با هدف تامين نياز پالايشگاههاي كشور
مبدل حراتي راكتورهاي واحد ايزوماكس به همت محققان ايراني ساخته شد
پژوهشگران كشورمان موفق به ساخت مبدل حرارتي راكتور ايزوماكس شدند كه با توجه به توان توليد برجهاي تقطير و ويژگيهاي اين نوع راكتور در سرويسهاي حساس تحت فشار و دماي بالا مانند واحدهاي هيدروكركينگ، ايزوماكس، فشردهسازي گاز، استخراج آمونياك و بخشهاي متعدد ديگر صنايع نفت، گاز و پتروشيمي كاربرد دارد.
مهندس علي ورمزيار، طراح مبدل حرارتي راكتور ايزوماكس در گفتوگو با خبرنگار فنآوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان يان كه «ايزوماكس» يكي از واحدهاي موجود در پالايشگاه نفت است كه در آن هيدروكربورهاي سنگين و نامرغوب باقيمانده از فرايند تقطير نفت (مانند نفت كوره و گازوئيل) به هيدروكربورهاي سبكتر و با ارزش افزوده بيشتر (مثل گاز مايع و بنزين) تبديل ميشود، اظهار كرد: مواد ورودي به اين واحد در واقع تهمانده برج تقطير است كه به علت سنگيني ، قابل تفكيك و جداسازي نيستند. در اين واحد محصولات خروجي نه تنها داراي ارزش افزوده بيشتر بوده ، بلكه از نظر حجمي نيزتا 15 درصد افزايش حجم پيدا ميكنند.
وي افزود: ته ماندههاي برج تقطير در هنگام خروج با يكديگرتركيب شده و محصولي بلا استفاده به نام ايزوفيد توليد ميكنند. اين محصول پس از ورود به «راكتور ايزوماكس» در اثر دو فرايند شيميايي، نيتروژن و گوگرد آن با هيدروژن، به ترتيب به گاز آمونياك و سولفيد هيدروژن تبديل ميشود. البته محصولات اين دو واكنش نيز پس از خروج از راكتور به قسمت تفكيك ارسال ميشوند. محصولات پالايش شده در اين قسمت از مرغوبيت بسيار بالائي نسبت به برج تقطير برخودار است.
ورمزيار تصريح كرد: خنك شدن محصولات خروجي راكتور، جهت ارسال به واحد تفكيك و پيشگرم خروجي برج تقطير جهت ورود به راكتور دو فرآيند اين مبدل به شمار ميرود.
وي ادامه داد: در اين مبـدل از يك طرف هيدروكربن و هيـدروژن با دماي 272 درجه سانتيگراد و فشار 194.63 barg وارد شده و در طرف ديگر باعث گرم شدن هيدرو كربورهاي اوليه تا دماي 211 درجه سانتي گراد و فشار 116.78 barg ميشود.
وي با اشاره به اين كه مهمترين و متمايزترين ويژگي و تكنولوژي به كار رفته در اين مبدل استفاده از يك رينگ رزوه شده ويژه (Lock-Ring يا Thread-Ring ) جهت نگه داشتن در پوش چنل (Channel Cover) و در نهايت حفظ فشار داخلي چنل است، افزود: اين تكنولوژي خلاقانه موجب حذف استفاده از فلنج و پيچ - مهره ( Stud Bolts ) جهت نگه داشتن در پوش چنل شده است.
ورمزيار درباره مزاياي اين مبدل توضيح داد: حذف مشكل هميشگي مبدلهاي رايج در تغيير شكل نامطلوب بولتهاي داخلي، جلوگيـري از ايجاد تنـشهـاي اضـافي ( Over Stressing) روي بولتهـاي فشــار دهنـده (Push Bolts)، هماهنگي گسكت آب بندي (محدود شده به ديافراگم ) در حركتهاي نسبي ديافراگم نسبت به چنل ، به علت انبساط حرارتي و در نتيجه تضمين آب بندي در طول شرايط نا پايدار حرارتي (Transient Condition) از مزاياي اين طرح محسوب ميشوند.
وي ادامه داد: در واقع در اين مبدل، بار ناشي از فشار هيدروستاتيكي توسط بدنه چنل تحمل مي شود، اين موضوع موجب طراحي چنلي نازك تر، به علت نداشتن ممانهاي خمشي ناشي از سيستم پيچي در لبههاي در پوش (فلنج) و در نتيجه كاهش قابل ملاحظه اندازه و وزن مبدل ميشود.
به گفته اين محقق، از ويژگيهاي منحصر به فرد اين مبدل، يكپارچه بودن تيوب شيت و چنل با هم است كه در واقع هيچگونه جوشي بين دو قطعه وجود نداشته و اين دو بخش مهم در مبدل در قالب يك قطعه ساخته شده است و همين امر به لحاظ شكل و ابعاد مشكلات زيادي را در حين توليد بوجود مي آورد.
ورمزيار در گفتوگو با ايسنا تصريح كرد: با توجـه به نياز كشور به توسعه پالايشـگاههاي بنزين و استفاده قابل توجه از تجهيزات تحت فشار بالا( نظير مبدل ساخته شده در اين طرح )، شايسته است موضوع بررسي صرفهجويي اقتصادي ساخت اين مبدل را علاوه بر مساله خودكفائي مورد توجه قرار گيرد. همچنين از نظر اقتصادي قيمت ساخت كامل نمونه طرح 512 ميليون تومان است اين در حالـي است كه قيمت تمام شده نمونه مشابه خارجي آن بيش از يك ميليارد و 428 ميليون تومان است. به عبارت ديگر نمونه ساخته شده داراي قيمتي تقريبا معادل يك سوم نمونه خارجي آن ميباشد.
وي خاطر نشان كرد: از آنجا که تا کنون اين گونه مبدلها با توجه به حجم، اندازه، وزن، فشار کاري، دما و نوع سرويس آن در داخل کشور ساخته نشده و نمونههاي موجود تماماً ساخت کشورهاي پيشرفته و داراي سابقه چندين ساله در اين زمينه است و از طرف ديگر در شرايط کنوني کشـور و تحريمهـاي اعمال شده در اين بخش، ساخت اين مبدل در داخل کشور علاوه بر جلو گيري از خروج مقدار بسيار زيادي ارز از کشور، موجب ترويج نوآوري و شکوفايي هر چه بيشتر در صنعت كشور و موجب افتخار در بومي سازي آن است.
گفتني است، طرح مهندسي و ساخت مبدل حرارتي راكتور ايزوماكس با همكاري شركت پالايش نفت اراك در شركت ماشين سازي اراك اجرا شده است.
١٢:٢٨ ٢٤/٠٤/١٣٨٨