٠٩:٥٩ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
با تضمين پيشگيري از هرگونه سوءگيري احتمالي در داوري‌ها؛
رييس مركزمطالعات وزارت بهداشت: آيين‌نامه ارزيابي فعاليت‌هاي نوآوري در آموزش علوم پزشکي ابلاغ شد
رييس مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از تصويب و ابلاغ آيين‌نامه ارزيابي فعاليت‌هاي نوآوري (دانش پژوهي) در آموزش علوم پزشکي به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي خبر داد.
دكتر نادر ممتازمنش در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه تدوين اين آيين‌نامه تعيين چگونگي مستند ساختن، ارزيابي جامع، دقيق و منصفانه و امتياز دهي به آندسته از فعاليت‌هاي نوآورانه و دانش پژوهي در زمينه آموزش علوم پزشکي است که در دانشگاههاي علوم پزشکي کشور انجام شده است، اظهار كرد: نتايج ارزيابي‌ها و امتيازات حاصل از اين فعاليت‌ها مي‌تواند به فراخور و بر اساس آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مربوطه در مراحل و مقاطع مختلف از جمله براي ارزيابي فعاليت‌هاي دانش پژوهي آموزشي ماده يك آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي مورد استفاده قرار گيرند.
وي با اشاره به چگونگي ارائه فعاليت‌ها، گفت: متقاضيان بايد مستندات، شواهد و مدارک لازم در زمينه فعاليت‌هاي مورد نظر را با تكميل فرم مربوطه به معاونت آموزشي دانشگاه ارائه كنند و در صورتيکه فعاليت نوآورانه مورد پذيرش اوليه قرار گيرد، مجريان بايد جزئيات فعاليت انجام شده را به نحوي که براي کليه جامعه آموزش علوم پزشکي مورد استفاده و قابل تکرار باشد، ارائه كنند.
وي با تاكيد بر اينكه‌ ارزيابي فعاليت‌ها بر اساس اصول علمي ارزشيابي دانش پژوهي و با توجه به مستندات ارائه شده در 6 محور انجام و امتيازات تعيين مي‌شود، خاطرنشان كرد: دارا بودن اهداف مشخص و از پيش تعيين شده، بررسي پيشينه و آماده سازي زمينه براي اجراي فعاليت، استفاده از روش‌هاي مناسب، ارائه نتايج مهم و قابل توجه، ارائه و معرفي مؤثر برنامه و يا فعاليت صورت گرفته و برخورد نقادانه با نحوه انجام فعاليت و نتايج حاصل از آن از محورهاي مورد نظر است.
ممتاز منش با بيان اينكه مرجع تأييد كننده فعاليت و تعيين امتياز در هر يک از دانشگاه‌ها كميته دانشگاهي ارزيابي فعاليت‌هاي نوآورانه آموزش علوم پزشکي است، تصريح كرد: اعضاي اين کميته بايد آموزش‌هاي لازم را در مورد چگونگي بررسي مستندات و داوري فعاليت‌هاي دانش پژوهي آموزشي طي كنند.
وي افزود: داوري اين فعاليت‌ها بايد توسط افراد خبره در امر آموزش علوم پزشکي انجام شود، بنابراين بايد تمهيداتي فراهم شود تا از هر گونه سوگيري احتمالي پيش گيري شود، به اين منظور ابتدا داوريها بايد حتي الامکان به گونه‌اي انجام شود که داوران از نام و مشخصات افراد انجام دهنده آن فعاليت بي اطلاع باشند و همچنين فرد ارائه دهنده مستندات مي تواند نسبت به اعلام نام دو نفر که بنا به دلايلي نمي‌خواهد جزو داوران ارزيابي کننده فعاليت ارائه شده توسط وي باشند اقدام كند، در اين صورت کميته موظف است براي امر داوري از افرادي به غير از افراد نام برده شده توسط مجري استفاده كند.
دكتر ممتازمنش در خصوص روند ارزيابي فعاليت‌هاي نوآورانه در سطح فراتر از دانشگاه، گفت: کميته دانشگاهي ارزيابي فعاليت‌هاي نوآورانه آموزش علوم پزشکي مي‌تواند نوآورانه بودن فعاليت‌هاي صورت گرفته را تأييد کند و سطح آن را تا حد دانشگاه تعيين كند، چنانچه بنا به تشخيص کميته مزبور فعاليت صورت گرفته در سطح كشوري يا بين المللي باشد، بايد مستندات مربوطه براي بررسي به نحو مناسب به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي وزارت بهداشت، ارائه شود.
وي با بيان اينكه مرکز بايد مستندات ارسالي را بررسي و نتايج آن را به دانشگاه مربوطه اعلام كند، تاكيد كرد: مرجع تاييد كننده فعاليت و تعيين امتياز در اين مرکز، كميته کشوري ارزيابي فعاليت‌هاي نوآورانه آموزش علوم پزشکي است.
وي با اشاره به بسترسازي براي انجام فعاليت‌هاي نوآورانه آموزشي، اظهار كرد: كميته‌هاي دانشگاهي و كشوري بايد به منظور توسعه كمي و كيفي فعاليت‌هاي نوآورانه و فراهم كردن زمينه و بستر مناسب براي انجام اين گونه فعاليت‌ها، راهكارهايي را براي حمايت و رفع موانع موجود در سطوح مختلف مصوب و اجراي آنها را از طريق مسئولين مربوطه پيگيري كنند.
وي در عين حال تصريح كرد: به منظور تقويت روحيه كار جمعي و ترويج فعاليت‌هاي نوآورانه، كميته‌هاي دانشگاهي مي‌توانند بنا به پيشنهاد معاون آموزشي دانشگاه براي مراكز و يا گروه‌هاي آموزشي كه بستر لازم را براي فعاليت‌هاي نوآورانه اعضاي خود فراهم كرده و يا از بيشترين فعاليت‌هاي نوآورانه نسبت به ساير مراكز و گروهها برخوردارباشند، بر اساس مستندات ارائه شده تشويق‌هايي در نظر گيرند.
ممتاز منش در خاتمه با تاكيد بر اينكه كميته‌هاي دانشگاهي بايد گزارش اقدامات انجام شده را هر6 ماه يك بار براي كميته كشوري ارسال كنند، اظهار كرد: كميته كشوري بايد گزارش فعاليت‌هاي نوآورانه كميته‌هاي دانشگاهي را بررسي و بازخورد لازم را ارائه كنند.
٠٨:٣٥ ٠٩/٠٣/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد