در دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي و بر اساس يافتههاي يك پژوهش مطرح شد:
وجه فرهنگي تبليغات در ايران مورد توجه خاص است
يك استاد دانشگاه ضمن بيان نتايج تحقيقخودگفت: مباحثي همچون:پرهيز از ابتذال فرهنگي، رعايت پوشش، توجه به خط و زبان فارسي و ممنوعيت به كارگيري الفاظ بيگانهاز موارد عمدهاي است كه در وجه فرهنگي تبليغات تجاري ايران مورد توجه بسيار قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، محمدرضا رسولي محقق و مدرس علوم ارتباطات اجتماعي دانشگاه آزاد در دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي به نتايج حاصل از تحقيق خود با عنوان "بررسي تطبيقي قوانين و مقررات تبليغات ايران با كشورهاي ارمنستان،چين و انگلستان" پرداخت و گفت: امروز تبليغات به عنوان يك نهاد ارزش گذار مطرح شده كه سطح نفوذ و تاثير زيادي دارد به گونهاي كه حجم در گردش 500 ميليارد توماني در ايران را به خود اختصاص داده است.انگلستان هم با حجم 17 ميليون پوندي سرمايه در گردش مربوط به بخش تبليغات مؤيد اين امر است.
اين محقق ارتباطات با بيان اينكه قوانين و مقررات مربوط به بخش تبليغات يا بسيار وجهتساهل و تسامح و يا بسيار سخت گيرانه دارند، به تعدد قوانين و مقررات در كنار خلاءهاي قانوني مربوط به اين بخش در ايران اشاره و تصريح كرد: شيوهها و قوانين تصويب شده در مورد حمايت از كودكان،نوع حمايت قانوني از جنسيت و زنان،قوانين مربوط به رقابت سالم اقتصادي و نقش هويت فرهنگي از موارد موردنظر اين تحقيق بود. بر اساس يافتههاي اين تحقيق انگلستان با 37 مورد قانون در مورد حمايت از كودكان و 33 مورد براي رعايت بهداشت رتبه اول را كسب كرد.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات به مقررات راديو و تلويزيون و تبليغات تجاري در حمايت از كودكان اشاره و تصريح كرد: در مورد حمايت جسمي، همه كشورها قوانين مشخص داشته و با هم برابرند. ولي در مورد حمايت از آسيبهاي رواني اينگونه نبوده و قوانين كشور انگلستان در اين مورد قابل توجه است.
رسولي به مقايسه قوانين با موضوع زنان و جنسيت در عرصه تبليغات پرداخت و گفت: در قانون كشور انگلستان ترجيح جنسي بين زنان و مردان در عرصه تبليغات منع شده است. در قوانين ايران هم دو قانون در منع استفاده ابزاري از زنان در تبليغات ديده ميشود. البته صدا و سيماي ايران با 8 اصل در اين مورد قوانين ديگري را نيز به اين مجموعه افزوده است.
وي به قوانين با موضوع سلامتي و بهداشت درعرصه تبليغات اشاره و تصريح كرد: در قوانين انگلستان اين موضوع يك ضميمه از پنج ضميمه حقوق اين كشور را به خود اختصاص داده است.
وي همچنين در مورد توجه به هويت فرهنگي در قوانين تبليغاتي كشورهاي مورد بررسي در اين تحقيق اشاره و تاكيد كرد: آگهي به مثابه ايجاد كننده يك ارزش در جامعه از اهميت زيادي برخوردار است. در ايران به اين امر در بعد كمي توجه زيادي شده و بيشترين قوانين به اين موضوع اختصاص يافته است.
وي تاكيد كرد: توجه به خط و حفظ زبان فارسي و ممنوعيت به كارگيري الفاظ بيگانه را ميتوان از اهم اين قوانين برشمرد.
همچنين مباحثي همچون پرهيز از ابتذال فرهنگي و رعايت پوشش از قوانين ديگري است كه در وجه فرهنگي تبليغات تجاري در ايران مورد توجه بسيار قرار گرفته و اجرا ميشود.
رسولي ملاحضات و كنترلهاي قانوني در مورد حقوق كودكان در برابر تبليغ كالاها و فرآوردههاي غيرمغزي، فرآوردهاي دارويي، استفاده از سمبلهاي ملي و عدم استفاده از افراد و سمبلهاي بيگانه را از اهم موضوعاتي برشمرد كه بايد در امر قانون گذاري در حيطه تبليغات ايران مورد توجه و بازبيني قرار گيرند و در پايان گفت: موضوع رقابت اقتصادي شركتهاي توليدي داخلي كم توان با شركتهاي خارجي و نحوه دفعات پخش آگهيها به ويژه در ميان برنامهها از ديگر خلاءهاي قانوني است كه بايد به آن پرداخت.
همچنين چالش ديگر قوانين تبليغاتي لازم در مورد ورود كشور ما به سازمان WTO است كه بايد اين قوانين هم وضع شوند.
١١:٤٧ ٢٥/٠٩/١٣٨٤