معاون پژوهشي وزير علوم:
شمار مستندات علمي نمايه شده ايران در ISI به هشت هزار عنوان رسيد
110 طرح پژوهشي به معاونت علمي رييسجمهور ارسال شد
معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فنآوري مجموعه مستندات علمي ايران در ISI را در سال گذشته نزديك به هفت هزار عنوان بيان كرد و گفت: شمار مستندات علمي نمايه شده ايران از سال 2006 تا 2007 به هشت هزار عنوان رسيده است.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر منصور كبگانيان كه در نشست روساي دانشگاهها سخن ميگفت، با اشاره به سه فاز فراخوان طرحهاي كلان و ملي پژوهشي جهت ارسال به رياست جمهوري گفت: فاز اول مربوط به تعداد 60 پروژه كلان در قالب بند د ماده 45 مجموعا به ارزش 220 ميليارد كه دهم مهرماه به معاونت علمي و فنآوري رياست جمهوري ارسال شد و فاز دوم مربوط به تعداد 50 پروژه كلان مجموعا به ارزش 350 ميليارد ريال است كه 22 آبان به معاونت علمي و فنآوري رياست جمهوري ارسال شد و همچنين فاز سوم مربوط به فراخوان وسيع و گسترده با مهلت ارسال تا تاريخ هفتم آذرماه است.
كبگانيان با اذعان به اين كه در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان نام هيچ دانشگاهي از ايران وجود ندارد علت اين امر را نه عدم توانايي دانشگاههاي كشور كه ضعف در اطلاع تواناييهاي علمي دانشگاههاي كشور عنوان كرد.
معاون پژوهشي وزير علوم در خصوص فرايند رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام گفت: در اين راستا ابتدا به جمع آوري اين اطلاعات از دانشگاهها پرداخته ميشود سپس بررسي صحت اطلاعات، انجام رتبه بندي آزمايشي در ايران و ارسال اطلاعات و مستندات است.
وي معيارهاي ارزيابي رتبه بندي دانشگاهها را 50 درصد در بحث پژوهش، 35 درصد در بحث آموزشي 7 درصد در بخش وجهه بين المللي، سه درصد در خصوص امكانات و پنج درصد معيارهاي اجتماعي اقتصادي عنوان كرد.
كبگانيان تصريح كرد: معيارهاي ارزيابي پژوهشي شامل كيفيت پژوهش با 15 درصد، كارايي پژوهش با 15 درصد، حجم پژوهش با 8 درصد، نرخ رشد كيفيت پژوهش با 5 درصد، نرخ رشد كارايي پژوهش با 5 درصد و جوايز با 2 درصد است.
وي همچنين از جمله معيارهاي آموزشي را اعضاي هيات علمي داراي جايزه و نسبت اعضاي هيات علمي اداري داراي مدرك به كل اعضاي هيات علمي بيان كرد و در خصوص معيارهاي وجهه بين المللي گفت: از جمله اين معيارها نسبت اعضاي هيات علمي به دانشجو، نسبت اعضاي بين المللي به كل اعضاي هيات علمي و نسبت دانشجويان بين المللي به كل اعضاي دانشجويان است و همچنين از جمله معيارهاي امكانات شامل تعداد مراكز رشد، برنامههاي كارآفريني و ارتباط با صنعت ميباشد.
كبگانيان گفت: از جمله فعاليتهاي نمادين در هفته پژوهش شامل برگزاري تورهاي علمي براي دانشجويان و دانش آموزان و نواختن زنگ پژوهش در مدارس است.
١٤:٢٥ ٢٨/٠٨/١٣٨٦