خودرو هيبريد الكتريكي دردانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و ساخته شد
نوعي خودرو الكتريكي هيبريدي در مقياس آزمايشگاهي و با قابليت تنظيم خودكار ميزان توليد برق ژنراتور و همچنين تطبيق با شتاب مورد نياز خودرو در دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي امير كبير طراحي و ساخته شد.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر فريد رضا بيگلري، مجري طرح و عضو هيات علمي دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي اميركبير، ساخت خودروهاي هيبريدي الكتريكي را راهي براي كاهش مصرف سوخت و همچنين كاهش آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: تاكنون انواع مختلفي از خودروهاي هيبريدي الكتريكي ساخته و برخي انواع آن هم در بعضي كشورها به بازار عرضه شده است.
وي افزود: در اين طرح براي بهينه سازي كاركرد اين خودروها به جاي استفاده از يك موتور الكتريكي يا همزمان با موتور بنزيني، يك دستگاه موتور بنزيني توليد كننده برق و باتريهاي قابل شارژ به كار رفته است.
بيگلري، برتري اين روش را امكان استفاده از برق مستقيم يا همزمان ژنراتور و باتري و شارژ باتري در زمان توقف خودرو در ترافيك، چهار راهها و توقفگاهها ذكر كرد و گفت: با نصب كنترل كننده الكترونيكي و سنجش ميزان برق باتريها و نياز خودرو در سرعتها و شرايط مختلف، ژنراتور به صورت خودكار روشن يا خاموش و به ميزان مورد نياز شتاب ميگيرد.
وي افزود: هم اكنون اين خودرو در مرحله آزمايشگاهي است و آزمونهاي حركتي و جاده را با موفقيت طي كرده است، ولي براي ساخت نمونه صنعتي آن به حدود پنج سال تحقيق و كار نياز وجود دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي امير كبير ميزان صرفهجويي قابل توجه در اين خودروها را در شهرها دانست و افزود: در خارج از شهر به علت دارا بودن وسايل اضافه در مقايسه با موتور بنزيني مصرف بالاتر است اما در يك مقايسه نسبي و در مجموع 30 درصد كاهش مصرف با كاربرد اين خودروها در دو محيط داخل و خارج از شهر انتظار ميرود.
وي خاطرنشان كرد: در توقف چراغ قرمزها و ترافيكهاي شهري، در حالي كه خودروهاي بنزيني با دور كم علاوه بر سوخت بنزين، آلايندههاي بيشتري در مقايسه با سرعت و دور بهينه توليد ميكنند، خودروهاي هيبريدي الكتريكي نيازي به مصرف سوخت ندارند و همين امر موجب صرفهجويي قابل توجه ميشود.
٠٧:٤٢ ١٥/٠٧/١٣٨٧