١٨:٢٩ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
درباره‌ي رشته‌ي فناوري رسانه‌اي چه مي‌دانيد؟

تکنيک رسانه‌ها يا مديا تکنولوژي رشته‌ي درسي‌ از زير مجموعه‌هاي رشته‌هاي فني-الكترونيک است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بلاگر http://www.eprsoft.com به معرفي رشته‌ي فناوري رسانه‌اي پرداخته و آورده است: به هدف اين رشته پرورش متخصصيني است که بتوانند رابطه بين متخصصين مختلف رسانه‌هاي نوين را تسهيل کنند. متخصصيني مانند برنامه نويس، طراح گرافيک، محقق اجتماعي و متخصص فني و سخت افزاري.
براي رسيدن به چنين هدفي مهندس رسانه‌ها بايد از همه اين تخصص‌ها سررشته داشته و بتواند با معيارهاي اين تخصصها اطلاعات و دانش روز را دنبال و بررسي کند.
با توجه به گستردگي علوم رسانه‌اي و تغيير روزافزون تکنولوزي مهندس رسانه‌ها نقش متخصص روابط عمومي را در دنياي فني رسانه‌ها بر عهده دارد. اين گستردگي زمينه بسيار پهناوري دارد از ساختن بازيهاي کامپيوتري تا ساختن برنامه‌هاي آموزشي تا طراحي و ساخت سيستم‌هاي صوتي و تصويري و نوري و طراحي و ساخت برنامه‌هاي پرزنتيشن و ساخت انيميشن و طراحي و ساخت فيلمهاي سه بعدي و گرافيکي تا تحليل و بررسي و تحقيق در مورد استفاده
کننده‌هاي مختلف برنامه‌هاي مختلف و ...
اين رشته تاريخه طولاني ندارد. حدود ‌٨ سال پيش براي اولين بار در انگلستان و بعد در آلمان و هلند و بقيه کشورهاي اروپايي تاسيس شده است.
محتواي درسي
تکنيک رسانه‌ها يک رشته چهار ساله است که دو سال اول به آموزش پايه‌هاي درسي (تئوري و عملي ) پرداخته
مي‌شود و دو سال دوم درس‌هاي تخصصي.
بعد از به پايان رساندن دو سال اول و قبول شدن واحدهاي مشخص درسي دوره کاراموزي شش ماه شروع مي‌شود. بعد از آن بين سه شاخه بازي‌هاي کامپيوتريف صدا و تصوير و انسان و کامپيوتر يک شاخه انتخاب مي شود و نيمه اول سال چهار دانشجو مي‌توانند در هر دانشگاه و موسسه آموزشي به مدت شش ماه درس بخوانند و ترم آخر باز دوره شش ماه کار تحقيقاتي يا پروزه‌اي براي پايان تحصيل.
واحد‌هاي درسي به شش شاخه اصلي تقسيم مي‌شوند: برنامه نويسي: يافا – اکشين اسکريپت- ها ت ام ال- ليگون- اس کو ال و...
الترونيک: سخت افزار کامپيوتر- سيستمهاي صوتي- سيستمهاي تصويري
رياضي و فيزيک: گرافيک ها- موجها- صدا و تصوير در دنياي الالوگ و ديجيتال
مديريت و بازاريابي: مديرت- بازاريابي
نرم افزارهاي رسانه‌اي:
Dreamweaver-Photoshop-Illustrator-Flash-adobe Audition-adobe Priemere-Director-Cubase-Blok-
عمومي: خلاقيت، سوال و پاسخ، پرسنتشن، تحليل و بررسي پروزه، برنامه ريزي، گزارش نويسي، تاريخ انيميشن تاريخ رسانه، تاثير رسانه در فرهنگ، انديشه فلسفي، تاثير ماشين بر انسان و تاثير انسان در طراحي ماشين
آينده شغلي
براي يک متخصص رسانه‌ها در سالهاي آينده در شرکتهاي مختلف شغلها و مسئوليتهاي بسياري در نظر گرفته خواهد شد، چراکه هر روزه نياز به وجود چنين متخصصي در شرکت حتي شرکتهاي غير رسانه‌اي محسوس‌تر مي شود.
تکنيک رسانه‌ها رشته‌ايست متمرکز بر تکنيکي که براي انتقال پيام دانش و اطلاعات استفاده مي‌شود. اين ابزار در موقعيت‌هاي بسيار متفاوتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. به طور مثال: - ارتباطات داخلي شرکت يا سازمان ايترانت
- رسانه‌هاي جمعي اينترنت/ تلويزيون/ راديو
- بورس و بازاريابي اينترنت
- سرگرمي بازيهاي کامپيوتري، ابزارهاي صوتي و تصويري و تلويزيون و راديو
- آموزش تکنيک شبيه سازها (سيمولاتورها) (به طور مثال در سيستم هوايي)
همه اين ابزارهاي تکنيک رسانه‌ها بر اساس رابطه آنها با انسان بررسي مي‌شوند. انسان به عنوان ناظر اطلاعات و
تجربه‌گر سيستم‌هاي آموزشي و واکنش دهنده در محيط کاري يک متخصص رسانه ها مورد توجه خاص قرار دارد.
يک متخصص رسانه‌ها ديدي گسترده‌تر و چند بعدي نسبت به اين ابزار دارد.
او بايد بتواند ابزارها را در موارد زير تحليل و بررسي کند:
- استفاده از ابزار
- انسان ( به عنوان ناظر و تجربه گر و واکنش دهنده)
- تکنيک ( تکنيک‌هاي الکترونيک و نرم افزاري)
- طراحي اطلاعات و ابزاري که انسان به وسيله ان اطلاعات را به دست مي‌آورد.
يک متخصص رسانه‌ها مي‌تواند براي يک شرکت به عنوان يک رئيس پروزه بسيار جذاب باشد. متخصص رسانه‌ها به علت دانش گسترده‌اش در زمينه‌هاي مختلف و ديد چند بعدي در زمينه تکنيک و واکنشهاي انساني در مقابل تکنيک و روشهاي کاري گروهي و تلفيق دادن تکنيک و طراحي و البته توانايي بازاريابي مورد بسيار مناسبي است براي راهنمايي و هم سو کردن يک گروه. البته او مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف هم نقش يک متخصص خاص را داشته باشد. به طور مثال در زمينه‌هاي: الکترونيک و نرم افزار و طراحي اطلاعات و ابزارها و بررسي مخاطبان به عنوان ناظران تجربه کنندها و واکنش دهنده‌ها .
محيط کاري
متخصص رسانه‌ها در دو نوع شرکت مي تواند کار کند. يک در شرکتهاي رسانه‌اي که به طور مستقيم توليد رسانه‌اي دارند و يا خدمات رسانه‌اي ارائه مي‌کنند. دو شرکتهايي که کالا و يا خدمات رسانه اي توليد نمي‌کنند، ولي در بخش روابط عمومي شرکت و يا در يک پروزه بزرگ به متخصص رسانه‌ها احتياج دارند... .
نويسنده‌: سارا محمدي

٠٩:٠١ ١٤/١٢/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد