دراختتاميه همايش طريق جاويد؛
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي: واقعگويي و اغراقگريزي از ويژگيهاي اخلاقي امام(ره) بود
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، گفت: در دورهاي که برخي با پيچيدهگويي سعي داشتند تراز دانش خود را بالا ببرند و رمزگذاريها و رمزپردازيها در کلام را از دانش برتر خود ميدانستند، امام خميني(ره) به سادگي و بيتکلف سخن ميگفتند.
به گزارش سرويس صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، سعيد پورعلي در مراسم اختتاميه چهارمين اردوي طريق جاويد در مشهد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: سيطره اخلاق فقط بر اعضاء و جوارح بدن انسان نيست بلکه سيطره اخلاق بر روح انسان نيز وجود دارد؛ به عبارت ديگر اخلاق بر نفسانيات انسان نيز سيطره دارد و روح انسان نيز متاثر از گزارههاي اخلاقي است. اخلاق روحي در مقابل اخلاق جوارحي، اخلاقي است که به عالم ذهن و معرفت متصل ميشود.
وي افزود: اخلاق بر تمام جوانب شخصيتي انسان تاثيرگذار است. استدلالي بودن باورها و عقايد يکي از اصول اساسي اخلاق است. از نظر اخلاق اسلامي براي هر موقعيت اجتماعي، اخلاق متناسب خود تبيين شده است. از اين رو هم فکر، عقيده و هم اعضا و جوارح بايد در سيطره اخلاق باشد.
پورعلي ضمن تاکيد بر گستره فردي و اجتماعي اخلاق در سيره و انديشه حضرت امام خميني(ره)، به ويژگيهاي مکتب اخلاقي امام(ره) اشاره کرد و گفت: اخلاق در بينش امام(ره) داراي جامعيت بود و ايشان باور داشتند که اخلاق بر رفتار دروني و رفتار بيروني تاثيرگذار است.
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، واقعگويي و اغراقگريزي را از ديگر ويژگيهاي اخلاقي امام(ره) عنوان کرد و گفت: امام خميني(ره) در برابر هر شنوندهاي توان و ظرفيت فکري او را در نظر ميگرفت و در بيان خود واقعبينانه و سنجيده عمل ميکرد که اين نيز برگرفته از سيره اهل بيت(ع) است؛ ايشان با همه به يک زبان صحبت نميکردند؛ با هر شخصي به گونهاي صحبت ميکردند که براي او قابل فهم باشد که البته اين شيوه تبليغ پيامبر اکرم(ص) بود.
پورعلي افزود: از ديگر ويژگيهاي اخلاقي ايشان ميتوان به ياسزدايي، نکتهسنجي و ريزبيني و توجه به اصول اخلاقي اشاره کرد.
وي با اشاره به آفت دامنگير عرفانهاي کاذب در حوزه اخلاقي وعرفاني، گفت: اين آفتي است که فرد را از جامعه جدا ميکند و او را وارد عوالمي ميکند که يکي از مشخصههاي آن قطع رابطه با محيط اطراف است ولي امام(ره) انسان و اخلاق را در متن جامعه ميخواست.
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي خاطرنشان کرد: امام خميني(ره) همواره باور خود را به جامعه تزريق ميکرد و مردم نيز ميپذيرفتند، متاسفانه در آن زمان بسياري از نوشتههاي اخلاقي، اخلاق را در سطح فردي بيان ميکردند. اما امام(ره) بر اصول اخلاقي در زندگي فردي توجه و حاکميت داده بود و آن را در زندگي اجتماعي نيز به عنوان الگويي موفق تسري ميدادند.
وي با اشاره به ديدگاه امام(ره) در رابطه با محوريت اخلاق در جامعه دانشگاهي، گفت: امام(ره) در برابر آنها که ميگفتند بين علم و ايمان يا علم و اخلاق تناسبي ندارد ايستادگي ميکردند و همواره ضمن تاکيد بر تحصيل علم، موضوع تذهيب اخلاق را نيز مطرح ميکردند.
پورعلي با اشاره به اينکه علم دايره تواناييهاي ما را افزايش ميدهد، گفت: امام خميني(ره) به همين علت تزکيه انسان را به موازات تعليم مورد توجه قرار ميدهد. به عبارتي تعليم، انسان را توانمند مينمايد و تزکيه تعيين ميکند که کجا وارد شويم و کجا وارد نشويم.
معاون فرهنگي جهاددانشگاهي مباني فکري حضرت امام(ره) در حيطه اخلاق را بر پايه دو اصل اخلاص و قيام براي خدا ذکر کرد و افزود: مبارزه با خودخواهي و قيام براي مبارزه با نفس از مباني اخلاقي امام خميني(ره) است.
وي همچنين توصيههاي اخلاقي امام(ره) به دانشجويان را داشتن هدف در تعليم و تربيت، کوشش در راه تحصيل علم و کاربرد علم در حيات انسانها در جهت بالابردن کيفيت زندگي مردم عنوان کرد.
پورعلي در خاتمه در خصوص مسووليتهاي اخلاقي دانشجويان از ديدگاه امام(ره) نيز به مواردي همچون دور کردن نا اميدي و حفظ نشاط علمي، مسووليت دانشجويان نسبت به جامعه، بيدارسازي و آگاهسازي، دفاع از اسلام و عدالت، مقابله با انحراف و منحرفين و التزام به احکام اسلام اشاره کرد.
١٤:٠٤ ٢٥/٠٥/١٣٨٨