١٨:٥٢ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
نماينده وزيرعلوم در غرفه ايسنا:
توزيع بودجه دانشگاهها به وزيرعلوم محول مي‌شود
جدول اولويتهاي‌ آموزش عالي در دور دوم سفرهاي استاني دولت تهيه شد

نماينده وزير علوم در امر نظارت بر دانشگاهها با اشاره به طرح جديد دولت در خصوص بودجه، گفت: طرح جديد دولت يك حركت بسيار مثبت است، چرا كه حدود 500 دستگاهي كه قبلا جداگانه دريافت اعتبارات مي كردند، با اين طرح به 40 دستگاه رسيده و دولت براي 40 وزارتخانه و دستگاه اجرايي سقفي تعيين كرده تا وزير مربوطه برحسب نياز هر بخش اين بودجه را در اختيار آنها قرار دهد.
دكتر محمد حسيني با حضور در غرفه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، گفت: در وزارت علوم با توجه به اشراف كامل وزير بر بحث دانشگاه‌ها و كار كارشناسي كه در وزارت خانه انجام شده به نظر مي‌رسد اين طرح بتواند پاسخ گو باشد و توزيع اعتبارات بهتر انجام شود.
وي با تاكيد بر جرات و جسارت دولت نهم در بحث تغير ساختار بودجه، گفت: سالهاي زياديست كه بحث تغيير ساختار بودجه مطرح مي‌شود ولي عملا اقدامي در اين رابطه صورت نمي گيرد، با اين حال اين دولت اين اقدام را انجام داده و به اين وسيله وزرا كه بايد در مقابل دولت، مجلس و مردم پاسخ گو باشند خود در توزيع اعتبارات نقش دارند، اين درحاليست كه در گذشته دست وزير كاملا بسته بود.
وي ادامه داد: اين نوع توزيع با توجه به اطلاعات دقيقي كه ما از دانشگاهها و مراكز آموزشي داريم بسيارعادلانه انجام خواهد شد و ما نيز در آينده پاسخ گو خواهيم بود، حتي قدرت مانور وزارت خانه‌ها نيز در اين مساله بيشتر خواهد شد.
حسيني همچنين در خصوص كمبود بودجه دانشگاهها و ضرورت توجه به اين قضيه در بودجه سال 87 گفت: سال گذشته نيز زمان يكه بودجه سال 86 مطرح بود، از ابتدا اين كمبود بودجه در بخشهاي آموزشي دانشگاهي وجود داشت و حتي كارشناسان سازمان مديريت نيز به اين كمبود اذعان داشتند، ولي چون نگاه، نگاه انقباضي بود بايد آنرا مي پذيرفتيم در حاليكه دانشگاه ها با دستگاه‌هاي ديگر متفاوت هستند.
نماينده وزيرعلوم در امور نظارت بر دانشگاه‌ها خاطرنشان كرد: شايد دستگاههاي ديگر بتوانند صرفه جويي كنند ولي دانشگاه ها دايما در حال رشد بوده و تعداد اعضاي علمي و دانشجويان در حال افزايش است، همچنين با وجود تورم اميدواريم با اصلاح بودجه و متمم بودجه و هر شيوه ديگري حدود 300 ميليارد كسري سال جاري وزارت علوم جبران شود.
جدول اولويتهاي‌ آموزش عالي در دور دوم سفرهاي استاني دولت تهيه شد
وي همچنين با مثبت ارزيابي كردن دور اول سفرهاي استاني هيات دولت به استان‌هاي كشور، گفت: اين سفرها تحولات اساسي را در سطح كشور و همچنين در بخش دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي به همراه داشته است.
وي اظهار كرد: فعاليتهاي مختلف عمراني، آموزشي و فرهنگي در ابعاد مختلف در استان‌ها، نتيجه سفرهاي دور اول هيات دولت است كه هم در داخل و هم در خارج كشور بازتاب‌هاي خوبي داشته و نشانگر پيوند مردم، نظام و دولتمردان است، در واقع اينكه مسوولان از نزديك با واقعيت‌ها، كمبودها و امكانات جامعه و توانمندي‌هاي هر استان آشنا مي شوند بسيار مثمرثمر خواهد بود.
