١٨:٣٢ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
با تلاش پژوهشگران صنايع هواپيمايي
ايران به دانش ‌فني ساخت دستگاه تست عملكرد «سوخت‌پاش» دست يافت

پژوهشگران كشور موفق به طراحي و ساخت سيستم ‌اندازه‌گيري پاشش سوخت پاش (انژكتور) با دقت بسيار بالا نسبت به نمونه‌هاي موجود شدند.
مهندس حميدرضا قاضي‌زاده، كارشناس طراحي سيستم‌هاي كنترلي صنايع هواپيمايي ايران و مبتكر اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، هدف از انجام اين طرح را دستيابي به دانش فني طراحي و ساخت دستگاه تست عملكرد سوخت پاش (انژكتور) به منظور اندازه گيري پارامترهاي مختلف جريان، فشار، زاويه پاشش، الگوي پاشش و فلومتر توربيني براي اندازه گيري بسيار دقيق سيال عبوري در واحد زمان عنوان كرد.
وي خاطرنشان كرد: نتايج حاصل از اجراي طرح موجب افزايش روند توليد موتور با كيفيت قابل قبول، خودكفايي‌ (نظامي و اقتصادي) در اين خصوص و ارزش افزوده قابل توجه (يك پانزدهم) و بومي سازي فن‌آوري شده است.
قاضي‌زاده اظهار كرد: سيستم ابداعي شامل قطعه فلومتر توربيني است كه درون سيستم تست سوخت پاش‌ها قرار دارد و مقدار عبور جريان سيال را از داخل دستگاه با دقت بالا نشان مي‌دهد.
وي در بيان عملكرد اين سيستم گفت: سيال يا سوخت مورد نظر از داخل مجرايي عبور مي‌كند كه در آن توربين تعبيه شده و اين حركت به چرخش توربين منجر مي‌شود و چرخش توربين سيگنال الكتريكي را به سنسور داده و اين سنسور مي‌تواند تعداد اطلاعات كسب شده را روي نمايشگر نشان مي‌دهد.
اين پژوهشگر در بيان مزاياي اين طرح اظهار كرد: دقت نمونه‌هاي موجود يك تا پنج درصد است در حالي كه طرح ابداعي به عنوان دقيق‌ترين سيستم استاندارد اندازه‌گيري جريان 25/0 درصد دقت داشته و مقدار لحظه‌يي جريان را نشان مي‌دهد، ضمن آن كه حجم اين قطعه سه سانتيمتر مكعب بوده و به اندازه‌گيري واحد عبور جرم بر واحد زمان مي‌پردازد.
مهندس قاضي‌زاده در بيان عملكرد سيستم دوم (تست سوخت پاش‌ها) خاطر نشان كرد: در نمونه‌هاي معمولي تنها ميزان جريان، فشار و دما اندازه‌گيري شده و زاويه پاشش به صورت چشمي مشاهده مي‌شود اما در طرح ابداعي با تعبيه سه دوربين، اطلاعات روي مانيتور پياده شده و مي‌توان زوايه پاشش را به صورت ديجيتالي ملاحظه كرد و امكان برش آن با نورليزري وجود دارد كه روي سرعت يا راندمان هواپيما و هلي‌كوپتر تاثير مي‌گذارد.
وي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطر نشان كرد: هر چه عمل پاشش به خوبي انجام نشود سوخت بيشتري مصرف شده و انرژي كمتري حاصل مي‌شود. همچنين قطرات سوخت به صورت ذرات ريز در نيامده و در اين وضعيت تخريب‌هايي در محفظه احتراق موتور جت ايجاد مي‌شود.
مهندس قاضي‌زاده در پايان با بيان اين كه اين سيستم تاكنون بر روي صد موتور تست شده، دستاوردهاي فن‌آوري طرح فلومتر توربيني و دستگاه تست عملكرد سوخت پاش را اندازه‌گيري زاويه پاشش نازل به صورت اپتيكي و برش مخروط پاشش با استفاده از نور ليزر، ارزيابي الگوي پاشش در مجموعه منيفولد و امكان بررسي عملكرد انژكتور در سيستم‌هاي ديگر نظير خودرو و مشعل، دستيابي به فن‌آوري ساخت قطعات ريز و حساس و مونتاژ اين قطعات و استفاده از قطعات و مجموعه‌هاي استاندارد موجود در بازار داخلي با اعمال تغييرات طراحي براي صرفه جويي عنوان كرد.
گفتني است اين طرح به عنوان برگزيده بخش ابتكار نوزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي خوارزمي انتخاب شده است.

١٤:١٦ ١٠/١٢/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد