٢٠:٠٠ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
باتاكيد برضرورت تحول آموزشي دركشور؛
وزيرعلوم:دوره‌هاي دكتري پژوهشي تدوين شود
شرايط بروز خلاقيت درمقطع كارشناسي ايجاد شود
معاونت آموزشي به آموزش عالي تبديل شد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه اميد است تدوين برنامه‌هاي درسي و بازنگري‌ها نقطه عطفي در تحول آموزشي كشور محسوب شود، عنوان كرد: ايجاد تحول آموزشي در كشور تكليف بزرگي است كه براي ما ايجاد شده و گرچه تا كنون بر اساس اهداف برنامه چهارم توانسته‌ايم در بحث آموزش از نظر كمي به موفقيت‌هاي خوبي برسيم اما تحول آموزشي ابعاد مختلفي دارد و يكي از مباحث آن كميت است.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي در نشست «تدوين برنامه‌هاي درسي، چارچوب‌ها و شاخص‌ها»، گفت: خوشبختانه با توجه به تكليفي كه داشتيم به اهداف كمي دسترسي يافتيم اما براي رسيدن به مقام اول توليد علم و فناوري در منطقه با همين روندي كه تا كنون در آموزش داشته‌ايم مطمئنا به هدف نمي‌رسيم.
وي خاطر نشان كرد: براي پژوهش و فناوري نيازمند آموزش‌هاي خوب و جدي هستيم و قطعا بدون آموزش نمي‌توانيم به فناوري مناسب برسيم و بر اين اساس ناچاريم در مباحث آموزشي مرتبط با آموزش عالي كشور بازنگري كنيم كه از اين مسئله به عنوان تحول آموزشي در كشور نام برده مي‌شود.
بازنگري رشته‌هاي تحصيلي در تحول آموزشي مدنظر قرار گيرد
وي با تاكيد بر اهميت تحقق تحول آموزشي، گفت: يكي از موارد اين تحول آموزشي، بازنگري در رشته هاي تحصيلي است و بايد بررسي شود كه آيا رشته‌هايي كه الان داير هستند مورد نياز نيز مي‌باشند كه بر اين اساس ممكن است برخي رشته‌ها حذف شوند و يا سرفصل‌ها و دروس آنها تغيير كنند، همچنين در برخي از شاخه‌ها رشته‌هايي مثل رشته‌هاي علوم انساني با رويكرد اسلامي وارد شوند.
به گفته وي نبايد خوراك رشته‌هاي علوم انساني از شرق و غرب وارد شود و در اين باره نيازمند بازنگري هستيم.
آمايش سرزمين در حوزه تحول آموزشي مدنظر قرار گيرد
توسعه آموزش مبتني بر يك مطالعه جدي در نيازهاي منطقه و كشور باشد وزير علوم با بيان اينكه آمايش سرزمين از مسائل مهمي است كه در حوزه تحول آموزشي بايد مدنظر قرار گيرد اظهار كرد: در اين مسئله بايد عدالت آموزشي نهفته باشد و در واقع در كنار عدالت بتوانيم نياز منطقه و كشور را پاسخگو باشيم و در واقع توسعه در آموزش مبتني بر يك مطالعه جدي در نيازهاي منطقه و كشور باشد.
رويكرد ميان رشته‌اي بايد در همه سطوح و مقاطع مدنظر قرار گيرد
كاربردي كردن دروس بايد جزو اولويت‌ها باشد
وي با اشاره به اهميت پرداختن به رشته‌هاي ميان رشته‌اي، عنوان كرد: گروه‌هاي برنامه‌ريزي درسي بايد از اين مسئله استقبال كنند، به عنوان مثال در رشته‌اي مانند رياضي محض بايد بتوان آنرا را با ساير علوم تركيب كرد تا از اين طريق بتوانيم در سطح دانش روز حركت كنيم و نگاه جديدي به رياضي داشته باشيم.
وي تاكيد كرد: رويكرد ميان رشته‌اي بايد در همه سطوح و مقاطع مدنظر قرار گيرد.
وزير علوم با اشاره به اهميت كاربردي كردن دروس اظهار كرد: كاربردي كردن دروس بايد جزو اولويت‌ها باشد و جوانان فارغ التحصيل نبايد فقط تئوري‌ها را خوب بدانند.
وي با اشاره به اهميت توجه جدي به كار تئوريك براي همه رشته‌ها حتي رشته هايي چون رياضي محض و علوم انساني خاطر نشان كرد: براي چگونگي انجام اين مسئله فكر كنيد و در واقع سرفصل‌هاي دروس را به گونه‌اي تدوين كنيد كه حالت كاربردي نيز داشته باشند.
سر فصل‌هايي براي بروز خلاقيت و نوآوري در دوره‌هاي كارشناسي ايجاد شود
زاهدي با بيان اينكه نبايد در دوره كارشناسي نسبت به بروز استعدادها، خلاقيت‌ها و نوآوري جوانان بي تفاوت باشيم، عنوان كرد: در حال حاضر سيستم فعلي به گونه‌اي است كه توجهي به بروز خلاقيت‌ها در دوره ليسانس صورت نمي‌گيرد و در واقع بايد شرايطي ايجاد شود و سر فصل‌هايي باز شود تا خلاقيت و نوآوري در دوره‌هاي كارشناسي نيز جاي ظهور و بروز پيدا كند.
وي افزود: شايد تدوين پروژه‌هاي كارشناسي همانند پايان نامه‌هاي مقطع ارشد براي اين دوره‌ها مورد نياز باشد كه بايد به اين مسئله پرداخته شود.

ايجاد تحول در مقاطع تحصيلات تكميلي مطابق با نيازهاي كشور
دوره‌هاي دكتري پژوهشي تدوين شود
وزير علوم درباره مقاطع تحصيلات تكميلي با اشاره به اهميت تحول جدي در توسعه اين مقاطع مطابق با نيازهاي كشور، گفت: در حال حاضر مقاطع تحصيلات تكميلي رشد كرده‌اند ولي در بعضي از اين رشته‌ها نيازهاي كشور ديده نشده است.
وي افزود: در مقاطع تحصيلات تكميلي بايد پروژه‌ها و پايان نامه‌هاي ارشد و دكتري به صورتي هدفمند طراحي شوند، چراكه در بسياري از رشته‌ها مسائل جدي وجود دارد كه اگر اساتيد راهنما بتوانند آنها را به دانشجويان پيشنهاد كنند خوب است. معاونت آموزشي وزارت علوم بايد مكانيسم اين مسئله را طراحي كند.
دكتر زاهدي با اشاره به اهميت تدوين دوره‌هاي دكتري پژوهشي خاطر نشان كرد: اين دوره‌ها به خصوص در مورد پژوهشگاه‌ها بسيار حائز اهميت است، چراكه در حال حاضر در مورد نياز پژوهشگاه‌ها نيز با همان روشهاي دانشگاه‌ها،‌ دانشجوي دكترا جذب مي‌شود كه نبايد اينگونه باشد.
كميته‌هاي برنامه‌ريزي درسي،‌ برنامه ريزي را به عنوان يك ضرورت ونياز كشور تلقي كنند
نبايد برنامه‌ريزي را به عنوان يك كار دست دوم تلقي كنيم
وي افزود: در عين حال در گروه‌هاي كاري كميته‌هاي برنامه ريزي درسي نيز بايد بازنگري‌هايي صورت بگيرد و در واقع اين افراد بايد اين برنامه‌ريزي را به عنوان يك ضرورت و نياز كشور و انقلاب تلقي كنند.
وزير علوم با بيان اينكه در حال حاضر روند موجود دلخواه نيست و نمي‌تواند با سرعت و همراه با كيفيت در كمترين زمان به اهداف چشم‌انداز برسد، گفت: تحول با در نظر گرفتن هر دو هفته 2ساعت زمان، محقق نمي شود ولي اگر درست برنامه‌ريزي كنيم مي‌توانيم حتي ده ساله به اهداف چشم‌انداز بيست ساله دست يابيم.
كسر ساعت موظفي و در نظر گرفتن حق‌الزحمه براي اعضاي كميته‌هاي برنامه‌ريزي
كميته‌هاي برنامه‌ريزي حداقل هفته‌اي دو ساعت براي اين مهم وقت بگذارند
دكتر زاهدي با بيان اينكه براي حضور بيشتر اين افراد در جلسات برنامه‌ريزي شود، خاطر نشان كرد: مي‌توان در اين راستا كسر ساعت موظفي از فعاليت‌هاي اين افراد، معاف شدن از 40 ساعت موظفي و در نظر گرفتن حق الزحمه را خواستار شد و همچنين از روسا و دانشگاه‌ها خواسته مي شود كه آزادي عمل بيشتري براي آنها قائل شوند و در واقع هر آنچه كه براي وقت آزاد بيشتر اين افراد نياز باشد فراهم مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه در حال حاضر روند موجود دلخواه نيست و نمي‌تواند با سرعت و همراه با كيفيت در كمترين زمان به اهداف چشم انداز برسد، گفت: تحول با در نظر گرفتن هر دو هفته 2ساعت زمان، محقق نمي شود ولي اگر درست برنامه‌ريزي كنيم مي‌توانيم حتي ده ساله به اهداف چشم‌انداز بيست ساله دست يابيم.
وي با اشاره به اهميت حمايت‌هاي دولت و مجلس در اين باره، عنوان كرد: اميد است اعضا وقت مناسب و كافي براي اين مهم در نظر بگيرند.
وي افزود: اعضاي كميته‌هاي برنامه‌ريزي حداقل هفته‌اي دو ساعت براي اين مهم وقت بگذارنند.
وزير علوم با بيان اينكه آموزش خوب، پژوهش مناسب و فناوري خوب اختراع و تجاري سازي و محصولات مناسب را به دنبال خواهد داشت گفت: نبايد برنامه ريزي را به عنوان يك كار دست دوم تلقي كنيم و در اين راستا براي اثربخشي تصميم سازي و تصميم گيري بهينه حتما بايد در تركيب اعضا از اساتيد برجسته و با سوابق درخشان علمي آموزشي استفاده شود و در عين حال نيروهاي جوان نيز در اين عرصه حضور داشته باشند.

معاونت آموزشي وزارت علوم براي ايجاد كارگروه‌هاي جديد برنامه‌ريزي بسترسازي كند
تجديدنظر اساسي در كارگروه‌هاي علوم انساني صورت گيرد
دكتر زاهدي با بيان اينكه معاونت آموزشي وزارت علوم نسبت به ايجاد كارگروه‌هاي جديد بسترسازي كند، خاطر نشان كرد: كارگروه‌هاي جديد از امكانات بالقوه و بالفعل كشور براي توسعه بهره بگيرند.
وي در ادامه با اشاره به اهميت علوم انساني گفت: بايد نگاهي نو به اين حوزه صورت گيرد چرا كه متاسفانه تا كنون به علوم انساني ظلم شده و نتوانستيم پتانسيل موجود در كشور در علوم انساني را به دانشگاه‌ها وارد كنيم و در واقع بايد شرايطي ايجاد شود كه در رشته‌هايي مثل روانشناسي و علوم اجتماعي فقط به نظريات غربي پرداخته نشود.
وي افزود: در حال حاضر حوزه مطالعات زنان در دانشگاه‌هاي ما تماما غربي بوده است و نبايد به دست خودمان انديشه‌هاي غربي درباره زنان را در جامعه ترويج كنيم و در اين‌باره بايد عالمانه برخورد كنيم چرا كه اسلام و دين در اين باره حرف‌هايي براي گفتن دارند.
وزير علوم با اشاره به تجديدنظر اساسي در كار گروه‌هاي علوم انساني گفت: حتي اگر لازم است 7-8 كارگروه در اين باره ايجاد شود تا تحولات اساسي صورت گيرد و در واقع جوانان ما تشنه اين مسئله هستند تا ببينند چه چيزي مي‌توانيم به آنها عرضه كنيم.
وي افزود: اميد است اين صحبت‌هاي شفاف بتواند در جمع‌بندي‌ها لحاظ شود و معاونت آموزشي نيز در اين ارتباط بيش از پيش فعال باشد.
معاونت آموزشي وزارت علوم به معاونت آموزش عالي تبديل شد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در خاتمه با بيان اينكه معاونت آموزشي وزارت علوم به معاونت آموزش عالي بدل شده است، گفت: به موجب تكاليفي كه در برنامه چهارم براي ما ترسيم شده بود و قانوني كه بايد اجرا مي‌كرديم و همچنين مطابق با برنامه چشم انداز 20 ساله و تاكيد مقام رهبري به نقشه جامع علمي كشور نسبت به اين مهم اقدام شده و اين مسئله در چارت سازمان وزارت علوم و از طريق حوزه هاي ستادي وزارت علوم شامل معاونت آموزشي عالي، معاونت فناوري و معاونت پژوهشي پيگيري شده است.
گفتني است، در اين مراسم از دكتر كمره‌اي مسئول كارگروه هدف، دكتر ميرباقري مسئول كارگروه جهت گيري، دكتر مهرمحمدي مسئول كارگروه سازماندهي تقدير شد.

١٤:٢٤ ٠٣/٠٩/١٣٨٧
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد