به همت پژوهشگران ايراني
سامانه كمك تشخيصي اختلالات رفتاري در كودكان و نوجوانان طراحي شد
سامانه كمك تشخيصي اختلالات رفتاري در كودكان و نوجوانان توسط پژوهشگران دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.
به گزارش سرويس پايان نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مونا دلاوريان، پژوهشگر طرح، شيوع اختلالات رفتاري را در كودكان و نوجوانان مدرسهاي در سطح جهان بين شش تا 10 درصد ذكر كرد و گفت: عدم تشخيص و درمان اين عارضه موجب طرد كودك از طرف والدين و همچنين دوستان وي ميشود، امري كه از دست دادن فرصتهاي زندگي و شغل و همچنين افزايش زمينه بروز بيماريهاي رواني را در بزرگسالي براي فرد در پي خواهد داشت.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به اهميت تشخيص به موقع و درمان اين بيماري، در اين طرح اختلالات اضطراب، افسردگي و اضطراب همزمان، نقص توجه، بيش فعالي و اختلال سلوك مورد توجه قرار گرفت.
دلاوريان علت انتخاب اين دسته از اختلالات را شباهت زياد نشانههاي آنها و همچنين كم توجهي به نشانههاي رفتاري كودكان مبتلاء در مدارس ذكر و اضافه كرد: در اين طرح با استفاده از الگوريتمهاي هوش مصنوعي دادههاي اطلاعاتي 200 كودك مبتلاء و سالم از چند مركز مورد بررسي و تحليل قرار گرفته و از يافتههاي آن در سامانه هوشمند بهرهبرداري شد.
وي ادامه داد: ما موفق شديم دقت متوسط تشخيص را به 97 و سه دهم درصد شامل دقت 100 درصد در تشخيص اضطراب، 100 درصد در اختلال افسردگي و 100 درصد براي نقص توجه و بيش فعالي برسيم.
پژوهشگر طرح اهميت اين سامانه نرمافزاري را در كمك به متخصص روان درماني براي افزايش زياد دقت در تشخيص ذكر كرد و گفت: دو هدف اصلي اين طرح، تمايز كودك سالم از بيمار و سپس تعيين نوع اختلال رفتاري بوده است كه هر دوي آنها نيز محقق شد.
بر اساس اين گزارش، از ملاكهاي تشخيص DSM4، مصاحبه تخصصي با والدين و كودكان و مشاهده براي تكميل پرسشنامههاي اختلال رفتاري و ورود آن به نرمافزار است.
اين طرح در قالب پاياننامه كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي با هدايت دكتر توحيد خواه و دكتر ديباج نيا از اساتيد دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است.
١١:٤٨ ٠٩/٠٤/١٣٨٨