مختلف توسط اتحاديه عينك سازان تامين ميشود. احتمالا، يكي از دلايل عمده بيتوجهي به اين دوره در دانشگاههاي دولتي و غيرانتفاعي كشور پرهزينه بودن دوره است. اكنون آزمايشگاهها و كارگاههاي اين دوره تجهيزات قابل توجهي دارند و حدود بيست نيروي متخصص، استادكار، كارشناس ارشد و دكتر كه خود را با نيازهاي دوره تطبيق دادهاند با اين دوره همكاري ميكنند.
متاسفانه از دو سال پيش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد كه مجوز عينك سازي فقط به بينايي سنجها داده ميشود و دستور داده كه عبارت "عينك سازي" از برنامه مصوب شوراي عالي برنامهريزي حذف شود. پيگيريهاي انجمن فيزيك در دانشگاه جامع علمي و كاربردي، در وزارتين علوم و بهداشت و معاونت اجرايي رياست جمهوري تاكنون به جايي نرسيده است. دانشگاه جامع از سال 85 دوره پودماني كارداني اپتيك را حذف كرده و پذيرش دانشجو براي دوره عادي را نيز از سال 86 متوقف كرده است. اين امر هم به توسعه علمي جامعه لطمه زده است و هم به انجمن فيزيك كه يك نهاد علمي غيرانتفاعي است خسارت مالي قابل توجهي وارد كرده است.
در خاتمه با طرح اين پرسش كه اين فعاليت كاملا مردمي، موثر، كاملا غيرانتفاعي و با سابقه طولاني كه با مشاركت انجمن فيزيك (يك نهاد دانشگاهي) و اتحاديه عينك سازان (يك نهاد صنفي) شكل گرفته و هيچ هزينهاي براي دولت ندارد چرا بايد متوقف شود؟، تاكيد شده است: عينك سازي بر علم فيزيك و مهندسي اپتيك و مكانيك و مواد مبتني است؛ لذا ساخت صحيح و استاندارد عينك در گروه پزشكي كه آموزش طراحي و محاسبات فني در برنامه آنها گنجانده نشده است، ميسر نيست.
١١:٠١ ١٣/٠٨/١٣٨٦