وي دور دوم سفرها را مكمل دور اول دانست و گفت: عده‌اي با تبليغ و فضاسازي سعي مي‌كردند اين سفرها را يك حركت مقطعي به حساب آورند كه بيشتر جنبه تبليغي دارد ولي مشاهده كردند اين مساله يك رويكرد اساسي است و كارهاي زيربنايي و مهمي نيز در كشور در حال انجام است كه طي آن چهره برخي از استان‌هاي محروم فراموش شده در حال دگرگوني است و به سطحي از استانداردها و جايگاه قابل قبول رسيده‌اند.
وي افزود: در دور دوم سفر هيات دولت ارزيابي‌هايي از مصوبات دور اول صورت خواهد گرفت و مشخص مي‌شود چه ميزان از مصوبات اجرايي شده و اگر اجرايي نشده چه موانعي بر سر راه آن بوده است، خوشبختانه در برخي از استان‌ها نزديك به100 درصد اعتبارات بخش‌هاي مختلف آن از جمله بخش‌هاي دانشگاهي و آموزشي تخصيص داده شده است.
نماينده وزير علوم در امور نظارت بردانشگاهها با بيان اينكه هيات دولت حتي از كارهاي جزيي و فردي افراد نيز غافل نبوده و به آنها رسيدگي مي كند، گفت: در دور دوم تغييرات اساسي ايجاد شده از جمله اينكه ديدارهاي مردمي رييس جمهور كمتر شده و تنها يك ديدار در مركز استان با مردم خواهد داشت، همچنين معاونان و وزرا كارهاي تخصصي را انجام مي‌دهند كه اميدواريم در دور دوم همانطور كه در دور اول عنايات خوبي به دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي شد و شاهد افزايش ظرفيت‌هاي دانشگاهي كشور و ارتقاي برخي دانشگاه‌ها و تخصيص واحدهاي جديد آموزشي بوديم، در دور دوم نيز شاهد اين قضيه باشيم.
وي با بيان اينكه در دولت نهم ظرفيت دانشگاه‌ها تا50 درصد افزايش پيدا كرده است، گفت: ادامه اين روند مستلزم ارايه امكانات بيشتر به دانشگاههاست تا در كنار توسعه كمي، توسعه كيفي نيز مدنظر باشد، در واقع در بسياري از استانها آنچه كه مربوط به بخشهاي آموزشي بوده انجام شده و بخش‌هايي كه به وزارت علوم مربوط بوده در حد ارايه مجوز دانشگاه و دانشكده يا افزايش رشته‌هاي جديد انجام شده است.
به گفته حسيني، وزارت علوم به تفكيك جدولي تهيه كرده كه دقيقا مشخص است در هر استان چه ميزان از اعتبارات و آنچه مدنظر بوده تحقق يافته است، اميد است در دور دوم سفرها به اين مسايل توجه بيشتري صورت گيرد تا تحولي كه مدنظر ماست تحقق يافته و بتوان از فضاهاي آموزشي و كمك آموزشي، خوابگاه ها، آزمايشگاهها، كارگاهها و غيره به اندازه اي كه مورد نياز كشور است برخوردار شد.
حسيني با تاكيد بر ساخت خوابگاهها و با بيان اينكه از اين مساله هيچ گريزي نيست و بايد خوابگاههاي بيشتري در كشور ساخته شود، گفت: برخي معتقدند صرف بومي شدن دانشجو مشكل را حل مي كند، در حاليكه اين گونه نيست مثلا گاهي دانشگاه در مركز استان است و دانشجويان بايد از روستاها و شهرستانهاي اطراف به مركز استان بيايند، لذا خوابگاه سازي يك امر غيرقابل اجتناب است كه اميدواريم در اين دوره به اين مساله توجه بيشتري شود.

١١:٢٤ ١٩/٠٨/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد