كارگاه تخصصي «فقر و فقرزدايي از ديدگاه امام علي (ع)» برگزار شد
كارگاه تخصصي «فقر و فقرزدايي» از ديدگاه امام علي (ع) از سري فعاليتهاي قرآني دانشجويان جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم در دانشگاه تربيت معلم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پريسا پرند - دبير كانون نهجالبلاغه معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم - در اين كارگاه گفت: در نهجالبلاغه از انواع مختلف و معاني گوناگون فقر، از جمله فقر اقتصادي، فقر مادي، فقر روحي، فقر علم و آگاهي، فقر ايدئولوژيكي و فقر فرهنگي سخن به ميان رفته است و دراين كتاب، راههايي كه عمدتا منشا دروني دارد، براي درمان فقر عنوان شدهاند، بهطوريكه امام علي (ع) وجود نداشتن تقوا، ايمان، اخلاق و معنويت و وجود غرور، حسادت و مسائلي از اين دست را باعث بروز فقر ميدانند كه با برطرف شدن اين مسائل، فقر نيز درمان ميشود.
وي افزود: امام علي (ع) همچنين علت بروز فقر را مسائلي چون شرايط حاكم بر اجتماع، خود را به فقيري زدن، چپاول معاش فقير، ولخرجي، حكمت خداوند، تصميمهاي بد و فخرفروشي ميدانند.
پرند با بيان اينكه در مكتب امام علي (ع) همه افراد بشر حق دارند از يك زندگي انساني بهرهمند باشند، گفت: اين تفاوت در نوع زندگيها از ديدگاه امام علي (ع) يا بهواسطه انجام نشدن وظيفه انساني فقيران در تحصيل يك زندگي آبرومندانه است و يا به واسطه بيتوجهي به وظيفه خود، توسط ثروتمندان.
دبير كانون نهجالبلاغه معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه تربيت معلم با اشاره به اينكه امام علي (ع) فقر را مرگي بزرگ ميدانند، خاطرنشان كرد: اين تشبيه به خاطر آن است كه فرد فقير، از مقاصد و خواستههايي كه سرمايه زندگي مادي است، بريده و علت بزرگتر بودن آن نسبت به مرگ، پياپي بودن غمها و سختيهاي تنگدستي است. در حاليكه غم مردن يكبار است.
وي در ادامه فقر و ثروت را از مصاديق آزمايش الهي برشمرد و گفت: خداوند چنانكه افراد را با افزودن اموال و فرزندان آزمايش ميكند، آنها را با مبتلا ساختن به فقر و نيازمندي و گرفتار ساختن به مشقتها و ناگواريها نيز امتحان ميكند.
پرند در ادامه با اشاره به پيامدهاي روحي و رواني فقر از ديدگاه امام علي (ع) تصريح كرد: پديده فقر، خسارت و عوارض روحي، رواني، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي بر روح و روان و شخصيت افراد ميگذارد و مواردي چون ضربه به كرامت انساني، اظهار نياز در برابر غير خدا، روآوردن به فرومايگان، سستي در دين و پريشاني رواني از پيامدهاي روحي و رواني فقر است كه اين خسارتها عموما غيرقابل جبران هستند.
وي در پايان با اشاره به اينكه غنا و بينيازي مطلوب آن حضرت، آن مقدار از مال دنياست كه با قناعت و ميانهروي، نيازهاي ضروري او را برطرف كند، گفت: امام علي (ع) در نهجالبلاغه براي دوري از عواقب و پيامدهاي مقرر دعا كرده و از خداوند خواستهاند كه ايشان را بينياز كند و از تنگدستي به وي پناه بردهاند.
١٧:٣١ ٢١/٠١/١٣٨٥