يك استاد دانشگاه :
اقتصاد با توليد فرهنگي ارتباط مستقيم دارد
اقتصاد با توليد فرهنگي هر كشوري ارتباط مستقيم دارد و باز توليد فرهنگي بايد از پويايي لازم برخوردار باشد .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ،"دكتر جمشيد عدالتيان"، كارشناس اقتصادي و استاد دانشگاه در گفتگو با ستاد خبري دومين همايش نقش تبليغات شهري در ارتقاي سطح فرهنگي شهروندان, با بيان اين مطلب گفت: تهران به دليل نوآوريهاي تكنيكي و شهري پيشتاز براي فنآوري هاي جديد است كه وظيفه آن خلق فرهنگي تازه است. به عنوان مثال ايستگاه هاي مترو فرهنگي است كه از پديده اقتصاد به وجود آمده و باز توليد فرهنگي را در خود جاي داده است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه تبليغات بايد به سمت تبليغات جنجالي سوق پيدا كند، اظهار داشت: اگر تبليغات ما بتوانند در عين حال كه اقتصادي هستند، پيام فرهنگي هم داشته باشند , موفق عمل كرده ايم. اما متاسفانه برخي تبليغات جنجالي به جاي اينكه پيام رسان خوبي باشند, بيشتر مبالغهآميز هستند و فرهنگ مصرف و آرامش را از شهر ميگيرند، در صورتي كه تبليغات بايد جزئي از زندگي شهري باشد و هماهنگي و هارموني لازم با محيط را دارا و در فضاهاي ازدحام خيز ,آرامش بخش باشد .
اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه تابلوهاي شهري استاندارد نيستند، افزود : استاندارد نبودن تابلوهاي شهري نه تنها شكل و معماري شهري را به چالش مي كشاند، بلكه يك سر در گمي خاصي را براي مخاطب ايجاد مي كند , در صورتي كه اين تابلوها بايد در خدمت مردم باشد .
عدالتيان در خاتمه خاطر نشان كرد: تابلوهاي تبليغاتي در هر منطقهاي كه نصب مي شود، بايد بخشي از درآمد حاصل از آن به لحاظ رفاهي براي مردم همان منطقه صرف شود .
لازم به ذكر است, فرهنگ سراي هنر دومين همايش نقش تبليغات شهري در ارتقاي سطح فرهنگي شهروندان را با مشاركت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران , سازمان زيبا سازي شهر تهران , انجمن صنفي كانون هاي تبليغاتي استان تهران و انجمن طراحان گرافيك ايران، ساعت 16 روز يكشنبه 21 اسفند در اين فرهنگ سرا برگزار مي كند.
١٦:٤٦ ١٥/١٢/١٣٨٤