١٣:٣٢ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
رييس سازمان سنجش آموزش كشور:
جزئيات نظام پذيرش جديد دانشجو اعلام شد

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس صبح امروز در نشست روساي دانشگاه‌ها حسين رحيمي گفت: از سال 1349 زمان آغاز برگزاري آزمونهاي متمركز ورودي دانشگاه‌ها، چارچوب علمي و فني كارشناسي مصوب مراجع قانوني در اين رابطه وجود ندارد.
وي افزود: با تصويب اين چارچوب ضوابط كلي، راهبردها و سياستهاي اصلي آزمونهاي ورودي طراحي مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه طرح ساماندهي كنكور از سه بخش علمي، پذيرش و سياستها و راهبردها تشكيل شده است، گفت: در بخش سنجش علمي جداسازي سنجش از پذيرش دانشجو به عنوان يك اصل طراحي شده است.
رييس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به اينكه با طرح جديد كنكور و برگزاري آزمونهاي ملاكي، تنش و رقابت كنكور كاهش مي‌يابد، اظهار كرد: احتساب سوابق تحصيلي داوطلبان در مرحله سنجش ضروري است، ولي هنوز در مراجع قانوني تصويب نشده است چرا كه نمي‌توان به سوابق تحصيلي دوره چهار ساله دبيرستان براي پذيرش در مقطع كارشناسي و سوابق داوطلب در دوره چهار ساله مقطع كارشناسي براي ورود به مقطع كارشناسي ارشد بي اعتنا بود.
وي با تاكيد بر اينكه كنكور فعلي تنها پيشرفت تحصيلي داوطلب سنجيده مي‌شود، گفت: سنجش توانايي‌هاي ذهني و مهارت‌ها و استعداد داوطلبان، بخش ديگر اين طرح را به خود اختصاص داده است.
رييس سازمان سنجش با اشاره به اينكه پذيرش مفيد و پذيرش آزاد بخشي از طرح ساماندهي كنكور است، افزود: در صورت وجود ظرفيت و يا عدم وجود ظرفيت در دانشگاه‌ها ضابطه و قيدي براي شركت در مراحل سنجش و پذيرش و مواد نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه از امسال سوابق تحصيلي داوطلب نيز در كنكور اعمال مي شود، گفت: ضوابط پذيرش دانشجو به دو صورت كشوري و محلي در اين طرح پيش بيني شده است كه در اين راستا شوراي گسترش آموزش عالي بايد با دسته‌بندي دانشگاه‌ها از نظر امكانات آموزشي، پژوهشي و رفاهي شرايطي را براي اعمال سياستهاي پذيرش دانشجو فراهم كند.
بوي همچنين با اشاره به اينكه بايد پذيرش دانشجو در برخي از رشته‌هاي خاص به صورت كشوري اعمال شود، گفت: در اين طرح پذيرش دانشجو در رشته‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد پيوسته دولتي به سمت كشوري شدن و در ساير رشته‌ها به سمت بومي‌تر شدن حركت مي‌كنند.
رييس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: در سياست سند جديد هيچ محدوديتي براي شركت در آزمونهاي سراسري وجود ندارد و تنها در برخي رشته‌ها قيودي خاص در نظر گرفته مي‌شود.
وي ادامه داد: ايجاد سازگاري بين پذيرش و نياز اجتماعي، نقش پذيري اساسي دانشگاه‌ها در پذيرش دانشجوي خود، تنوع بخشي به شيوه‌هاي پذيرش، توجه به تفاوت ماموريتهاي دانشگاه‌هاي مختلف در پذيرش، توجه به تنوع از يك سو و نابرابري استان‌ها از سوي ديگر برخي از اين دستاوردهاست.

١٤:٥٢ ٢٦/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد