١٩:٣٤ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
دانشگاه پيام نور،دو دهه حضور/
عباسپور:
*دانشگاه پيام‌نور يك فرصت مناسب تحصيلي است كه توسعه كمي آن بايد محدود شود
*وزير علوم وضعيت آموزش عالي را بهبود بخشد
دكتر علي عباسپور تهراني‌فرد در آستانه فرا رسيدن بيستمين سالگرد دانشگاه پيام‌نور برتوسعه شاخص‌هاي كيفي اين دانشگاه تاكيد كرد و گفت: ‌دانشگاه پيام نور يك فرصت مناسب و مطلوب براي جامعه ايراني است ، افرادي كه خواهان آموزش عالي هستند مي‌توانند از اين سيستم براي بهره‌گيري استفاده كنند، اما بايد روند توسعه كمي آن محدود شود. رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ارزيابي از عملكرد دانشگاه پيام نور طي سال‌هاي گذشته تا كنون گفت: پس از پيروزي انقلاب آموزش عالي در كشور ما گسترش خوبي پيدا كرد و تلاش بر اين بود تا به نحوي عمل شود كه آموزش عالي در اختيار همه‌ي اقشار جامعه قرار گيرد، بنابراين با توجه به متفاوت بودن اقشار جامعه سعي شد كه طراحي متناسب با وضعيت مخاطب صورت گيرد تا هر قشر از جامعه كه خواستار طي كردن آموزش عالي بودند بتوانند از اين سيستم بهره‌مند شوند. وي يادآور شد: با توجه به اين شرايط ، دانشگاه‌هاي كلاسيك و دانشگاه‌هاي استاندارد در سطح دنيا را كه رشته‌هاي روزانه داشته و دانشجو بايد تمام وقت در دانشگاه حضور مي‌يافت و مشغول تحصيل مي‌شد را گسترش داده و در بخش دولتي و غيردولتي طراحي كرديم. وي با بيان اين‌كه دانشگاه‌هاي پيام نور براي افرادي طراحي شده است كه به دليل گرفتاري‌هاي خاص خود نمي‌توانستند دوره‌هاي آموزش كلاسيك را طي كنند، افزود: اين افراد را كارمندان، زنان خانه‌دار و كساني كه نمي‌توانستند در كلاس‌هاي روزانه شركت كنند، تشكيل مي‌دادند. به گفته‌ي عباسپور، دانشگاه پيام نور براي گسترش اين دانشگاه در چارچوب دانشگاه‌هاي مجازي در نظر گرفته شد و در كنار آن نيز براي اين‌كه سطح علمي تكنيسين‌ها و سطح علمي پرسنل فني دستگاه‌ها را ارتقاء داده و تلفيقي از تئوريك عملي را در كشور داشته باشيم، دانشگاه علمي كاربردي را طراحي كرديم؛ بنابراين همه‌ي اين طراحي‌ها در آموزش عالي صورت گرفت اما متاسفانه انحرافي در اين حركت ديده مي‌شود كه بعضا اين دانشگاه‌ها آن مخاطب و قشري را كه بايد تحت پوشش قرار دهند را گم كرده‌اند و نتوانستند امكانات، تجهيزات و توان خود را با آن مسووليتي كه در نظام به آنها سپرده شده است، متمركز كنند كه شاخص آن نيز دانشگاه پيام نور است. نماينده مردم تهران در خانه ملت با بيان اين‌كه دانشگاه پيام نور به عنوان دانشگاه بازي كه در دنيا وجود داشت و در حال حاضر نيز به عنوان دانشگاه‌هاي مجازي تلقي مي‌شود، طراحي شده است، به سردرگمي در روند دانشگاه پيام نور اشاره و تصريح كرد: مخاطباني كه نمي‌توانند آموزش دانشگاه‌هاي كلاسيك و استاندارد را طي كنند در اين سردرگمي قرار دادند، در حالي كه قشر دانشجو پس از فارغ‌التحصيلي از دبيرستان‌ علاقه‌مند به آموزش كلاسيك بوده و از دانشگاه فقط خواندن و ياد گرفتن را انتظار ندارند، بلكه خواستار حضور در محيط دانشگاهي هستند كه بتوانند به فعاليت‌هاي فوق برنامه و دانشجويي بپردازند. وي با سياسي خواندن توسعه دانشگاه پيام‌نور طي سه سال اخير؛ اين توسعه را كمي بدون نگرش كيفي خواند و تصريح كرد: طبق آخرين گزارشي كه رييس سابق دانشگاه پيام‌نور و وزير فعلي آموزش و پرورش در كميسيون ارائه كرد، ‌ظرفيت دانشگاه در مدت دو سال از 360 هزار نفر به بالاي يك ميليون نفر رسيد كه اين نشان از گسترش بي‌رويه‌ اين دانشگاه بود ، در بسياري از نقاط كشور به عنوان مركز پيام نور با رشته‌هاي متعدد بدون اين‌كه استاد و يا امكانات و فضاي آموزشي در اختيار داشته باشند، پذيرش دانشجو كردند. عباسپور يادآور شد: اگر چه مسوولين اخير دانشگاه پيام نور آمار بالاي يك ميليون دانشجو را صحيح نمي‌دانند و تكذيب مي‌كنند و اعلام مي‌شود كه رييس قبلي دانشگاه پيام نور بزرگ‌نمايي كرده است و به آمار 900 هزار نفر معتقدند، اما ما همين رقم را هم قابل قبول نمي‌دانيم و اگر اين رقم را هم بپذيريم اين دانشگاه نمي‌تواند ظرف چند سال ظرفيت خود را از 360 هزار نفر به اين تعداد افزايش دهد. نماينده مردم تهران در خانه ملت در ادامه گفت‌وگو با ايسنا يادآور شد: بحث اين بود كه اين دانشگاه بايد بتواند از زيرساخت‌هاي فن آوري اطلاعات و شبكه‌ي مستقل اطلاع رساني و اينترانت برخوردار شود، در صورتي كه حداقل تلاش را دانشگاه پيام نور در اين زمينه كرده است و هنوز به سيستم‌هاي بسيار قديمي تبادل و ارسال جزوه و برگزاري كلاس‌ها با محدود بودن اساتيد، اكتفا كرده كه اين امر شديدا وضعيت آموزش عالي در كشور را به خطر انداخته است، و ما نيز در آخرين جلسه‌ي خود به وزير علوم هشدار داديم كه از رسالت‌هاي اين وزارتخانه است تا خواستار بهبود وضعيت آموزش عالي كشور باشيم. وي گفت: در اوايل انقلاب ظرفيت پذيرش دانشجوي ما در سال كمتر از 20 هزار نفر بود. در آن زمان با توجه به اين‌كه نسبت دانشجو به ازاي هر 100 هزار نفر رقمي حدود 140 دانشجو بود، شايد اين گسترش كمي بدون توجه به گسترش كيفي براي ما قابل قبول بود، چرا كه تصميم داشتيم مقدمات آموزش عالي را سريعا فراهم كنيم و در كنار افزايش كمي، بتوانيم به مساله‌ي كيفي توجه كنيم. روند سريع گسترش كمي براي ما قابل قبول بود، اما با توجه به وضعيت سال 84 تا كنون،‌ شرايط به جايي رسيده است كه رقم پذيرش دانشجو و جمعيت دانشجوي ما به بالاي سه هزار و 500 نفر در 100 هزار نفر رسيده است بنابراين لزومي به گسترش بي‌رويه و بدون مطالعه آموزش عالي نيست. به گفته عباسپور، دانشگاه پيام نور متاسفانه نه تنها در زمينه‌ پذيرش ليسانس، بلكه در زمينه‌ فوق ليسانس نيز با افزايش ظرفيت بسيار زياد دانشجو پذيرفته كه وضعيت رساله‌هاي فوق ليسانس را دچار مشكل كرده است. هم‌چنين اين وضعيت در پذيرش مقطع دكترا هم وجود دارد كه خوشبختانه سال گذشته با هماهنگي وزارت علوم، گسترش در زمينه‌ دكترا در دانشگاه پيام نور مهار شد. رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان تبديل دانشگاه پيام نور به دانشگاه مجازي وجود دارد يا خير؟ افزود: به شرطي اين امكان فراهم مي‌شود كه امكانات لازم در اختيار اين دانشگاه قرار داده شود و بتواند شبكه‌ اطلاع رساني و شبكه‌ي مربوط به خودش طراحي شود. وي افزود: اگر بتوان يك شبكه‌ي تلويزيوني خاص پيام نور را براي اين سيستم در نظر بگيريم تبديل اين دانشگاه به دانشگاه مجازي امكان‌پذير است، اما اگر بخواهيم صرفا به بيان مطلب بدون وضعيت اعتباري و امكانات اين دانشگاه توجه كنيم، شعاري است كه صرفا گسترش كمي را به همراه خواهد داشت
٠٩:٣٦ ٢٧/٠٨/١٣٨٧
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد