عضو هيات علمي دانشگاه تهران به ايسنا خبر داد:
طراحي و ساخت نخستين عمود پرواز خورشيدي جهان در ايران
عضو هيات علمي دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه تهران از پايان طراحي و پيگيري ساخت نخستين عمود پرواز خورشيدي جهان به همت محققان اين دانشكده خبر داد.
دكتر كارن ابري نيا در گفتوگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، اظهار كرد: عمود پرواز، وسيله پرنده اي متفاوت با بالگرد است كه قادر است به صورت عمودي و افقي پرواز كند.
وي خاطر نشان كرد: بالاترين ركورد مداومت پروازي عمود پروازهايي موجود 20 دقيقه بوده كه اميدواريم با توسعه نمونه در حال ساخت كه ابعاد آن نسبتا بزرگتر (دايرهاي به قطر حدود يك متر) است، در نمونههاي بهينه بعدي، مداومت و ارتفاع پرواز را افزايش دهيم.
دكتر ابري نيا با اشاره به اين كه انرژي عمود پرواز دانشگاه تهران از سلولهاي خورشيدي تامين ميشود درباره كاربردهاي عمود پرواز خورشيدي، گفت: اين پرنده قادر خواهد بود بدون نياز به سوختگيري مسافتهاي زيادي را در طول روز طي كند و از نمونههاي كوچك آن ميتوان براي بازرسيهاي خطوط انتقال برق از راه دور (به وسيله دوربينهاي تعبيه شده در پرنده)، كنترل مرزهاي زميني و دريايي، ماموريتهاي شناسايي و ... استفاده كرد.
وي تصريح كرد: كار ساخت بخشهايي از پرنده عمود پرواز انجام شده و اميدواريم طي تابستان امسال آن را به اتمام برسانيم.
عضو هيات علمي دانشكده مكانيك دانشگاه تهران كه يكي از زمينههاي تحقيقاتي انرژي خورشيدي است درباره ضرورت تحقيق در چنين حوزههايي با توجه به چشمانداز نه چندان نزديك كاربرد آنها به ايسنا گفت: همه سوختهاي فسيلي به منابع تجديد ناپذير وابسته هستند و لذا بايد براي حركت به سوي استفاده از انرژيهاي تجديد پذير سرمايهگذاري كنيم تا تجربه صنعت نفت كه پس از 100 سال همچنان ناچار به استفاده از فنآوريهاي خارجي و تخصص كشورهاي بعضا غير نفت خيز در آن هستيم، تا چند دهه ديگر در اين انرژيها تكرار نشود.
وي تصريح كرد: مهمترين مولفه براي كار در اين حوزه نيروي انساني دانشگاهي (استاد و دانشجو) است كه خوشبختانه در كشور داريم و بايد فضايي را ايجاد كنيم كه اين نيروها فعال شوند.
١٤:٠٢ ١٧/٠٢/١٣٨٧