يك نويسنده و پژوهشگر ايراني:
در منشور وحدت بايد به راهكارهاي اجرايي مبارزه با افراطيگري پرداخته شود
يك نويسنده و پژوهشگر ايراني تنوع موجود در ميان مذاهب اسلامي را نشانه خداوندي توصيف كرد و گفت: انسانها متفاوت خلق شدهاند و البته در كنار آن وحدت كلمه نيز براي حفظ انسجام سفارش شده است.
به گزارش خبرنگار سرويس گفتوگوي اديان و تمدنهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد مختار هاشمي، نويسنده و پژوهشگر ايراني در دانشگاههاي خارج از كشور با بيان اين كه مذهب تنها نهادي است كه در طول تاريخ زنده مانده است، افزود: تنوع يك مفهوم قرآني است و اگر خداوند ميخواست ميتوانست همه را يك امت واحد خلق كند؛ پس از طريق بررسي ميراث فقهي ميتوان فهميد كه اين موضوع يك امر طبيعي بوده است.
هاشمي با بيان اين كه شريعت ميتواند پايه وحدت اسلامي باشد نه فقه، تصريح كرد: دارالتقريب در مصر با وجود اين كه چهرههاي بزرگي را داشته و سوالهاي زيادي را مطرح كرده است اما كمتر در پاسخ به اين سوالها بوده است.
او با طرح اين سوال كه چرا تمام اين تلاشها براي وحدت مسلمين موثر واقع نشده است، گفت: نهادهاي تقريبي از لحاظ سياسي و اجتماعي ضعيفتر از قانون هستند كه بتوانند اثرات وحدت را داشته باشند، بنابراين اتحاد بايد براساس برادري و تسامع باشد.
اين نويسنده و پژوهشگر ايراني يادآور شد: بايد محيطي را براي گفتوگو و طرح و اجراي ايدهها فراهم كنيم و البته بايد تمامي نهادها در آن شركت كنند.
وي اضافه كرد: بايد براساس ظرفيتسازي ايدهها را عوض كنيم و نهادهاي مذهبي و سياسي بايد با هم تعامل بيشتري داشته باشند.
وي با تاكيد بر اين كه منشور وحدت بايد يك قدرت اجرايي و چارچوب داشته باشد، گفت: در غير اين صورت اين ايدهها روي كاغذ خواهد ماند و نميتواند سبب ايجاد وحدت شود؛ پس بايد راهكار اجرايي براي تحقق وحدت كه در اين منشور كمتر به آن اشاره شده است بپردازيم.
اين نويسنده و پژوهشگر ايراني همچنين با بيان اين كه ابهامات زيادي در منشور وحدت وجود دارد، افزود: به عنوان مثال در آن اشاره به فقرزدايي و رفع تبعيض مذهبي نشده و در رابطه با مسايل افراطيگري راهكار اجرايي براي مبارزه با آن در نظر گرفته نشده كه بايد اين واژهها را به طور شفاف تعريف كنيم.
او گفت: اين سند نقطه آغازي است و بايد چارچوب داشته باشد كه در غير اين صورت تنها ليستي از ايدهها است.
١٤:١٧ ١٧/٠٢/١٣٨٧