نشست «زيباشناسي قرآن - زيباشناسي هنرها» در قم برگزار شد
«براي دين و هنر در انديشهي بشريت، تاريخي نميتوان سراغ گرفت»
نشست يكروزه زيباشناسي قرآن - زيباشناسي هنرها با حضور انديشوران و فرهيختگان و همچنين دكتر يارمحمدي - مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست، حجتالاسلام سبحاني - معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم - به مشابهتهاي فراوان ميان دين وهنر، اشاره كرد و گفت: اين شباهت بين عرصههاي دين و ساير مقولهها كمتر ديده ميشود.
وي افزود: براي عرصههاي مختلف دانشي و معرفتي ميتوان تاريخي درنظر گرفت، اما مقولهاي كه براي آن تاريخي در فرهنگ و انديشه بشريت نميتوان سراغ گرفت، دين و هنر است. تاريخ بشريت از آغاز با ديانت و دينورزي همراه بوده، چنانكه، تاريخي براي هنر و هنرورزي نميشود درنظر گرفت.
او افزود: مقوله هنر مسألهاي است كه در ذات و بنياد انسان نهفته است.
وي خاطرنشان كرد: قرآن بهعنوان مجموعه الهي و تنها كتابي است كه آنرا نازلشده در عرصه حيات بشري ميتوان دانست، و ازسوي ديگر به مقوله زيباشناسي در هنر توجه ميشود؛ لذا بر آن شديم تا اين دو مقوله را در اين نشست مورد بحث قرار دهيم.
وي اظهار اميدواري كرد، اين نشست، سرسلسله مطالعاتي شود كه در آينده نزديك، حوزه معرفتي ما را بتواند سيراب كند.
در ادامه حجتالاسلام مهدوي راد درباره وجوه زيباشناختي قرآن گفت: از اهم مسؤوليتهاي متفكران شناخت سنت و فرهنگ ديرين و ارزشها و آموزههاي مهم نهفته در ميراث كهن پس از بازسازي و شناخت و بروز ساختن آن و عرضه به جستوجوگران است.
وي گفت: مجموعه بحثهاي عالمان ما بيش از هر چيزي در مقوله پژوهش از اعجاز و مانندناپذيري قرآن قرار نشات گرفته است.
اين پژوهشگر حوزه، با اشاره به تقسيمهاي شهيد مطهري در زيبايي گفت: زيبايي به دو نوع حسي و معنوي تقسيم ميشود، و يكي از عوامل جهاني كردن قرآن عامل زيبايي آن است، يعني اوج فصاحت و بلاغت و نوع عرضه حقايق.
او گفت: خاستگاه اعجاز هم بخش بينالادياني و بخشي بينالمذاهبي است و تقريبا از نيمه دوم قرن دوم، مباحث اعجاز قرآن را در نوشتههاي متفكران ميبينيم.
مهدوي راد افزود: در اواسط قرن شش، آنچه كه در حوزه اعجاز داريم، با بحث زيباشناسي مرتبط است؛ يعني عالمان ابتدا وقتي از اعجاز سخن بردند، به فصاحت و بلاغت و نظام ارگانيك آن توجه كردند.
وي با بيان اين مطلب كه قرآن اوج زيبايي و هنر است، گفت: نكتهاي كه به شيوه بيان قران برميگردد، ايجاد دگرگوني در درون است، يعني اين آيهها با آهنگ خود، دل را ميلرزاند و مجذوب ميكند.
وي از جمله جلوههاي قران را قصههاي قرآن دانست و گفت: اين قصهها در زمينه هنري در اوج خود قرار دارند.
او در پايان خاطرنشان كرد: ميراث كهن ما، سرچشمهها و منابعي بسيار قابل توجه در اين زمينه دارند كه منتظر بازشناسي بازشناختن و عرضه كردن آن است.
وي اظهار اميدواري كرد اين نشست مقدمهاي براي رفتن به سوي زيباشناختي قران و شناساندن وجوه و ابعاد زيبايي آن باشد.م/د
١٦:٤٦ ٢١/١٢/١٣٨٤