رئيس اداره نظارت بر بيمارستانهاي وزارت بهداشت در گفتو گو با فارس:
نحوه ارزشيابي بيمارستانها بر مبناي ميزان جلب رضايت بيماران تغيير ميكند
خبرگزاري فارس: رئيس اداره نظارت بر بيمارستانهاي وزارت بهداشت گفت: دستورالعمل جديد ارزشيابي بيمارستانها بر مبناي ميزان جلب رضايت بيماران به جاي توجه به ساختار و منابع فيزيكي تدوين و پس از طي دوره آزمايشي نيمه اول سال آينده به صورت كشوري اجرايي ميشود.
مژده رمضاني در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: ارزشيابي بيمارستانهاي كشور در زمان حاضر بر اساس چك ليستهايي انجام ميشود كه بيشتر به منابع فيزيكي، تجهيزات و منابع انساني توجه دارد، اما در روش جديد ارزشيابي بيمارستانها شاخص اصلي ارزشيابي بيمارستانها، جلب رضايت بيماران و مراجعه كنندگان خواهد بود و رتبه بيمارستان نيز بر همين اساس تعيين ميشود.
وي ادامه داد: آخرين چك ليستهايي كه براي ارزشيابي بيمارستانها طراحي شده در سال 76 تنظيم شده است اما اكنون با توجه به استانداردهاي جديدي كه مورد توجه وزارت بهداشت است و به عنوان معيارهاي جديد جهاني ارزشيابي بيمارستانها مورد توجه است بيشتر به كيفيت خدمات، نحوه ارائه خدمات و رفتار با بيماران و مراجعهكنندگان و به طور كلي جلب رضايت مشتريان توجه ميشود كه البته وجود امكانات فيزيكي مناسب نيز در اين زمينه بيتاثير نيست و مورد توجه است.
وي گفت: وزارت بهداشت براي روزآمد كردن نحوه ارزشيابي بيمارستانها از اوايل امسال، تلاش براي بوميسازي روش جديد ارزشيابي بيمارستانها را آغاز كرد. اكنون شاخصهاي ارزيابي كيفي خدمات و ميزان رضايتمندي بيماران و مراجعان احصا و بر اساس آن چك ليستهاي ارزشيابي بيمارستانها طراحي شده است.
وي افزود: قرار است پس از تائيد نهايي اين فرمها در وزارت بهداشت به زودي به صورت آزمايشي، نحوه جديد ارزشيابي بيمارستانها در چند بيمارستان اجرايي شود تا بعد از رفع نقايص آن از نيمه اول سال آينده به صورت يك برنامه كشوري به اجرا درآيد و بعد از آن رتبهبندي بيمارستانها بر اساس ميزان توانايي آنها در جلب رضايت بيماران انجام ميشود.
رمضاني اضافه كرد: البته نظارت بر وضعيت تجهيزات پزشكي و منابع فيزيكي و انساني بيمارستانها در طول سال از طريق ادارات ديگري در وزارت بهداشت پيگيري ميشود اما ارزيابي سالانه بيمارستانهاي كشور كه معيار تعيين رتبه بيمارستان است از سال آينده به شيوه جديد انجام خواهد شد.
رئيس اداره نظارت بر بيمارستانهاي وزارت بهداشت گفت: آموزش پرسنل از نظر مهارت حرفهاي و مهارت رفتار و ارتباط با مراجعان، ايمني بيمار، وضعيت مراقبت از بيماران، بهبود كيفيت خدمات بيمارستاني، دسترسي بيمار به خدمات مورد نياز، ارزيابي خود بيمار از كيفيت خدمات بيمارستان حتماً از جمله مواردي است كه در روش جديد ارزشيابي بيمارستانها به آن توجه ميشود، البته موارد ديگري هم هست كه هنوز نهايي نشده است.
وي افزود: در كنار اين برنامه مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت پروتكل و روش درمان بيماريها را تدوين ميكند كه ملاك عمل همه مراكز بهداشتي- درماني كشور در درمان با بيماريهاست، اين كار براي بيماريهاي شايع كه اهميت بيشتري دارند و بار بيشتري را به جامعه تحميل ميكنند، شروع شده است و به مرور زمان پروتكل درمان ساير بيماريهاي كمتر شايع و با اهميت كمتر نيز تدوين ميشود.
٠٩:٥٢ ٢٢/٠٨/١٣٨٧