رييس دانشگاه صنعتي اميركبير خبر داد:
توسعه تحقيقات و ايجاد رشتههاي جديد مرتبط با علوم دريا در دانشگاه
همايش ملي فنآوري و صنعت دريايي كشور صبح امروز به مدت سه روز در دانشگاه صنعتي امير كبير آغاز شد.
به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر رهايي، رييس دانشگاه صنعتي امير كبير ، در مراسم افتتاحيه اين همايش با اشاره به اهميت اين موضوع اظهار داشت: صنايع دريايي از جمله صنايعي است كه از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به طور عمده در دست كشورهاي خارجي بوده و غالب آنچه با عنوان تاسيسات دريايي در سواحل مختلف كشور و در ارتباط با سازههاي متحرك مانند انواع كشتيهاي نظامي و تجاري به كار گرفته شده است از كشورهاي مختلف شرق و غرب خريداري شده است و در اين زمينه فعاليت محدود و بسيار كمي داشتيم.
وي با اشاره به اين كه بخش عمده حمل و نقل هاي حجيم و سنگين كشور توسط صنعت حمل و نقل دريايي صورت ميگيرد، تصريح كرد: با توجه به اين كه كشور ما در شمال و به خصوص در نواحي جنوبي در گسترهاي قابل ملاحظه سواحلي رو به خليج فارس يا دريا دارد كه بسياري از رفت و آمدها و حمل و نقلها از طريق اين سواحل در حال انجام است و با در نظر گرفتن بحث نيازها و وابستگيهاي مطرح در گذشته، اهميت هر نوع مطالعه، تحقيق و تربيت نيروي انساني در زمينههاي مرتبط با مهندسي دريا و مهندسي مرتبط با سازههاي دريايي و حمل و نقل دريايي آشكارتر و جدي تر ميشود .
رييس دانشگاه صنعتي امير كبير، با توجه به تاسيس رشتههاي دريايي در سطح كشور درسال هاي اخير به عنوان يكي از قدمهايي كه تا به حال در اين زمينه برداشته شده است، خاطر نشان كرد: دانشگاه صنعتي اميركبير به عنوان پيشگام در ارتباط با تاسيس رشتههاي مهندسي متناسب با نيازهاي كشور، اقدام به راهاندازي دانشكده مهندسي كشتي سازي و امور دريايي كرده است كه حركت بسيار مباركي بوده و تحويل فارغالتحصيلان در زمينههاي مختلف مرتبط با رشتههاي اين صنعت به جامعه از نتايج آن بوده است كه توانسته اند به سرعت در صنايع مرتبط مشغول به كار شده و كمتر در بازار كار بلاتكليف باقي بمانند.
وي در ارتباط با برنامهريزي رشتههايي كه به نحوي با مسايل دريايي و صنايع دريايي مرتبط است، گفت: در اين زمينه نيز قدمهايي برداشته شد اما آن طور كه بايد، در سطوح دانشگاهي مورد استقبال قرار نگرفت، بنابراين حركت دوم در كنار تربيت نيروي انساني، بحث تحقيق و بررسي و توسعه فنآوريهاي مرتبط با مهندسي دريايي است كه ميتواند ما را به سمت خودكفايي در اين زمينه و در اين صنعت مهم جهت دهد.
دكتر رهايي با بيان اين كه حاصل تلاشها و مطالعات و تحقيقات انجام شده در دو دهه اخير به طراحي بسياري از سازههاي مهم چه از بعد كشتيها و وسايل متحرك و چه تاسيسات ثابت منجر شده است، اذعان كرد: يكي از اولين حركتهاي مهم و همايشهاي موثر مطرح در اين زمينه همين همايش است كه امروز به همت بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي امير كبير و دانشكده مهندسي كشتي سازي شكل گرفته و حركتي بسيار مبارك است تا در طول اين همايش بتوان ارزيابي درست و دقيقي از شرايط موجود انجام داد كه ما در صنعت دريا و در صنايع مرتبط با حمل و نقل دريايي در كجاي كار هستيم، چه تحقيقاتي صورت گرفته و چه پيشرفت هايي داشتيم و در ادامه كار در راه طولاني پيش رو جهت رسيدن به خودكفايي چه مسيري بايد دنبال شود.
به وي در پايان با اشاره به برنامهريزي و تاسيس رشتههاي جديد كه به نحوي مرتبط با علوم دريا هستند، برنامهريزي رشته هايي در سطوح كارشناسي ارشد و دكتري، توسعه تحقيقات در اين بخش با توجه به نياز شديد و توقع زياد جهت توسعه حركت ، تصريح كرد: در دانشگاه صنعتي اميركبير در سطح 15 دانشكده و حدود 16 مركز تحقيقاتي و پژوهشكده فعال، حركتهاي بسيار خوب و موثري در حال انجام است كه برخي از زمينه هاي كلاسيك نظير رشتههاي مهندسي برق، مهندسي شيمي و مهندسي عمران سابقه طولاني داشته و توقع است كه حرفهاي بزرگ و مهمي بزند كه البته اين پيشرفت حاصل شده اما در رشته هايي كه به نحوي نوبنياد و تازه تاسيساند و در اين زمينهها مطالعه و بررسي در زمان محدودتري صورت گرفته است نياز است كه شتاب بيشتري به حركت داده شود و توسعه بيشتري براي تحقيقات در اين زمينه انجام شود تا بتوانيم آن طور كه وظيفه داريم به نيازهاي كشور جوابهاي سريعتر، دقيقتر و عميقتري بدهيم.
١٤:٣٥ ١٩/٠٨/١٣٨٦