عضو هيات مديره انجمن صنايع بهداشتي:
پودرهاي شوينده داخلي مطابق فرمولاسيون 40سال پيش توليد ميشوند
قيمت محصولات پتروشيمي در بدترين زمان ممكن آزاد شد
تا زماني كه يارانه پودر شوينده حذف نشود، توليدكنندگان قادر به هيچگونه تغييري در محصولات خود براي ارتقاي كيفيت نخواهند بود.
ابوالفضل مسگرزاده – عضو هياتمديره انجمن صنايع بهداشتي، شوينده و آرايشي ايران – در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب افزود: يارانه پودر شوينده فقط در صورتي به توليدكنندگان پرداخت ميشود كه آنها از الگوي خاصي براي توليد پودر استفاده كنند. در چنين شرايطي امكان تغيير فرمولاسيون نيز وجود ندارد و زماني كه توليدكننده اجازه نوآوري نداشته و در بازار نيز رقابتي وجود ندارد، نميتوان توقع افزايش كيفيت محصولات را داشت و بايد همچنان از پودر شوينده با فرمولاسيون 40 سال پيش استفاده كنيم.
اين فعال صنعتي يادآور شد: بخشي از كمبود پودر شوينده در سال گذشته به دليل سرما و مشكلات حملونقل و بخش ديگر نيز به دليل قصور در پرداخت يارانه به توليدكنندگان بود كه موجب كمبود نقدينگي شركتها شد و هنوز هم بخشي از يارانههاي سال گذشته پرداخت نشده است.
مديرعامل تعاوني توليدكنندگان فرآوردههاي بهداشتي، صنعتي و آرايشي در ادامه توضيح داد: اگرچه تا حدودي توليدكننده محصول نهايي و مواداوليه محسوب ميشويم، اما نميتوان گفت كه هيچ وابستگي به خارج از كشور نداريم. به عنوان مثال روغن نارگيل كه در توليد صابون، شامپو و بسياري از شويندهها كاربرد دارد، در منطقه آسياي جنوب شرقي و در كشورهايي مانند اندونزي و فيليپين توليد ميشود كه مجبوريم اين ماده را از اين منطقه تامين كنيم.
وي افزود : در حال حاضر عمده مواد اوليه موردنياز براي توليدكنندگان محصولات بهداشتي، شوينده و آرايشي از كشورهاي اروپايي و آسيايي وارد ميشود. محصولات شيميايي خاص از اروپا وارد ميشود و برخي محصولات معدني موردنياز نيز از چين وارد ميشود.
مسگرزاده با اشاره به اينكه در حال حاضر قاچاق محصولات خارجي به كشور و به وجود آمدن فرهنگ مصرف اين محصولات درد صنعت آرايشي كشور محسوب ميشود، اضافه كرد: به عنوان مثال هزينه قوطي خالي رژلب كه در داخل كشور توليد ميشود، بيشتر از رژلب كاملي است كه از خارج وارد كشور ميشود و عملا قدرت رقابت را از توليدكنندگان داخلي گرفته است.
وي با بيان اين كه در حال حاضر بازار محصولات آرايشي و بهداشتي كشور براي قيمتهاي بالا كشش ندارد، تصريح كرد: مردم به خريد اجناس اروپايي شناسنامهدار به دليل بالا بودن قيمتها گرايش ندارند و مصحولات آرايشي ايراني را نيز خجالت ميكشند كه روي ميز توالت خود قرار دهند و در نتيجه اقدام به خريد كالاهاي پاكستاني، چيني و به ويژه تقلبي ميكنند كه ارزان بوده، اما بيكيفيت هستند.
به گفته او ايران در منطقه خاورميانه رتبه دوم را بعد از عربستان در زمينه مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي دارد و متاسفانه سهم عمده بازار كشور نيز در اختيار خارجيهاست.
او يكي ديگر از مشكلات موجود صنعت آرايشي و بهداشتي كشور را كوچك بودن اغلب شركتهاي توليدكننده فعال در اين حوزه دانست و عنوان كرد: در چنين شرايطي شركتهاي كوچك توانايي رقابت با شركتهاي چندمليتي بزرگت خارجي را ندارند و صرفا محصولات توليدكنندگان داخلي به يك سري محصولات پاييندستي مانند كرم دست و صورت محدود شده است، اما محصولات تخصصيتر آرايشي در اختيار توليدكنندگان خارجي قرار دارد.
مسگرزاده با بيان اينكه تعاوني توليدكنندگان فرآوردههاي بهداشتي، صنعتي و آرايشي بيش از 150 شركت توليدكننده را تحت پوشش قرار داده است، توضيح داد: در سال گذشته افزايش جهاني قيمت نفت و مشتقات آن روي افزايش قيمت تمام شده محصولات آرايشي و بهداشتي تاثير گذاشت. همچنين با تغيير پايه ارزي كشور از دلار به يورو در سال گذشته، توليدكننندگان دچار مشكل شده و هزينههاي توليد حدود 40 درصد افزايش يافت.
به گفته او در بخش تسهيلات ارزي تامين مالي خارجي نيز دچار مشكل شده و ال.سيهاي توليدكنندگان باز نشد و مجبور شديم با پول نقد خريد كنيم؛ در چنين شرايطي در بخش تسهيلات ريالي نيز بانكها از خود رفتار انقباضي نشان دادند.
وي اذعان كرد: سال گذشته مسيرهاي فرعي را براي تامين مواداوليه توليد داخلي طي كرديم، اما در هر صورت طي كردن اين مسيرها مانند خريد مواد اوليه از واسطهها باعث افزايش قيمت تمام شده توليد ميشود. در نيمه دوم سال گذشته نيز قيمت محصولات پتروشيمي در بدترين زمان ممكن آزاد شد كه رشد قيمت تمام شده زيادي را به دنبال داشته و اين رشد قيمت مواد اوليه گلوي توليدكننده را به شدت فشار داد.
او يادآور شد: سال گذشته از خرداد تا اواخر اسفند پتروشيمي اراك كه از اصليترين تامينكنندگان مواداوليه صنايع شوينده به شمار ميرود، دچار مشكل شد، اما هماكنون توليد آن روند عادي دارد.
وي با انتقاد از اينكه پتروشيميهاي دولتي به صورت هفتهاي قيمتهاي خود را افزايش ميدهند، تصريح كرد: اين در حاليست كه توليدكنندگان براي افزايش قيمت محصولات خود با واكنشهاي منفي زيادي روبهرو ميشوند.
١١:١٧ ٢١/٠٢/١٣٨٧