به همت دانشگاه صنعتي شريف
نخستين دوره مسابقات ملي «طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين» برگزار ميشود
نخستين دوره مسابقات ملي «طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين» (NUDC) با هدف كشف استعدادهاي خلاق دانشجويان و گسترش فرايند ارتباط با صنايع هوايي كشور به همت پژوهشكده شهيد رضايي دانشگاه صنعتي شريف و با همكاري اساتيد دانشكده هوافضا برگزار ميشود.
روحالله شافعي، مدير اجرايي اين مسابقات به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: مسابقه طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين، مسابقهاي ملي و منطقهيي - مشابه مسابقات علمي و فنآوري رايج در دنيا - است كه قرار است با حمايت مسئولان، همه ساله برگزار شود.
هدف از اين مسابقه تحريك جامعه علمي و مهندسي دانشجويي كشور به خلق و يا به كارگيري صحيح زمينههاي مختلف طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين از جمله شكل و ساختارهاي وسايل پرنده، به كارگيري مواد و روشهاي ساخت، به كارگيري موتورهاي كوچك، پيادهسازي و يا ابداع روشهاي هدايت و پيادهسازي سيستمهاي كنترل است.
وي خاطرنشان كرد: هواپيماي بدون سرنشين هدايت پذير از دور در موارد متعدد مانند تصوير برداري، نقشهبرداري، عمليات آتش نشاني، كنترل خطوط نفت، برق و مخابرات، نظارت بر ترافيك بزرگراهها، انجام عمليات رله، بازرسي از جنگلها و منابع طبيعي، بررسيهاي هواشناسي، حمل بستههاي سبك، جستجو و نجات در زمان بروز زلزله و ... كاربرد دارد.
شافعي تصريح كرد: مسابقات ملي طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين هر ساله و در سه مرحله برگزار ميشود كه در هر مرحله شركت كنندگان از از نظر قدرت پيادهسازي و به كارگيري سيستمهاي شناخته شده و يا ابداعات جديد مورد ارزيابي قرار ميگيرند.
به گفته مدير اجرايي نخستين دوره مسابقات ملي طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين، بعد از ثبت نام از داوطلبان و بررسي شرايط تيمها، تا اول خرداد ماه، فرصت دارند تا طرح خود را در اختيار هيات داوران (عدهاي از اساتيد دانشگاه) قرار دهند. بعد از انتخاب طرحهاي برتر، گروههاي انتخاب شده با امكاناتي كه پژوهشكده شهيد رضايي در اختيارشان قرار ميدهد، طي 100 روز ( تا اوايل شهريورماه) فرصت دارند تا مدل غير پروازي پرنده (prototype) را ساخته و تحويل هيات داوران دهند. بعد از انتخاب تيمهاي برتر، فرصت ديگري در اختيار تيم ها براي ساخت نمونه پروازي در نظر گرفته مي شود. در انتها، تيمها پرندههاي خود را در روز مسابقه (اوايل بهمن ماه) براي رقابت با يكديگر آماده كرده و تستهاي طراحي شده توسط كميته علمي را بر روي پرندههاي خود به نمايش ميگذارند.
شافعي تصريح كرد: از آنجا كه هدف از اين مسابقه رسيدن به پرندهاي واقعي است كه با اندك فرآيند بهينه سازي ما را به پرنده هدف برساند، لذا سعي ميشود با تقبل هزينهها و تسهيل دست يابي شركت كنندگان به بخشهاي پيچيده و پرهزينه، كار را براي گروهها ساده تر كنيم. لذا تيمهايي كه در هر مرحله امتياز لازم را كسب كنند، هزينه و امكانات مرحله بعد را دريافت خواهند كرد و وسايلي چون موتور، راديو كنترل، و سروو موتور در اختيار تيمها قرار ميگيرد و فضايي كارگاهي در دانشگاه براي تيمها ايجاد خواهد شد.
مدير اجرايي مسابقات NUDC درباره ويژگيهاي پرنده هدف به ايسنا گفت: هواپيما بايد به گونهاي طراحي و ساخته شود كه بار قابل حمل هواپيما در محل مركز ثقل در بدترين و بهترين شرايط پروازي 2 تا 5 كيلوگرم، بار قابل حمل در دورترين نقطه از مركز ثقل در بدترين و بهترين شرايط پرواز 1 تا 3 كيلوگرم، نوع موتور (پيستوني يا الكتريكي) و نوع نصب موتور (داخل يا خارج از بدنه) دلخواه، تعداد موتور حداكثر دو عدد، شعاع عمليات (برد در يك مسير مستقيم رفت و برگشت در بدترين و بهترين شرايط آب و هوايي) 4 تا 12 كيلومتر، مداومت پروازي در بدترين و بهترين شرايط پروازي 30 تا 60 دقيقه، سرعت كروز در بدترين و بهترين تركيب انتخابي هواپيما 60 تا 120 كيلومتر بر ساعت، سقف پرواز عملياتي هواپيما از 50 متر تا 3000 متر بالاي سطح زمين باشد.
وي از ديگر ويژگيهاي هواپيماهاي مسابقه را بقا پذيري در صورت از دست دادن موتور، قابليت سوخت گيري و تخليه سوخت اضافي، قابليت بسته بندي و حمل توسط حداكثر سه نفر، قابليت مونتاژ توسط حداكثر دو نفر با ابزار عادي و تعميرپذيري هواپيما عنوان كرد.
شافعي با بيان اين كه هر تيم شركتكننده مي تواند از حداقل چهار و حداكثر هشت نفر تشكيل شود، خاطرنشان كرد كه حداقل دو نفر از اعضاي هر تيم در هر مرحله از مسابقه بايد دانشجوي يكي از مقاطع تحصيلي دانشگاههاي كشور باشند.
مدير اجرايي نخستين دوره مسابقات ملي طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين در پايان با دعوت از تيمهاي علاقمند به ثبت نام در مسابقات تا 25 اسفندماه جاري خاطرنشان كرد: علاقمندان ميتوانند براي كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام به سايت مسابقات به نشاني http://www.nudc.ir مراجعه كنند.
١٣:٣٤ ٢٣/١٢/١٣٨٤