بيشتر بنگاههاي اقتصادي تمايلي به ورود در حوزه تجارت الكترونيك ندارند
فرهنگ ريسك گريزي و تقليد در مردم موجب شده كه تمايل كمتري براي ايجاد و استفاده از تجارت الكترونيكي و سرمايهگذاري بر روي آن داشته باشند.
دكتر اسفيداني ، پژوهشگر بازاريابي الكترونيك ، درگفت و گو با خبرنگار ايلنا ، با اشاره به مطلب فوق ، اظهار داشت: در حال حاضر قانون تجارت الكترونيكي در ايران به تصويب رسيده و پروژههاي مطالعاتي مورد نياز آن نيز انجام شده و براساس آن ميتوان به پيشرفتهاي قابل قبولي دست يافت.
وي ، افزود: مطالعاتي كه در خصوص تجارت الكترونيك و قانون تجارت الكترونيك در ايران انجام شده ، نشان دهنده تاثير مثبت اين قانون بر تجارت الكترونيكي خواهد بود.
پژوهشگر بازاريابي الكترونيك ، با تاكيد بر لزوم حمايت دولت و بخش خصوصي از اين صنعت ، خاطرنشان كرد: در توسعه تجارت الكترونيك با مشكلات نرم افزاري روبرو هستيم كه دولت و بخش خصوصي بايد ضمن حمايت از اين صنعت ، سرمايهگذاريهاي لازم را انجام دهند.
وي ، موانع رقابتي و مشتري را دو مانع اصلي در بحث زيرساختهاي نرم افزاري دانست و گفت: مانع مشتري ، مربوط به فرهنگ و ساختار اجتماعي است ، به نحوي كه فرهنگ ريسك گريزي و تقليد در مردم موجب شد كه رغبت و تمايل كمتري براي استفاده از تجارت الكترونيكي داشته باشند.
دكتر اسفيداني ، تصريح كرد: مطالعات موجود بر روي رفتار بنگاههاي اقتصادي نشان دهنده عدم تمايل بيشتر بنگاهها به ورود در حوزه هاي جديد و ناشناخته تجارت و در نتيجه سوق اين نهادها به روشهاي سنتي شده است.
وي ، خاطرنشان كرد: توسعه تجارت الكترونيك مستلزم پيشرفته بودن مشترياني است كه بنگاهها با آنها تعامل دارند ، در واقع پيشرفته نبودن مشتريان ، يك مانع اساسي در بحث توسعه تجارت الكترونيك محسوب ميشود.
دكتر اسفيداني ، با اشاره به اين كه سه نياز اصلي اعم از نياز اطلاعاتي ارتباطي و مبادلهاي در مشتري وجود دارد ، ادامه داد: در بيشتر صنايع مشتريان نياز مبادلهاي بالايي داشته و به نيازهاي ارتباطي و اطلاعاتي خود كمتر بها ميدهند.
وي ، افزود: تجربه صنايع نيز بيانگر اين مورد است كه در صنايعي كه مشتريان پيشرفته هستند رشد بيشتري مشاهده شده و سرمايه گذاري در تجارت الكترونيك نيز افزايش يافته است.
پژوهشگر بازاريابي الكترونيك ، بيان كرد: در اين صنايع بنگاهها به علت تقاضاي مشتريان ضرورت سرمايهگذاريهاي لازم در حوزه تجارت الكترونيكي را احساس كرده و پيشرفت چشمگيري داشتهاند؛ ولي در صنايعي كه مشتريان پيشرفته نبوده و براي نيازهاي پيشرفته نيز ارزشي قايل نيستند بنگاهها تمايل كمتري به سرمايهگذاري در اين حوزه دارند.
٠٩:٣١ ٢٠/٠١/١٣٨٥