٠٧:٢٧ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
بيشتر بنگاه‌‏هاي اقتصادي تمايلي به ورود در حوزه تجارت الكترونيك ندارند

فرهنگ ريسك گريزي و تقليد در مردم موجب شده كه تمايل كمتري براي ايجاد و استفاده از تجارت الكترونيكي و سرمايه‌‏گذاري بر روي آن داشته باشند.
دكتر اسفيداني ، پژوهشگر بازاريابي الكترونيك ، درگفت و گو با خبرنگار ايلنا ، با اشاره به مطلب فوق ، اظهار داشت: در حال حاضر قانون تجارت الكترونيكي در ايران به تصويب رسيده و پروژه‌‏هاي مطالعاتي مورد نياز آن نيز انجام شده و براساس آن مي‌‏توان به پيشرفت‌‏هاي قابل قبولي دست يافت.
وي ، افزود: مطالعاتي كه در خصوص تجارت الكترونيك و قانون تجارت الكترونيك در ايران انجام شده ، نشان دهنده تاثير مثبت اين قانون بر تجارت الكترونيكي خواهد بود.
پژوهشگر بازاريابي الكترونيك ، با تاكيد بر لزوم حمايت دولت و بخش خصوصي از اين صنعت ، خاطرنشان كرد: در توسعه تجارت الكترونيك با مشكلات نرم افزاري روبرو هستيم كه دولت و بخش خصوصي بايد ضمن حمايت از اين صنعت ، سرمايه‌‏گذاري‌‏هاي لازم را انجام دهند.
وي ، موانع رقابتي و مشتري را دو مانع اصلي در بحث زيرساخت‌‏هاي نرم افزاري دانست و گفت: مانع مشتري ، مربوط به فرهنگ و ساختار اجتماعي است ، به نحوي كه فرهنگ ريسك گريزي و تقليد در مردم موجب شد كه رغبت و تمايل كمتري براي استفاده از تجارت الكترونيكي داشته باشند.
دكتر اسفيداني ، تصريح كرد: مطالعات موجود بر روي رفتار بنگاه‌‏هاي اقتصادي نشان دهنده عدم تمايل بيشتر بنگاه‌‏ها به ورود در حوزه هاي جديد و ناشناخته تجارت و در نتيجه سوق اين نهادها به روش‌‏هاي سنتي شده است.
وي ، خاطرنشان كرد: توسعه تجارت الكترونيك مستلزم پيشرفته بودن مشترياني است كه بنگاه‌‏ها با آن‌‏ها تعامل دارند ، در واقع پيشرفته نبودن مشتريان ، يك مانع اساسي در بحث توسعه تجارت الكترونيك محسوب مي‌‏شود.
دكتر اسفيداني ، با اشاره به اين كه سه نياز اصلي اعم از نياز اطلاعاتي ارتباطي و مبادله‌‏اي در مشتري وجود دارد ، ادامه داد: در بيشتر صنايع مشتريان نياز مبادله‌‏اي بالايي داشته و به نيازهاي ارتباطي و اطلاعاتي خود كمتر بها مي‌‏دهند.
وي ، افزود: تجربه صنايع نيز بيان‌‏گر اين مورد است كه در صنايعي كه مشتريان پيشرفته هستند رشد بيشتري مشاهده شده و سرمايه گذاري در تجارت الكترونيك نيز افزايش يافته است.
پژوهشگر بازاريابي الكترونيك ، بيان كرد: در اين صنايع بنگاه‌‏ها به علت تقاضاي مشتريان ضرورت سرمايه‌‏گذاري‌‏هاي لازم در حوزه تجارت الكترونيكي را احساس كرده و پيشرفت چشم‌‏گيري داشته‌‏اند؛ ولي در صنايعي كه مشتريان پيشرفته نبوده و براي نيازهاي پيشرفته نيز ارزشي قايل نيستند بنگاه‌‏ها تمايل كمتري به سرمايه‌‏گذاري در اين حوزه دارند.

٠٩:٣١ ٢٠/٠١/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد