١٠:٥٩ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
نمايشگاه جامع وزارت علوم؛
مديركل دفترنظارت وزارت علوم:65درصداعضاي هيات علمي دانشگاههااستادياربه بالاهستند
تصويب25برنامه آموزشي درحوزه فرهنگ وتمدن ايران واسلام

مدير كل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با حضور در غرفه ايسنا در نمايشگاه جامع دستاوردهاي30 ساله وزارت علوم با بيان اينكه 65 درصد اعضاي هيات علمي دانشگاهها استاديار به بالا هستند از تصويب25برنامه آموزشي در حوزه فرهنگ وتمدن ايران واسلام در مقاطع تحصيلات تكميلي خبر داد.
دكتر رضاعامري با بيان اينكه انقلاب اسلامي در بخش‌هاي مختلف براي كشور دستاوردهاي زيادي داشته است، گفت: يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب در بحث آموزش به ويژه آموزش عالي بوده است.
وي با اشاره به افزايش تعداد رشته‌ محل‌هاي تحصيلي دانشگاهها از ابتداي انقلاب تا كنون، گفت: امروز در كل جغرافياي ايران آموزش عالي وجود دارد و به نوعي عدالت در حوزه آموزش عالي كاملا محقق شده است، بنابراين با برنامه‌هاي موجود اميدواريم اين امر صد در صد عملياتي شود.
دكتر عامري با بيان اينكه قبل از انقلاب در حوزه تحصيلات تكميلي به ويژه در مقطع دكترا تعداد رشته‌ها بسيار محدود بود، گفت: امروز در اكثر رشته‌ها پذيرش دانشجوي دكترا داريم كه اين امر منجر به رشد تعداد مقالات در نمايه‌هاي بين‌المللي و همچنين انجام بسياري از پروژه‌ها در بخش پژوهش‌هاي كاربردي توسط دانشجويان دكترا شده است.
وي در خصوص وضعيت هرم اعضاي هيات علمي و ارتقاي كيفي اعضاي هيات علمي، گفت: در 8 سال گذشته نسبت استاديار به بالا 40 درصد بود كه در حال حاضر اين رقم در دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم به عدد بالاي 65 درصد رسيده است.
مدير كل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم با اشاره به تصويب برنامه‌هاي آموزشي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، گفت: در اين زمينه 14 برنامه آموزشي در مقطع كارشناسي ارشد و 11 برنامه آموزشي در مقطع دكترا در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران تصويب شده است.
وي با اشاره به ساير دستاوردها آموزش عالي كشور، خاطرنشان كرد: در اين زمينه مي‌توان به تاسيس پژوهشكده‌ها به ويژه پژوهشكده مطالعات اسلامي در حوزه علوم انساني، ‌تاسيس پژوهشكده قرآن و عترت و فرهنگ و انديشه اسلامي، تاسيس مركز تحقيقات علوم و معارف عقلي حكمت، تاسيس سه دانشكده در حوزه معارف اسلامي، تاسيس مركز تحقيقات هنر اسلامي نگاره، تاسيس 23 دانشكده جديد در دانشگاه‌هاي دولتي، ارتقاي 5 مجتمع آموزش عالي به دانشگاه، تاسيس160 مركز تحقيقاتي و پژوهشكده و گروه پژوهشي، تاسيس 8 آموزشكده فني و حرفه‌اي، تاسيس 146 موسسه آموزش عالي آزاد و حدود240 موسسه غيرانتفاعي و غيردولتي اشاره كرد.
وي در خصوص سياستهاي وزارت علوم در زمينه تاسيس رشته‌هاي بين‌رشته‌اي، گفت: ‌در اين زمينه تاسيس رشته‌هاي ميان‌رشته‌اي با هدف ايجاد ارتباط و همكاري بين رشته‌هاي مختلف، رفع نيازهاي جامعه و توجه به توسعه آموزش عالي در اقصي نقاط كشور با توجه به توانمنديها و مزيت‌هاي ملي از سياست‌هاي وزارت علوم است.
دكتر عامري با اشاره به 8 سال جنگ و محاصره اقتصادي كشور ايران، گفت: اينكه كشور ما توانسته است علي رغم اين مشكلات همچنان روي پاي خود بايستد قسمت عمده‌اي از آن به توسعه آموزش عالي در كشور ارتباط داشته است.
وي مهمترين اولويت آموزش عالي را حركت در جهت تحقق اهداف علمي كشور بيان كرد و گفت: ما بايد در افق ايران 1404 يك كشور پيشرفته و سرآمد تمام كشورهاي منطقه باشيم كه اين امر مي‌طلبد كه تمام بخشها به ويژه آموزش عالي در اين راستا گام بردارند و در اين زمينه توسعه آموزش عالي ما بايد هدفمند و منطبق بر رفع نيازهاي جامعه باشد و به ويژه‌ رشته‌هايي را كه كمتر توسعه يافته است را مدنظر قرار دهيم.
دكتر عامري در خاتمه با بيان اينكه بايد در آموزش عالي تنوع داشته باشيم، گفت: در زمينه كاربردي كردن علوم و سوق دادن رشته‌ها به سمت اولويت‌ها و نيازهاي كشور گام برداريم كه در اين راستا وزارت علوم طرح تحول آموزشي را در دستور كار دارد و اميدواريم بتوانيم اين تحول را در يك اقدام هماهنگ به عنوان موتور محركه در رسيدن به اهداف چشم انداز بكار گيريم.

١٦:٢٧ ٠٣/١٠/١٣٨٧
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد