روابط عمومي الكترونيك و چالشهاي آن
با جدي شدن مباحث مربوط به روابط عمومي الكترونيك و گامهاي مؤثري كه از سوي برخي از سازمانها، نهادها، وزارتخانهها و .... به اين سمت برداشته شده است و با علم به اين كه اين حركتها كامل نبوده و متأسفانه شايد در خيلي از جاها نيز فقط جنبهي نمايشي و تبليغاتي داشته باشد؛ ولي در عين حال همين حركت را نيز بايد به فال نيك گرفت و ضمن يادآوريهاي لازم در خصوص چالشهاي موجود در اين مسير (فرايند الكترونيكي شدن روابط عموميها)، براي مواجهه با آنها برنامهريزي كرده و آمادهتر از گذشته و مجهز به فنون و تكنيكهاي لازم آن، گامهاي بعدي را مستحكم تر برداريم.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در وبلاگ"خط ربط" به نشاني http://prsoft.blogfa.com آمده است: بدون شك آشنايي با فضاي مجازي براي اطلاعرساني و اطلاعيابي در روابط عمومي هر دستگاهي نيازمند آموزش مستمر آن مجموعه است. كاركنان بايد ضمن آشنايي كلي با آي سي تي اطلاعاتي نيز در باره مفاهيم پايه و اصولي اين علم داشته باشند.
هرچند كه آموزش آي سي تي در سرفصل هاي لازم الاجراي دستگاه هاي دولتي به عموان آموزش ضمن خدمت در طي برنامه ي چهارم توسعه گنجانده شده است ولي عدم ايجاد انگيزههاي لازم براي كاركنان در امور آموزشي ضمن خدمت، كارايي اين دوره ها را به حداقل رسانده و اين خود به عنوان يك چالش جدي در سيستم آموزشي دولتي نيازمند آسيب شناسي است.
اطلاعرساني به عنوان رسالت اوليه روابط عمومي و به وسيله اينترنت علاوه بر دسترسي به اطلاعات مناسب، نيازمند بهرهگيري از دانش هاي نويني است كه آموزش و بهرهگيري از آنها نيازمند طي دورههاي تخصصي كامپيوتر است.
اگر تهيهي محتوي و اطلاعات و به روزرساني آن به كاركنان روابط عمومي كه به طور حتم دغدغه ي بروز رساني اطلاعات را دارند، واگذارشده و تيم فني، عهدهدار مسائل كامپيوتري نظير طراحي وب سايت، نگهداري سرويسدهنده وب، افزايش كيفيت خدمات شبكه و امنيت آن با مديريت روابط عمومي باشند؛ ديگر نگراني براي پاسخگويي به نياز مخاطبان و جذب مخاطبان بيشتر وجود نداشته و يا به حداقل ممكن خواهد رسيد.
مشكلات عمدهاي كه در عدم بروز رساني سايت هاي دولتي مشاهده مي گردد، حكايت از عدم هماهنگي روابط عموميها و متوليان فني يا محتوايي سايتهاست كه اين عدم هماهنگي بيش از هر چيز به ميزان نارضايتي مخاطبان از دستگاه هاي مذكور ميانجامد.
در حال حاضر به جرأت مي توان گفت كه بيش از ٥٠ درصد از سايت هاي سازمان هاي دولتي به روز نشدهاند و در حقيقت سايت مرده به حساب مي آيند كه متأسفانه كاهش اين ميزان نيز با كندي بسياري همراه است.
انتخاب نام مناسب براي سايت سازمان با هدف سهولت يادگيري و ثبت سريع آن در حافظهي مخاطبان و در نتيجه دسترسي آسان و سريع كاربران به چنين سايت هايي از ديگر نكاتي است كه توجه به آن ميتواند زمينههاي رضايتمندي بيشتر مخاطبان سازمان را نيز فراهم آورد.
نياز سنجي در روابط عمومي به عنوان يكي وظايف مهم آن محسوب ميشود و با توجه به حجم بسيار گستردهي اطلاعات در فضاي وب و به تبع آن تنوع مخاطبان و نياز هاي آنان، اهميت اين نياز سنجي در چنين فضايي بيش از پيش نمايان شده و تهيه ي اطلاعات به صورت آن لاين (٧*24 ) را در قالب هاي زيبا ، جذاب و در عين حال خلاصه و مختصر و متناسب با نياز مخاطبان ضروري ميكند.
زبان ارائه اطلاعات در سايت ها و استفاده از كدهاي استاندارد براي سهولت دسترسي كاربران به هنگام مراجعه، از جمله نكاتي است كه به هنگام طراحي سايت بايد به آن توجه كرد. اگر امكان طراحي و ارائه مطالب هرسايتي به هر دو زبان فارسي و انگليسي باشد، خيلي مناسب تر و در جذب مخاطبان بيشتر و ارائه آگاهي و شناخت بيشتر سازمان موفق تر خواهد بود.
معرفي وب سايت سازمان در موتورهاي جستجو با انتخاب كلمات توصيفي مناسب و كليدي باعث مي شود كه مخاطباني كه براي اولين بار قصد ورود به سايت را دارند به راحتي و بدون دغدغه به سمت وب سايت ما هدايت شوند. كاربران همواره بهترين و كوتاه ترين راه رسيدن به سايت مورد نظرشان را در جستجوي در موتورها جستجوي موجود در فضاي وب مي بينند؛ بنابراين روابط عمومي ها بايد نسبت به معرفي وب سايت خود در كليه ي موتورهاي جستجو اقدام كنند و البته بروزرساني مستمر سايت به دسترسي آسان تر كاربران از طريق موتورهاي جستجو كمك زيادي مي كند.
و بالاخره نبايد از اين نكته غافل شويم كه هرچند وارد عصر فرا اطلاعات شده ايم و دسترسي سريع و آسان آحاد جامه به اطلاعات مورد نياز خود نيز از ويژگي هاي اين عصر مي باشد و ما نيز بايد خود و جامعه ي خود را هماهنگ و همگام با اين تغييرات كنيم؛ ولي بايد به اين مهم نيز توجه داشته باشيم كه در شرايط كنوني چيزي بيش از ١٠ ميليون كاربر اينترنتي در كشور ما امكان دسترسي به صفحات وب را دارند و بخش اعظم مخاطبان ما هنوز نيازمند دريافت خدمات روابط عمومي در قالبهاي سنتي آن هستند و متوليان روابط عمومي نبايد به بهانهي حركت به سوي روابط عمومي مدرن از توجه به اين حجم عظيم مخاطبان خود غافل شوند. م/د
١٢:١١ ١٨/٠٨/١٣٨٦