با برگزاري المپياد علمي دانشجويان پزشكي در مرداد؛
دبيرالمپياد خبرداد: اعطاي امتياز نخبگي و استعدادهاي درخشان به برگزيدگان
ممنوعيت شركت دانشجويان غيرايراني
دبير كميته علمي المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تشريح جزييات برگزاري و امتيازات برگزيدگان المپياد، از برخورداري برگزيدگان از امتيازات استعدادهاي درخشان و تسهيل شركت در دورههاي كوتاه مدت داخل و خارج خبر داد.
دكتر پيمان اديبي در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برگزاري مرحله متمركز كشوري المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي در هفته اول مرداد ماه در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، گفت: برگزاري مرحله دانشگاهي المپياد تا خرداد ماه ادامه دارد.
ادامه ثبتنام در المپياد تا آخر ارديبهشت
وي با بيان اينكه متقاضيان شركت در المپياد بايد تا آخر ارديبهشت براي ثبتنام به مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاهها مراجعه كنند، اظهار كرد: داوطلبين ميتوانند براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت دبيرخانه المپياد مراجه كنند.
وي با بيان اينكه ايده المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي با هدف توجه به نيروهاي علمي كشور و ترغيب آنها به سوي نيازهاي سيستم سلامت شكل گرفته است، اظهار كرد: اين المپياد از آن جهت با ساير مسابقات علمي كشور متفاوت است كه توجه اصلي آن به بحث حل مسئله در تفكر خلاق و محفوظات علمي يا دانش صرف حفظيات فرد در آن اهميت زيادي ندارد.
وي افزود: با توجه به نظرات مختلفي كه در مورد نخبگي و سيستم استعدادهاي درخشان وجود داشت، بيشتر رويكردمان به سمت رويكرد وظيفه محور در طراحي اين المپياد بوده است، بنابراين افراد و سيستمهايي در اين المپياد در نظر گرفته شدند كه وظايف سازماني وزارت بهداشت را پوشش ميدهند و بر اين اساس المپياد در سه محور تقسيم بندي شد.
وي با اشاره به محورهاي استدلال باليني، تفكر علمي در علوم پايه و مديريت نظام سلامت، گفت: المپياد بر مبناي رشته، شغل و يا علم صورت نگرفته است بلكه بر اساس محور يا حيطه تقسيم بندي شده است. بنابراين در اين المپياد آزمونهاي دروس وجود ندارد بلكه حيطههاي مختلف وظايف است كه مورد توجه قرار گرفته است.
بررسي شيوههاي ارزشيابي تفكر خلاقانه در دنيا براي تدوين برنامه المپياد
دبير كميته علمي المپياد با بيان اينكه در طراحي اين برنامه تقريبا تمام شيوههاي ارزشيابي تفكر خلاقانه در دنيا بررسي شده است، تصريح كرد: بر اساس آن در اين سه حيطه يك شيوه ارزشيابي طراحي شده است كه در تمام اين شيوهها ارزشيابي مبني بر روشهاي حل مسئله است و مسئله محوري در هر پرسش مورد سوال قرار ميگيرد.
وي افزود: بر اين اساس گزينهها شبيه آزمونهاي چند گزينهاي نيست بلكه با استنتاج علمي و تفكراتي كه فرد بكار ميبرد بايد بهترين پاسخ را ميان پاسخها انتخاب كند،همچنين بايد پاسخهاي ديگر را بر اساس اولويت امتيازبندي كند.
دكتر اديبي با اشاره به هدف حيطه استدلال باليني در اين المپياد گفت: در اين حيطه هدف اين است كه دانشجويان با توجه به توانمندي تامين نيازهاي سلامت، در زمينههاي بيماريها، تشخيص، درمان و ... مورد آزمون قرار ميگيرند.
وي با تاكيد بر اينكه در حيطه تفكر علمي در علم پايه نوع فكر خلاقانه و دسته بندي كردن دانش و تبديل به طرح تحقيقاتي، استخراج سوالات، تعيين روشهايي براي اثبات و يا رد سوالات مورد توجه است، خاطر نشان كرد: در حيطه مديريت بيشتر افرادي شركت ميكنند كه علائق سيستمي دارند و در اين حيطه سوالات مديريت، رهبري و سازماندهي طراحي ميشود.
ممنوعيت شركت دانشجويان غير ايراني در المپياد
وي در خصوص مشمولين شركت در اين المپياد گفت: در اين دوره دانشجويان غيرايراني نميتوانند شركت كنند و فقط دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاههاي علوم پزشكي كشور مشمول شركت در اين المپياد ميشوند.
وي با اشاره به تخصيص امتيازات به برگزيدگان المپياد، گفت: كساني كه حائز رتبه شوند از امتيازات استعدادهاي درخشان يعني تحصيل در مقطع بالاتر بدون شركت در آزمون و استفاده از امتيازات براي تحصيل در مقطع بالاتر برخوردار ميشوند.
دبير كميته علمي المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي كشور در خاتمه با اشاره به امكان شركت برگزيدگان در دورههاي كوتاه مدت داخل و خارج از كشور، گفت: امكان عضويت برگزيدگان در بنياد نخبگان در حال پيگيري است.
٠٦:٤٥ ١٦/٠٢/١٣٨٨